Crossväxla på slangen, potentiell motorskada?

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Tjena alla sm piloter! Köpte mig en xt660x för nån månad sedan och kör rätt mycket bakhjul med den. Jag kopplar upp i tvåan och sen snabbt crossväxlar (väldigt mjukt, aldrig klonkat eller låtit dåligt) upp i trean sen snabbt efter fyran och håller den där. Frågan är vad tror ni om potentiellt slitage på växellådan? Är det att föredra att lära sig använda koppling även vid bakhjulsväxling? Tackar för svar!
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Potentiell ryggradsskada skulle jag säga men vissa tycker det är lättare att köra utan koppling, livsfarligt tycker jag :crash Känns snällare mot maskinen att koppla också men släpper man av lite innan man petar i nästa växel är det nog ingen fara.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag har kört bakhjul i 10 år


i början på min karriär, så var det mycket crossväxling
men efter att ha sprängt en växeltrumma i min gamla R1- 99 så började jag använda koppling.
både när jag tar upp den (kopplar upp) men även när jag växlar så används kopplingen flitigt

jag tycker nu efter så lång tids användande att växla utan koppling känns konstigt.
dessutom är det ju MYCKET mjukare att slanga med koppling

// Henke
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
jag släpper alltid av på gasen så går nästa växel i hur mjukt som helst, men undrar ändå om den kan tänkas ta skada av det. Tycker det är mindre att tänka på när man crossväxlar istället för att koppla.
 

Goreplay

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2013
Ort
nordöstra skåne
Hoj
Husqvarna Nuda 2012
Har crossväxlat på alla mina crossar :tungan i många år utan några större slitage på växellådan. Släpp gasen och peta upp så går den kalasbra.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Jag crossväxlade alltid förut men efter växellådshaveri á lá skrota hela växellådan på min husa 450 så skipper jag det i framtiden.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top