Blåsigt

Ullis 750

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2014
Ort
Lund
Hoj
1998 Suzuki GSX 750f
Halloj:) Jag undrar lite kring vind och körning. Jag tycker regn är helt ok men hur hanterar man kraftig vind på säkrast sätt? Det känns som om cykeln är som stabilast när jag kör i 90 men med kastvindar har jag inte lust att köra så fort. Inbillar jag mig när jag tycker det känns lite farligt? Hur kör ni andra?
Tacksam för seriösa svar :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lägg inte vikt på styret, och förankra dig med knäna i tanken. Är det kraftig vind kan man minska ytan i sidled genom att lägga sig ner över tanken.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Vet man om att det är byvind när man är ute så är man ju mera beredd, men det blir ofta så att man åker nån meter i sidled.

Är det kraftig konstant vind från nåt håll ligger man ju och "lutar" mot vinden. Om man då åker in i ett skogsparti med lä och sitter och tänker på annat, så kan det bli ett vingel eftersom man kompenserar för något som helt plötsligt inte finns.

Ett normalt körfält är ju som tur är tre-fyra meter brett och en normal motorcykel gott och väl under metern bred så det känns kanske obehagligare än vad det är farligt sas.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Plus: Försök förutse när du kör när kastvindar kan uppkomma.
(vet inte hur länge du kört, så ursäkta om det blir på för låg nivå)

Till exempel. Du kör om en lastbil, när den tar slut. Kommer en sidvind från ett eller annat håll, och du kommer att vingla till. Och applicera Ulvhane's teknik, är det ingen fara, håller du stumt blir det obehagligare.

Skogsdungar (början och slutet) är annat bra tillfälle när vindstyrka och vindriktning ändras.

Och, övrigt träng som liknar detta. Man får helt enkelt ha lite koll på sin omgivning.

Var också noggrannare med att hålla avstånd i sidled när det blåser, för man kommer ofrånkomligt att vingla lite mer i filen.
Jag brukar säga att man ska köra med "pondus" och "äga" sin plats i filen, med det menar jag att man ska var väldigt tydlig till bilisterna att här är JAG, och DU ska inte ens fundera på om du kan får plats här med din plåtlåda, för det kan du inte. Jag ligger alltid i en fil så att inget annat fordon kan lägga sig bredvid mig inte ens andra hojen såvida jag inte parkör (eller gruppkörning) med en polare, då ger jag plats vi rödljus och liknande, men aldrig annars.
Visa att du är medveten om deras existens, och visa att du inte kommer att ge dem plats. Var tydligt, ge inte ett tveksamt intryck, det är det som gör att folk chansar och då händer olyckor.

Och viktigast av allt, riskera aldrig!! fysisk kontakt med en bil, de är hårda, vi är mjuka.
Jaja, nog med pladder... :hihi

Kör säkert och njut! :hej
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Halloj:) Jag undrar lite kring vind och körning.

Mer irriterande än farligt, imo. Aldrig haft ett close call pga vind, däremot har det kanske nypt till lite i magen någon gång då man inte riktigt var beredd på kastet.
 

Ullis 750

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2014
Ort
Lund
Hoj
1998 Suzuki GSX 750f
Tack för svar:tummenupp Jag har kört i ganska mycket vind i nordnorge men alltid tyckt det varit obehagligt. Men då har jag kunnat styra farten själv, det är aldrig så mkt trafik där o bara enfiligt... Nu har jag tänkt att köra E4. Det de sagt till mig i norr är ung samma, det är inte ofarligt. Men är risken alltså väldigt liten att man välter pga vinden? Att jag (som de sagt t mig i tre års tid i Norge ;) ) ska släppa oron och bara köra som vanligt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för svar:tummenupp Jag har kört i ganska mycket vind i nordnorge men alltid tyckt det varit obehagligt. Men då har jag kunnat styra farten själv, dejat äjr aldrig så mkt trafik där o baraenfiligt... Nu har jag tänkt att köra E4. Det de sagt till mig i norr är ung samma, det är inte ofarligt. Men är risken alltså väldigt liten att man välter pga vinden? Att jag (som de sagt t mig i tre års tid i Norge ;) ) ska släppa oron och bara köra som vanligt?
Ja, ska man välta får det blåsa stormvind. Det vanliga är lite obehagligt beteende i hojen som sidoflyttningar. Är det inte rejäla oväder så är det ofarligt och bara art köra.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Min förra VF hade den trevliga egenskapen att automagiskt luta sig in i vinden, då behövde man inte göra så mycket. :D

Men har aldrig upplevt vind som läskigt även om man kan slängas runt lite, inte haft några nära olyckor.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Tack för svar:tummenupp Jag har kört i ganska mycket vind i nordnorge men alltid tyckt det varit obehagligt. Men då har jag kunnat styra farten själv, det är aldrig så mkt trafik där o bara enfiligt... Nu har jag tänkt att köra E4. Det de sagt till mig i norr är ung samma, det är inte ofarligt. Men är risken alltså väldigt liten att man välter pga vinden? Att jag (som de sagt t mig i tre års tid i Norge ;) ) ska släppa oron och bara köra som vanligt?


Det ska till en smärre orkan för att du ska välta i vinden. Gyrokrafterna håller dig med styret upp och hjulen ned. Men sidoförflyttningar får du räkna med om du inte är med på noterna :smasha
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det är inte farligt, bara störigt. Förutom som redan nämnts med förankring och lätt grepp om styret så kan man tänka extra på att hålla upp blicken, men det gäller ju alltid så...
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Tråkigt om du åker runt och tror att du faktiskt kan blåsa omkull. Låter inte som du känner dig trygg liksom. En hoj välter endast i fart om du låser fram eller bakhjulet eller på annat sätt tappar greppet i vägbanan pga grus, olja etc.
Vinden i sig kan aldrig bara blåsa omkull dig, det vågar jag nog påstå om du inte som någon skrev ger dig ut i en orkan..
Den kan däremot göra din färd lite vingligare än vanligt och det är de kursändringarna man måste vara lite extra vaken på. Gör dig liten på hojen anpassa hastigheten och skärp upp sinnena lite så är det inga problem. Var bara inte rädd för då blir man stel.
 

Ullis 750

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2014
Ort
Lund
Hoj
1998 Suzuki GSX 750f
Tack alla :) Vinden mojnade innan jag for utom på några ställen där cykeln hoppade lite. Nu har jag klarat motorväg och blåst :tummenupp Ny erfarenhet. Gick bra även om jag gillar att ligga i de kurviga nordnorska fjord/fjällvägarna bättre :)
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Konstant hastighet gör det vingligast. Slå på mer gas vid de tillfällen som har nämnts. Speciellt vid omkörning av lastbilar.
 

Ullis 750

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2014
Ort
Lund
Hoj
1998 Suzuki GSX 750f
Provade köra E20 från Örebro igår men fick byta till småvägarna pga blåsten. Det kändes svårt med nacke/huvud. Vindarna tog liksom taget om hjälmen och kastade huvudet. Kändes riktigt skumt. Och cykeln vinglade i körbanan (inte vinglade kanske men jag körde lite fram o tillbaka inom min körbana) när vinden tog tag i den.
Hur gör man? Tar gärna emot lite alla möjliga tips inför framtiden.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag har heller aldrig upplevt vinden som något problem. Mest lite smådrygt bara, när vinden suger tag i en. Men jag har kanske inte råkat ut för VÄLDIGT starka vindar heller, för den delen. Men jag tycker att du ska ut och åka lite mer i just blåsiga väder, för att få lite vana, och då kommer du märka att det inte är så farligt. Precis som Lajo säger, om man är lite rädd så blir man stel, och då upplevs vindarna värre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Provade köra E20 från Örebro igår men fick byta till småvägarna pga blåsten. Det kändes svårt med nacke/huvud. Vindarna tog liksom taget om hjälmen och kastade huvudet. Kändes riktigt skumt. Och cykeln vinglade i körbanan (inte vinglade kanske men jag körde lite fram o tillbaka inom min körbana) när vinden tog tag i den.
Hur gör man? Tar gärna emot lite alla möjliga tips inför framtiden.

Ja, det är lite mer jobb att köra i blåsigt väder... Och cykeln är inte bergstadigt mitt i filen, utan flyttar sig lite men det är ingen fara. Ta sikte på vart du vill hamna och kör. :) Lite som att svänga, fast rakt fram.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Provade köra E20 från Örebro igår men fick byta till småvägarna pga blåsten. Det kändes svårt med nacke/huvud. Vindarna tog liksom taget om hjälmen och kastade huvudet. Kändes riktigt skumt. Och cykeln vinglade i körbanan (inte vinglade kanske men jag körde lite fram o tillbaka inom min körbana) när vinden tog tag i den.
Hur gör man? Tar gärna emot lite alla möjliga tips inför framtiden.

Slappna av, och kanske träna nackmusklerna lite. Om du tror att det rycker och sliter i hjälmen när det blåser kan du få prova att köra i min hjäl en vindstilla dag så ska du nog se att du ändrar uppfattning ;)
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Behåll lugnet och kämpa inte emot hojens rörelser i blåsten.När du t ex passerar två långtradare i blåst så har hojen ett naturligt mönster att följa där du som förare inte ska klamra dig fast i styret som om det var en livräddningsboj.Håll mjukt och fint i styret istället och led hojen genom blåsten utan att försöka tvinga den med våld.Det kommer att kännas mycket bättre ska du se.

På rak väg i hög fart i denna blåst brukar jag gå över lite i sidled på sadeln och luta hojen mot vinden.Ser kanske lite konstigt ut för andra trafikanter men det fungerar bra och det är ju det som räknas. :crash
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top