Hög fart och svänga ... hur då !?.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Möjligt att jag har dålig erfarenhet av farter över 220 km/h samt svängar i denna fart men idag när jag på motorväg klockade in på 270 km/h och för stunden tyckte att det fick räcka samt närmade mig en längre svagt doserad kurva kändes hojen som om den strävade framåt trots att jag mer eller mindre fick hänga en bit över sidan på den för att få hojen att följa kurvan ut.

Nu gick det ju bra som tur va :lol men tanken finns ju där fortfarande på om det var fysikens lagar eller fel på min körning beroende pga lite blåsigt väder.För nog fan ska man väl kunna svänga i en svagt doserad motorvägs kurva med en Blackbird utan att det känns som om man ställde upp i någon form av fribrottningsmatch.Stötdämpare bra, däck bra ... förare, djä_ligt bra (som vanligt).

Bespara mig moralpratet om ni inte har något att tilläga i frågan. :crash
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Sväng och gilla läget eller håll dig till farter där du kan bli stoppad :tuttar
ju högre fart du har, desto mer rörelseenergi blir det rakt fram. Då krävs mer kraft till att ändra riktning.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Aldrig hört talas om motstyrning?

Ju mer fart ju mer kraft I motstyrningen. Bara trycka och luta med så går det I alla farter.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Aldrig hört talas om motstyrning?

Ju mer fart ju mer kraft I motstyrningen. Bara trycka och luta med så går det I alla farter.

:fakta
Motstyrning.
Den grundläggande tekniken som (nästan) ingen trafikskola lär ut. Imho gör de alla tjänstefel som inte lär ut detta.

En ban-kurs så lär du dig mer om att köra hoj än vad 6 månader i trafikskola ger.


Och, leta gärna upp "A twist of the wrist", läs och öva på teknikerna den lär ut.
Lycka till, kör säkert och ha kul. :tummenupp


:hej
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Sitter man och blåhåller sig i styret så brukar det bli tungstyrt... ;)

En kursdag med lite prat om förankring och hur man styr en knarr är att rekommendera. :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
PS. Jag kan inte fatta att man fortfarande ska behöva förklara för folk med MC kort vad motstyrning är. Jag lärde mig detta tidigt 80tal... Hur f-n i hel-ete kan skolorna INTE lära ut detta 2014?
När en polare tog kort for ca 10 år sedan visste hans lärare inte ens vad det var när jag frågade varför de inte lärde ut det... :näsblod

Blir lite lissen i ögat när jag tänker på hur kass utbildningen är idag.
De lär sig allt om "ekonomikörning" hur mkt C02 som släpps ut etc etc ,men fan inte tekniken som kan rädda livet vid en paniksituation.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du kör för närvarande för fort för Din förmåga.

Rörelseenergi är en fysisk definition som representerar hur mycket ett fordon eller en kropp strävar efter att fortsätta i nuvarande riktning. Den är beroende av massan samt hastigheten i kvadrat. Det sistnämnda innebär att hojen i 270 km/h har 6 ggr större rörelseenergi än i lagliga 110 km/h, krafter som Du måste överbrygga för att svänga skiten.

I 270 km/h färdas Du med ca 75 m/s. Du har kanske en reaktionstid på en sekund, det tar ytterligare någon sekund att ge hojen en input - alltså måste Du i den farten ligga minst 150 m före i tanken och med Dina beslut för att korrigera t ex färdriktning.

Att hantera detta kräver grundläggande insikter i medel och motmedel när det gäller vilken input man ger hojen. Insikter som uppenbarligen inte ännu finns till fullo. Blir man rädd (och det är lätt att bli rädd i 270 km/h, när saker inte funkar som planerat) finns det ett antal fel som är lätta att göra och som förvärrar situationen, precis som de tidigare inläggen antyder.

Därför körde Du för fort för Din nuvarande förmåga. Det är ingen moralpredikan utan ett enkelt konstaterande utifrån Din fråga.

Lycka till med Din fortsatta träning och körning:tummenupp
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Möjligt att jag har dålig erfarenhet av farter över 220 km/h samt svängar i denna fart men idag när jag på motorväg klockade in på 270 km/h och för stunden tyckte att det fick räcka samt närmade mig en längre svagt doserad kurva kändes hojen som om den strävade framåt trots att jag mer eller mindre fick hänga en bit över sidan på den för att få hojen att följa kurvan ut.

Nu gick det ju bra som tur va :lol men tanken finns ju där fortfarande på om det var fysikens lagar eller fel på min körning beroende pga lite blåsigt väder.För nog fan ska man väl kunna svänga i en svagt doserad motorvägs kurva med en Blackbird utan att det känns som om man ställde upp i någon form av fribrottningsmatch.Stötdämpare bra, däck bra ... förare, djä_ligt bra (som vanligt).

Bespara mig moralpratet om ni inte har något att tilläga i frågan. :crash

Du, se till att dina närmaste har numret till Fonus eller någon annan lämplig liknande aktör tillgängligt eller iaf väl memorerat.
Ditt ego verkar skriva ut checkar som din kropp och förmåga till slut inte kommer att kunna lösa in! Och nej det är inte moral, det finns ingen moral i att bli en i olyckstatistiken, möjligen sensmoral, kanske.

SGM, roffe_s har vettigt för dig att läsa i sina inlägg i tråden...och andra med...
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
På min risk2 så tog man upp motstyrning. :) Det tyckte jag var bra, för som sagts, det var mååånga som inte hade en aning om vad det var för något. Först körde vi ett pass med undanmanövrar, sen ett teoripass, där han behandlade motstyrning, och sedan ett pass till med undanmanövrar. Vilken skillnad, när de "visste" vad de gjorde, mot när de gjorde samma sak utan att veta om det. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tänk bara när man slår igång en vinkelslip, 125mm-skivan väger inte mycket (30g?) men gör rätt stort motstånd vid 10-12000v/min när man försöker vrida maskinen.

En 17tums framfälg komplett med däck och skivor, vad väger den? 12-15kg? Snurrar rätt fort i 270, klart den kräver en viss kraft för att ändra riktning... :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
PS. Jag kan inte fatta att man fortfarande ska behöva förklara för folk med MC kort vad motstyrning är. Jag lärde mig detta tidigt 80tal... Hur f-n i hel-ete kan skolorna INTE lära ut detta 2014?
När en polare tog kort for ca 10 år sedan visste hans lärare inte ens vad det var när jag frågade varför de inte lärde ut det... :näsblod

Blir lite lissen i ögat när jag tänker på hur kass utbildningen är idag.
De lär sig allt om "ekonomikörning" hur mkt C02 som släpps ut etc etc ,men fan inte tekniken som kan rädda livet vid en paniksituation.

Motstyrning lärs nuförtiden ut av körskolorna såvitt jag vet. Alla jag pratat med som tagit kortet nyligen verkar ha fått lära sig det. Om jag inte minns fel så gicks det igenom på Risk2 för mig. (Förutom på vanliga körlektioner)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Motstyrning lärs nuförtiden ut av körskolorna såvitt jag vet. Alla jag pratat med som tagit kortet nyligen verkar ha fått lära sig det. Om jag inte minns fel så gicks det igenom på Risk2 för mig. (Förutom på vanliga körlektioner)

Känner några som tog kortet förra året,
de berättade att de fått lära sig att om man var i en paniksituation så skulle man slå på styret och illustrerade genom att slå med öppen näve på ena handtaget.

:död
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Känner några som tog kortet förra året,
de berättade att de fått lära sig att om man var i en paniksituation så skulle man slå på styret och illustrerade genom att slå med öppen näve på ena handtaget.

:död

:näsblod
Tja, det låter ju som motstyrning på fel sätt iaf. :gnissla
Uppskattar mina körlärare mer och mer, verkar finnas gott om folk som knappt kan köra själva som håller på och lär ut hojkörning. :dummer
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Eggsackt min tanke i och med "och för stunden tyckte att det fick räcka". Behövs inte mycket motorbroms för att det ska börja bli tungstyrt.

Mer tungstyrt vid motorbroms, hur tänker ni då?

Min hoj får i alla fall aggressivare stans och kortare hjulbas när jag motorbromsar. Allt som gör en hoj mer lättsvängd.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mer tungstyrt vid motorbroms, hur tänker ni då?

Min hoj får i alla fall aggressivare stans och kortare hjulbas när jag motorbromsar. Allt som gör en hoj mer lättsvängd.

Om du ligger i 270 knyck i en svag kurva och plötsligt motorbromsar, menar du att hojen ramlar inåt/svänger tvärare i kurvan då? I så fall hade vi undvikit typ 80% av landsvägsolyckorna...

Nej, det blir precis tvärtom, hojen strävar efter att resa sig och fortsätta i tangentens riktning.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Om du ligger i 270 knyck i en svag kurva och plötsligt motorbromsar, menar du att hojen ramlar inåt/svänger tvärare i kurvan då? I så fall hade vi undvikit typ 80% av landsvägsolyckorna...

Nej, det blir precis tvärtom, hojen strävar efter att resa sig och fortsätta i tangentens riktning.

Då får vi gå igenom dom grundläggande fysikaliska principerna för en motorcykel.
Vid broms så komprimeras framgaffel och bakdämpare sträcks ut. Då får vi en brantare gaffelvinkel och en kortare hjulbas.
Vid acceleration sträcks framgaffeln ut och bakdämparen komprimeras, detta ger omvänd effekt. Dvs en flackare gaffelvinkel och en längre hjulbas.

När du ska svänga så vill du ha så kort hjulbas som möjligt för motorcykeln enklare ska styra in. När du sedan är på väg ut ur böjen vill du ha en längre cykel för att få den mer stabil och kurssäker.

Det du pratar om avseende landsvägsolyckor är en helt annan sak (även om 80% var att skjuta en bra jädra bit över målet), där blandar vi även in frambromsen. Om du anlägger frambroms i en kurva så försöker du sakta ner det främre hjulet men inte det bakre. Med resultatet att bakänden vill köra om framänden och då kommer cykeln att gå rakt fram. Detta händer inte om du applicerar broms bak, via fotbroms eller motorbroms spelar absolut ingen roll.

Men du får gärna förklara hur en cykel reser sig vid inbromsning.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top