Hojkörning i värme.. ca 27 grader +

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
Speed Triple -97
Hej, några tips på hur man skall vara klädd i värme? ca 25-30grader.
Underställ?
(Kör med allväderställ)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det är ju otroligt individuellt.
När jag brukade köra i helställ så körde jag i enbart kalsonger under.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag brukar köra med underställ under skinnet oavsett temperatur. När det är varmt och svettigt är det skönt att kunna få av stället lättare.
Annars kör jag i kevlarjeans, skyddsjacka med stövlar, handskar och hjälm.
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Crossstövlar, Knäskydd, Enduroshorts, armor, t-shirt, hjälm, handskar. Men jag kör ju en endurohoj. Vet inte riktigt hur jag hade gjort på sporthoj.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Välventilerat racingställ med underställ gjort för att hålla dig sval och torr under. Glöm inte dricka vatten,
man svettas en hel del utan att det märks.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Allväderställ brukar ha dragkedjor för att öppna upp för lite genomströmning. Men från min erfarenhet kan jag säga att jag hitills inte hittat ett allvädersställ som funkar både för vår korta högsommar, och de övriga tiderna på året. Så mitt tips är helt enkelt, skaffa ett separat ställ för sommarn :tummenupp
 

VFR1200

En röd sak
Gick med
4 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
VFR1200F
Rukka air fungerar för nästan alla årstider (från +10 och uppåt).
Bara att plocka ut fodret vid 21-22 grader så fläktar det skönt på kroppen:tummenupp
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Rukka air fungerar för nästan alla årstider (från +10 och uppåt).
Bara att plocka ut fodret vid 21-22 grader så fläktar det skönt på kroppen:tummenupp

Var finns det att köpa? Letar nytt ställ då mitt gamla är för en person som väger 25-30 kg mer än mig. Det sitter lite "löst" numera. :)

//T
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
I en annan tråd diskuterades underställ nyligen. Det är bättre än bara kallingar när det är varmt. Siden har jag inte provat men bambu funkar för mig. Från 270 på nätet, och exakt samma ställ finns på gekås för 170.

Kör med skinnbrallor och ventilerad textiljacka när det är varmt, med understöll i bambu blir det rätt drägligt.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Bambuunderställ och helt racingställ. Blir det kallt eller regnigt drar jag över allvädersstället där jag plockat ur foder och skydd. Blir det för kallt även för detta tar jag bilen.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
De flesta tillverkare av mc-kläder erbjuder idag alternativ för varma sommardagar. Finns även funktionskläder där man kan plocka ut det vind/vattentäta membranet så att fläktar (med samtliga skydd på plats).
Populärast i Sverige måste nog ändå Lindstrands och Halvarsson vara.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Jag körde i ökenområden i Colorado och Utah för några veckor sedan och där var det ibland närmare 40 grader. Min upplevelse var att gore tex-stället ibland lindrade värmen/solen.

Jag vet inte var du kommer köra och hur luftfuktigheten kommer vara där, men där jag körde var det oerhört torrt och nödvändigt att dricka betydligt mer än jag var van vid för att inte tuppa av. Lycka till!
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Antingen allväders byxor (utan foder med ventileringen öppen) eller vanliga jeans, crosshandskar, ryggplatta, tshirt eller hoodie beroende på värmen och vilken körning som gäller
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Rukka air fungerar för nästan alla årstider (från +10 och uppåt).
Bara att plocka ut fodret vid 21-22 grader så fläktar det skönt på kroppen:tummenupp

Då jag själv läst på under några månaders tid om Rukkas produkter (och även kör med komplett Rukka utrustning) så kan jag ge mina erfarenheter om alternativen inom de märket.

@TS: De alternativen som du har inom Rukka, om du vill ha luftflöde är:

------------------------------------------------------------

Rukka Airrider
0.03988400+1391784299.jpg
Pris: 3000kr
Cordura AFT material = luft bara flyger igenom, kör själv med denna under sommardagar, rekommenderas när det är 20+ i luften om du bara har T-shirt under. Nog mitt bästa köp, lätt som en fjäder, ej bökig att sätta på sig, har fortfarande dragkedja i midjan för att koppla samman med byxor.
Review: https://www.youtube.com/watch?v=5wcktmqskic

------------------------------------------------------------------------

Rukka Airway (Som nämndes ovan med undertröja/foder som du kan se på bilden nedan)
rukka-airway-textiljacke-schwarz-gelb-herren-721-1.jpg
Pris: 7000kr
Funkar som ovan, fast i denna har du en inbyggd undertröja/foder som kan kopplas loss och användas som vanlig tröja, ser riktigt bra ut. Det är denna som är vattentät i denna jackas kombination. Ditt yttreskal (som förövrigt skickar igenom luft) är ej vattentätt. Men det kan ju vara skönt med alternativet under om det börjar regna. Dock är den lite konstigt designad om man vill ha ihopzippat med byxor (se review). Hur som en väldigt komplett jacka.
Review: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=878952

------------------------------------------------------------

Rukka Airvision Pants
rukka_airvision_pants_black_black_detail.jpg
Pris: 4500kr
Hör i hopp med båda dessa över, ett par byxor som i samma anda skickar igenom luft som bara den. Du kan även läsa om dessa i reviewn om Rukka Airway ovan då han testade hela kittet, alternativt i videon nedan.
Dock kan jag av personlig erfarenhet säga att det var inga som helst problem och använda mina vanliga Rukka Fokus buxor (vind/vattentäta) tillsammans med Rukka Airrider jackan, det var mer än tillräckligt för riktigt varmt svenskt klimat på 29-30 grader att endast ha jackan som luftgenomträngande.
Review: https://www.youtube.com/watch?v=J4cPpQ5Gu_M

Lycka till i ditt sökande och hoppas inlägget gav någon klarhet, citera om du vill veta något mer. :yoparty
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Körde förra veckan i Norge under galen sol (och regn såklart)! :3freak
Mina luft-öppningar i allväderstället (Halvarsson&Lindstrand) funkar skit mer eller mindre. :(
Funderade allvarigt på att konstruera någon form av bälg/horn som man kunde fälla ut för att få fartvinden upp under jackan vid ryggen.
Kör oftast med Kevlar-jeans hemma om det är varmt.
Men eftersom det kunde vara 28 grader och sol nere i fjordarna och sedan 12-13 och regn upp på fjällen så var det skönt med GoreTex för att slippa på och av med hela regnstället hela tiden.
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Det är ju otroligt individuellt.
När jag brukade köra i helställ så körde jag i enbart kalsonger under.
Grattis att du fixade det :tummenupp !
När jag testade det slutade det med att jag fick ringapå hos granntjejen, å hon fick hjälpa mig ur stället fan satt ju limmat mot kroppen :D !
Ef den dagen, åker jag alltid med underställ, tror du hon skulle säga om jag plingapå varje dag :rolleyes::D ?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top