Nu ryker banrekordet på Gelleråsen all världens väg!!!

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Fast vänta, han ska köra en KTM Duke 690. Hmm, så snabb är kanske inte ens McWilliams att han är snabbare på en Duke än de snabbaste svenskarna på S 1000 RR.

:)
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-07-11 kl. 18.23.45.jpg
    Skärmavbild 2014-07-11 kl. 18.23.45.jpg
    49.7 KB · Visningar: 258

jesperhubner

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Ort
Vikbolandet
Hoj
Honda cbr 500 -2013
Han är den absolut bästa person jag träffat när det gäller att förklara och förstå sin egna syn av hur ens körning fungerar! Blir kul att spöa honom (igen) på likvärdigt material :lol :rock :tungan :arsele :tummenupp :banana
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kul! Vi i kompisgänget som brukar köra en del bana har flera gånger spekulerat i hur snabb en motogpförare skulle vara på en svensk bana typ Gelleråsen..

För att spekulera mer.. skulle en nuvarande motogp-stjärna,, typ Marquez , Lorenzo eller liknande sopa bort banrekordet utan problem (givetvis på sin motogphoj)? Eller är våra banor för kassa för att en sån förare på en sån maskin skulle kunna köra riktigt j*vla fort?

Jag har ingen aning, men kul tankeexperiment tycker jag.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Kul! Vi i kompisgänget som brukar köra en del bana har flera gånger spekulerat i hur snabb en motogpförare skulle vara på en svensk bana typ Gelleråsen..

För att spekulera mer.. skulle en nuvarande motogp-stjärna,, typ Marquez , Lorenzo eller liknande sopa bort banrekordet utan problem (givetvis på sin motogphoj)? Eller är våra banor för kassa för att en sån förare på en sån maskin skulle kunna köra riktigt j*vla fort?

Jag har ingen aning, men kul tankeexperiment tycker jag.

Självklart skulle en motogp-förare på en motogp-hoj slå de svenska rekorden lätt. Troligen redan efter 20-30 minuters körning.

Slår McWilliams varvrekordet med en ktm 690 så ska jag raka av mig allt hår på kroppen och äta upp det. Inte en chans i h-vete med andra ord;):D
Kör han under 1.10 så är det respekt!:tummenupp
Hoppas Hubner klår han!=)
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Kul! Vi i kompisgänget som brukar köra en del bana har flera gånger spekulerat i hur snabb en motogpförare skulle vara på en svensk bana typ Gelleråsen..

För att spekulera mer.. skulle en nuvarande motogp-stjärna,, typ Marquez , Lorenzo eller liknande sopa bort banrekordet utan problem (givetvis på sin motogphoj)? Eller är våra banor för kassa för att en sån förare på en sån maskin skulle kunna köra riktigt j*vla fort?

Jag har ingen aning, men kul tankeexperiment tycker jag.
Du måste tänka på att de snabbaste i MotoGP har tävlat på mc sedan de var små och nästan utan undantag på löst underlag (inte bara GP-banor); de är vana vid att köra snabbast av alla oavsett material och underlag. Klart som korvspad att den långsammaste föraren i MotoGP skulle slå svenska banrekord omedelbart och med marginal.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kul! Vi i kompisgänget som brukar köra en del bana har flera gånger spekulerat i hur snabb en motogpförare skulle vara på en svensk bana typ Gelleråsen..

För att spekulera mer.. skulle en nuvarande motogp-stjärna,, typ Marquez , Lorenzo eller liknande sopa bort banrekordet utan problem (givetvis på sin motogphoj)? Eller är våra banor för kassa för att en sån förare på en sån maskin skulle kunna köra riktigt j*vla fort?

Jag har ingen aning, men kul tankeexperiment tycker jag.

Gelleråsen är utan tvekan guppig och kanske inte den typ av bana där en MotoGP-hoj kommer till sin rätt till fullo, men det råder nog ingen tvekan om att den ändå skulle sopa banrekordet all världens väg. En MotoGP-hoj är inte på något sätt sämre än en Superbike eller en gathoj bara för att det är guppigt. Snarare tvärt om, då alla elektroniska hjälpmedel ser till att få ner effekten i backen.

Misano är förmodligen den guppigaste banan på GP-kalendern och på denna bana är MotoGP-hojen drygt två sekunder snabbare än WSB-hojen på nittiotvå sekunders åkning. Och då är WSB-hojen en riktig Superbike, inte den låtsas-Superbike man kör i Sverige (som ju egentligen är Superstock med slicks).

Så jag skulle tippa att en MotoGP-hoj med kvalificerad förare kapar minst tre sekunder jämfört med snabbaste "svenska" Superbike. Detta baserat bl.a. på att en Superstockcykel är ytterligare fyra sekunder långsammare än en riktig Superbike på Misano, alltså runt sex sekunder långsammare än en MotoGP-hoj på nittiotvå sekunders åkning.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Alatalo, skulle verkligen en motogp hoj fungera så bra på gelleråsen? tänker på värme i däck och bromsar, är banan stor nog för att kunna köra hojen hårt nog för att den ska funka optimalt?
 
Last edited:

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
En moto-gp hoj ställs in/byggs om för att passa banan. Innebär det byte av t.ex. bromsar så gör man det. Inom reglementet förstås.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alatalo, skulle verkligen en motogp hoj fungera så bra på gelleråsen? tänker på värme i däck och bromsar, är banan stor nog för att kunna köra hojen hårt nog för att den ska funka optimalt?

Jag ser ingen större anledning till att däcken inte skulle fungera. En varm sommardag på Gelleråsen genererar lika höga asfalttemperaturer som vilket mellaneuropeiskt GP som helst och asfalten ser ut att vara ungefär lika abrasiv som Brno eller Misano. Gelleråsen har många högersvängar i följd och endast ett fåtal vänstersvängar. Jag skulle därför gissa att samma dual compound däck som används på Misano också skulle fungera hyggligt på Gelleråsen. Låt föraren få upp farten med mjukaste möjliga gummiblandning och kör sedan vidare med en något hårdare gummiblandning, om abrasionen är ett problem.

Att Gelleråsen är guppig är inte heller något större problem. Vissa sektioner på Misano och Laguna Seca är värre och fjädring såväl som traction control justeras in för detta, förmodligen bättre och mer precist än vad som är möjligt på en Superbike eller en gathoj.

Gelleråsens layout är inte heller något som talar emot MotoGP-hojen. Många hårda accelerationer från låg hastighet brukar alltid tala för den hoj som har mest effekt och bäst traction control.

Det skulle naturligtvis krävas en hel del setuparbete för att nå dit, men jag är övertygad om att det nuvarande banrekordet skulle ryka med ungefär tre sekunder om man ger ett professionellt MotoGP-team en hel dag. Glöm inte att det är mycket länge sedan en riktig Superbike eller GP-hoj med en förare i världsklass varit på besök. Det nuvarande banrekordet gäller väl för en "svensk" Superbike vilket är samma sak som en Superstockcykel med slicks...? MotoGP hojen är på Misano ungefär två procent snabbare än en "riktig" Superbike och sex procent snabbare än en Superstockcykel. Om vi är riktigt snäll med den "svenska" Superbiken och antar att den ligger mitt mellan den "riktiga" Superbiken och Superstockcykeln så bör MotoGP-hojen vara fyra procent snabbare och fyra procent på sextiofem sekunder bör bli nästan tre sekunder...?
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Alatalo, skulle verkligen en motogp hoj fungera så bra på gelleråsen? tänker på värme i däck och bromsar, är banan stor nog för att kunna köra hojen hårt nog för att den ska funka optimalt?

Det var lite den funderingen vi brukar ha också.. Inte främst att eventuella ojämnheter skulle vara något problem, utan just att banan är så liten och ganska "långsam" på sina ställen så att en motogp-hoj inte kommer till sin rätt.

Men visst, ska man vara ärlig så tror väl jag också att banrekordet skulle ryka all världens väg.. Men som amatör men iaf hyggligt teknikintresserad så kan man ju inte låta bli att undra om mgp-hojarna är så extrema så att de blir "sämre" på vissa saker?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
MotoGP hojen är på Misano ungefär två procent snabbare än en "riktig" Superbike och sex procent snabbare än en Superstockcykel. Om vi är riktigt snäll med den "svenska" Superbiken och antar att den ligger mitt mellan den "riktiga" Superbiken och Superstockcykeln så bör MotoGP-hojen vara fyra procent snabbare och fyra procent på sextiofem sekunder bör bli nästan tre sekunder...?

Tackar, intressant att däcken skulle funka, även kolbromsarna?

Där tror jag du va snäll ja, jag tror snarare att en svensk superbike är på samma nivå som en european-superstock hoj.

Att en motogp förare skulle stå sig bra är för mig tveklöst,
har i en gammal tråd sagt att jag tror att Rossi skulle kunna starta sist i valfri klass på en svensk bana och vinna utan träning och inte ha sett banan mer än på sighting och warmup varven, mot de bästa svenska förarna.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Intressant, men tycker nog att en motoGP hoj bara skulle kapa 3 sekunder låter lite fattigt.
Har en känsla av att om man Tex skulle sätta Marquez på en svensk superbike och ge honom och teamet en dag eller 2 så skulle bara han som överlägsen förare kapa minst 2 sekunder.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte med säkerhet, men jag skulle gissa att bromsarna inte blir något större problem på Gelleråsen. En hyggligt hård och lång inbromsning från något som bör ligga runt 260-280 km/h till nästan stillastående samt fyra kortare och ganska jämnt fördelade inbromsningar bör kunna hålla bromstemperaturen på en lagom nivå...?

Däremot tror jag inte att en MotoGP-förare skulle bli överdrivet imponerad av säkerheten på någon svensk bana. Även om hastigheterna är relativt låga jämfört med många GP-banor så är avåkningszoner och riktiga grusfållor ganska få, små och ojämna.
 
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000
Jag ser ingen större anledning till att däcken inte skulle fungera. En varm sommardag på Gelleråsen genererar lika höga asfalttemperaturer som vilket mellaneuropeiskt GP som helst och asfalten ser ut att vara ungefär lika abrasiv som Brno eller Misano. Gelleråsen har många högersvängar i följd och endast ett fåtal vänstersvängar. Jag skulle därför gissa att samma dual compound däck som används på Misano också skulle fungera hyggligt på Gelleråsen. Låt föraren få upp farten med mjukaste möjliga gummiblandning och kör sedan vidare med en något hårdare gummiblandning, om abrasionen är ett problem.

Att Gelleråsen är guppig är inte heller något större problem. Vissa sektioner på Misano och Laguna Seca är värre och fjädring såväl som traction control justeras in för detta, förmodligen bättre och mer precist än vad som är möjligt på en Superbike eller en gathoj.

Gelleråsens layout är inte heller något som talar emot MotoGP-hojen. Många hårda accelerationer från låg hastighet brukar alltid tala för den hoj som har mest effekt och bäst traction control.

Det skulle naturligtvis krävas en hel del setuparbete för att nå dit, men jag är övertygad om att det nuvarande banrekordet skulle ryka med ungefär tre sekunder om man ger ett professionellt MotoGP-team en hel dag. Glöm inte att det är mycket länge sedan en riktig Superbike eller GP-hoj med en förare i världsklass varit på besök. Det nuvarande banrekordet gäller väl för en "svensk" Superbike vilket är samma sak som en Superstockcykel med slicks...? MotoGP hojen är på Misano ungefär två procent snabbare än en "riktig" Superbike och sex procent snabbare än en Superstockcykel. Om vi är riktigt snäll med den "svenska" Superbiken och antar att den ligger mitt mellan den "riktiga" Superbiken och Superstockcykeln så bör MotoGP-hojen vara fyra procent snabbare och fyra procent på sextiofem sekunder bör bli nästan tre sekunder...?


Banrekordet är satt med en Honda CBR 1000 från 2008 med en helt standard motor (aldrig öppnad), HRC elsystem med traction nerställt på noll, Öhlins gascartridge fram och Öhlins bak och Pirelli slicks (SC1 bak och SC2 fram). Bara så ni vet. ;)

Jag skulle tro att om man ger ett av toppteamen i Moto GP en dags körning, så skulle de vara under minuten. På Anderstorp tror jag de skulle köra ca 1,25-1,26.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Spinner vidare med funderingar.
igår körde Tom Sykes 1.21.811 på Laguna Seca, det hade räckt till åttonde startplats i motogp, 1'20.554 varvrekord motogp.

Min reflektion är denna (utan att nått emot extrema prototyper alls), behövs fabriks motogphojar?
om Sykes kan köra så fort på en superbike, hur fort skulle då inte t.ex Lorenzo med sina tekniker mm köra på en CRT hoj?
yes yes kawan är halvtomhalvt en fuskprototyp, kanske en bättre hoj än alla CRT hojar va, och kawa teamet är ju uppbarligen inte blåbär, men den saknar ändå bromsarna och däcken från motogp, och en del annat.

Nu är ju inte superbike lika nära på alla banor, men det jag menar är att vi inte vet hur bra bas en gathoj är för prototyp racing, för ingen världsmästare med sitt team har kört och utvecklat en.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
21.8 är utan tvekan en imponerande tid för en Superbike då de "normalt" brukar ligga drygt två sekunder långsammare än MotoGP på denna bana. Jag tror inte heller att denna tid beror på något fuffens med banan, som att de skulle ha asfalterar om sedan sist. Dessutom är ju Sykes en bra bit före tvåan vilket skulle antyda att han fått till ett riktigt monstervarv...?

Dock - alltid när man jämför MotoGP och WSB - beakta att MotoGP sedan ett antal år tillbaka kvalar på racedäck där WSB har rena kvaldäck. Därför är nog en jämförelse mellan racetider mer intressant och den intressantaste funderingen är väl hur fort en MotoGP-hoj egentligen skulle kunna åka om de också hade riktiga kvaldäck...?

Sedan kan man alltid diskutera hur hög halt produktionscykel det verkligen är i en modern Superbike. De flesta nationella mästerskap är ju numera Superstock med slicks så dessa hojar är förmodligen helt standard chassien med lite kitdelar. BSB och CIV består väl till hälften av hojar som verkligen har sitt ursprung hos den lokala handlaren och till hälften av gamla "fabrikare" som är handbyggda från grunden. Toppen i WSB består bara av hojar som är handbyggda från grunden. Ramarna är svetsade av lösa delar för att kunna "tweaka" styvheter och för att kunna justera chassiegeometrin så mycket det går, naturligtvis inom de toleranser som anges på homologiseringsritningen. Ingen åker med standard sving utan samtliga har anammat det "uppochner" koncept som gäller i MotoGP. Fjädringen ligger på samma tekniknivå som Moto2 och denna har väldigt lite gemensamt med en gathoj. Motorerna har förmodligen högre trimningsgrad än de som användes i det numera insomnade CRT (eftersom man får använda fler motorer). Jag skulle därför bedöma att det faktiskt krävs en något högre tekniknivå för att bygga en vinnande WSB-hoj jämfört med en kompetent CRT-hoj...?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Bra infallsvinklar som vanligt, och vissa som jag inte vägde in.
men om vi suddar CRT och krav på antal motorer etc, ge ett av de bättre teamen+förare i motogp fria händer på en produktionsbaserad motor/hoj,
nog fan skulle resultatet bli bättre än vad vi såg i CRT?

svaret är såklart ja, spekulationen är, hur nära en gp prototyp?
och mkt snabbare än en wsb hoj?
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kom ihåg från filmen Faster när Rossi precis hade läkt ihop sin ankel och fick prova Yamahas WSBK-hoj dagen efter WSBK racet på någon av de kända banorna. Efter en kort stund, fortfarande samma stint, så körde han fortare än snabbaste varvet på WSBK-tävlingen dagen innan. På samma material.

Jag tror att om en GP-stjärna får ta en hyfsat välbalanserad 1000-kubikare, tex Cajbacks gamla hoj som han satte sitt rekord på Gelleråsen med, så skulle dagens rekord ryka all världens väg. Och inte efter en dags träning utan efter några få varv, kanske med lite skruvande av fjädring innan. De är artister på en nivå som vi har svårt att fatta. Och de har alla börjat på små guppiga banor eller crosshojar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top