Portabel Ac

Bullen77

Det är inte fullt förän det rinner över
Gick med
4 Dec 2008
Ort
I en kåk på Västkusten
Hoj
Ny investeringar på g
Tänkte höra om de finns någon som har ac hemma och har några bra märken att rekommendera. .
För som de är nu så håller jag på att avlida i denna värmen
Igår när jag skulle sova va de nästan 30 grader i sovrummet. .
Så ös på med förslag
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Sugen jag med, polarn sänkte sin lägenhet 15grader med en lågpris Ac
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag köpte en portabel ac på elgiganten för 6-7år sedan, den låg i 2-3000kr kategorin. Den funkade kanon, men var fruktansvärt högljudd. Nu har ju tekniken gått framåt, men jag tror inte man ska snåla bara. Samt tänka på att köpa en med låg ljudnivå.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Jag har en för ca 3kkr och den går nu, minns inte hur många btu men den ger kallt i ett sovrum och drägligt i rummet jämte om dörren står öppen och jag använder en vanlig fläkt för att flytta luft.

Högljudd som fan men det värsta är slangen för frånluft, den är gigantisk, jag får ha en jätteglipa i fönstret och dör stömmar det ju in varmluft (runt 47c vid fasaden idag).

Kolla frånluft och ljudnivå innan köp, annars funkar de billiga maskinerna ypperligt, i vart fall min.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Haha, tänkte starta tråd om detta igår då ja håller på å avlida i värmen :mad:... Blev dock å beställa direkt för lagersaldot hos dom ja har närmast va obefintligt å ville inte riskera att dom tog slut från sibas webshop oxå :gnissla... Blev en sån här iaf: http://www.netonnet.se/art/hem-och-...tkonditionering/Centurion-AC-210/158620.3439/

Ska enbart kyla ett mindre sovrum så den bör ju räcka, kan förhoppningsvis uppdatera imorrn om posten håller va dom lovar...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Installera en riktig luftvärmepump istället. Bättre på alla sätt, inte minst ljudet då kompressorn sitter utanför kåken. Sen gör den nytta även när det är kallare ute. Du får en vettig för under 10.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Installera en riktig luftvärmepump istället. Bättre på alla sätt, inte minst ljudet då kompressorn sitter utanför kåken. Sen gör den nytta även när det är kallare ute. Du får en vettig för under 10.

Tänkte de först, dock så har ja inget värmebehov öht å e ganska tålig när de gäller ljud när ja sover... Sen va de faktiskt så att när de slog om för nåra dar sen å blev tokvarmt så blev de panik :D...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vi hade en sådan lite större AC förut. Satte upp en mdf-skiva i fönstret där slangen gick ut. Tätar mot värmen utanför och gjorde det mörkt i rummet. Slangen måste isoleras iom att den blir väldigt varm.

Ljudet är ett minus. Det låter satan om de flesta modeller. Elräkningen är ett annat. Det märks direkt kan man väl gott säga. Det var enklare att flytta ner sovrummet till källaren under sommaren.

En fast installerad luftvärmepump kan göra samma jobb till en lägre kostnad, men en sån installerar man nog inte i en lägenhet...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har en något äldre portabel.. kan tycka att den blåser ut lika mycket varmt som kallt.. svårt att leda bort slangen bra. Skulle jag köpa en idag skulle jag ta en med separat ute del :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En polare som hade en portabel AC kopplade på varmluftsröret på en såndär ventil till en ventileringstrumma. Kanske inte så snällt mot grannarna, men han slapp iaf besväret med den då. :crash
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
En polare som hade en portabel AC kopplade på varmluftsröret på en såndär ventil till en ventileringstrumma. Kanske inte så snällt mot grannarna, men han slapp iaf besväret med den då. :crash

Hahah... Snällt mot grannen när det börjar trycka ut varmluft i deras utsug. :D
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Det är ju att somna som är värst när det är varmt. Jag kör min bara då den behövs och är det riktigt varmt så kör jag den en timma innan jag skall gå och lägga mig. För mig brukar det räcka. Måste jag köra den på natten stoppar jag bara in öronpropparna och gasar på.

Hur har sommaren varit i de södra delarna av landet? Här har hela juni varit skitkall, det har legat och pendlat mellan 8-18 på dagarna så egentligen klagar jag inte om vi får ett par veckors högsommarvärme.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ja helvete. Man gnäller som en gris 3/4 av året att det är kallt och blött sen gnäller man ännu mer när det är 30 grader i två dagar.

Kom hem från Stockholm och i kök/vardagsrummet (har ett skjutdörrsparti på 6x2 meter) hade vi 32 grader kl 11 på kvällen. Stör mig nåt så förbannat att jag inte installerade frikyla när jag hade chansen. Hade haft kallt i huset för korvören.
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Ja helvete. Man gnäller som en gris 3/4 av året att det är kallt och blött sen gnäller man ännu mer när det är 30 grader i två dagar.

Kom hem från Stockholm och i kök/vardagsrummet (har ett skjutdörrsparti på 6x2 meter) hade vi 32 grader kl 11 på kvällen. Stör mig nåt så förbannat att jag inte installerade frikyla när jag hade chansen. Hade haft kallt i huset för korvören.
Om det var så bra att man bara gnällde 3/4 av året. Sitter o fryser idag o då har vi 23 grader på kontoret. Ne ge mig 30 grader nu!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
En polare som hade en portabel AC kopplade på varmluftsröret på en såndär ventil till en ventileringstrumma. Kanske inte så snällt mot grannarna, men han slapp iaf besväret med den då. :crash

Delar han ventilation med grannarna så lär det vara skapligt felbyggt. De går nog ihop över vindsbjälklag i så fall så de bör inte märka av att luften leds ut där.

Vi har flyttat in i sommarstugan över sommaren och här står ac'n på dygnet runt men då i form av en luft/luft-pump. Och med en invändig takhöjd på ca 4 meter och ett loft högst upp så behövs den. Ungarna sover på loftet och för att hålla en dräglig temperatur där uppe, ca 23-24 grader som max, så blir det runt 16-17 grader här nere :banana
Tjejen och katterna gillar det inte men jag älskar det! Jag avskyr värme och önskar att det vore vinter året om då känslan av att vakna upp för att man fryser så man skakar är underbar. Extra skönt är det att gå upp tidigt på morgonen innan man drar till jobbet och bara stå och frysa så håret reser sig på hela kroppen :D

Jag smackade upp en portabel ac i fredags i en kontorsbyggnad som jag renoverar. Gammalt stenhus som förvisso håller 22-24 grader nu när det är som varmast men idag var det 15 grader när jag kom dit på morgonen efter att jag glömde den på över helgen. Då var det lite kyligt innan man jobbade upp värmen.
Den kostar för övrigt 5000:- och är relativt högljudd men man slipper de högljudda av/påslagen från kompressorn som kan vara jobbiga som fan om man ska sova med oljudet. Kyleffekt runt 4kW om jag inte minns fel, klarar av att kyla ner de 60kvm jag har den på utan problem och då har jag den på 17 grader nu.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Delar han ventilation med grannarna så lär det vara skapligt felbyggt. De går nog ihop över vindsbjälklag i så fall så de bör inte märka av att luften leds ut där.
Det behövs väl inte så mycket för att ställa till det med ventilationen i lägenheter. Det man får hoppas är väl som sagt att länkningen är högt nog för att det inte ska trycka bakvägen in till grannen. Men en AC skyfflar ganska rejält med luft så det är inte alls omöjligt att luften delar sig och går in till grannen, minsta motståndets lag gäller. Speciellt när det är fråga om självdrag.

Och just pga mängden luft en AC flyttar så kan det bli problem. Det krävs bra ventilation för en AC och har man en mindre lägenhet med självdrag så kommer den att dra in luft där det går, vilket i värsta fall kan vara via köksfläkten.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du får dock en skorstenseffekt med självdrag vilket innebär att cirkulationen bör bli bättre då den varma luften vill upp och ut. Tilluft är dock också ganska vettigt, jag har märkt själv att jag kyler ner snabbare med tilluften öppen på nedre botten och frånluften öppen upptill än med bara frånluften öppen. Lite konstigt då tilluften är varm men jag upplever det som att det går snabbare att kyla från ca 30 grader ner till 17-18.
Angående delning in till grannen så fanns det brandkrav även förr och det är nog väldigt sällan man springer på ett hyreshus där ventilationen delas på våningsplan och inte uppe i skorsten/vent.

Jag var själv med och gjorde en OVK för någon månad sedan i ett hus byggt 194x och där var det 8 kanaler upp i varje skorsten för köksventilation med delning ca 2 meter under taknock och sedan en ventilationsskorsten med 8 kanaler helsten hela vägen upp till kant. Har man riktig otur vid lågtryck så kan det givetvis trycka igenom men det är ju inget problem med varmluft, värre med matos.

Sen, vad spelar det för roll om grannen får det varmt egentligen :gnissla
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top