Laddningsproblem VFR750

VFRKim

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR750
Hej

Jag har problem med laddningen på Honda VFR750 1996 som jag kämpat med i en månad med att lösa.

Förra månaden vid ett tankstopp gick det inte att starta den igen med startmotorn men det gick att rulla igång den så jag kunde ta mig hem. Jag laddade batteriet och hade en voltmeter med mig när jag provkörde och såg då att spänningen över batteriet låg runt 13 volt när jag började köra och sjönk sakta hela tiden tills det var strax under 12 volt. Kunde ha 12,9 volt på tomgång och 12 volt på 5000 rpm.

Trodde först det var laddningsregulatorn eftersom plasten var bränd vid en av fasingångarna på både den och kontakten. Köpte en ny Honda original men det blev inte alls bättre. Köpte även ett nytt batteri utan att det hjälpte. Såg sen att den faskabeln det var bränt vid glappade vid regulatorn så jag bytte kontakten. Också den kontakten mellan statorn och kabelstammen såg bränd ut så jag satte en annan kontakt där. Men den laddar inte som den ska ändå.

Det konstiga är att den ena stunden kan ha konstant 12,2 volt när man kör. Stänger man sen av motorn och sätter på den igen kan den helt plötsligt gå upp till 13,8 volt över batteriet och 14,4 volt från regulatorn. Den kan sen ligga runt 13 volt hela tiden och ladda batteriet. Sen kan den gå ner till 12,0 volt när man kör och 12,7 - 12,9 volt på tomgång nästa gång man sätter på motorn igen.

Jag har mätt upp statorn som gav ca 20 volt på tomgång mellan alla faser och det ökade när motorn varvade, motståndet var ca 1 ohm mellan faserna, och mellan fas och jord var motståndet oändligt.

Jag har en teori om att glappet kan ha skadat också den nya regulatorn och funderar därför på att beställa ytterliggare en och testa. Men jag tänkte kolla här innan om någon har någon idé om vad det kan vara. Kan det vara statorn ändå? Börjar bli lite desperat nu eftersom jag snart tänkt ta en längre tur. Som det är nu kan det gå att köra i 3-4 timmar max om batteriet är laddat.

Tacksam om någon har någon idé
/Kim
 

BeemerS1000RR

Medlem
Gick med
27 Oct 2012
Ort
Sandefjord, Nårje
Hoj
Gixer1000
Et lite billig tips; lag en ekstra jording på den grønne minuskabelen på regulator, direkte til minuspol på batteri. Har du spenningsfall på minus kretsen utgjør 0,2V volt her ca. 1V lavere ladespenning. Dette har jeg opplevet på flere Honda modeller, VFR, VTR og CBR.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Har du >20V mellan fasena samtidigt som du har dålig laddning?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Ja. Över 20 volt mätt på kontakten utan regulatorn ansluten.

Men om regulatorn inte var ansluten så vet du ju inte om den hade laddat bra just när du mätte, det är ju det kluriga med intermittenta fel. Det KAN ju vara så att det blir avbrott/kortis/jordfel vid vissa temperaturer eller något även om det funkade just när du mätte.
Men börja med BeemerS1000RRs tips.
 

VFRKim

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR750
Har mätt igen. Den här gången gav regulatorn 14,8 volt och spänningen över batteriet låg på 14,0 volt på tomgång med halvljus på. Generatorn gav över 50 volt vid ca 5000 rpm när jag testade den obelastad.

Dra en extra jordkabel kommer jag inte göra nu eftersom den ska fungera utan extra kablar. Har beställt en till regulator som jag ska prova med ifall kabelglappet förstört de andra. Annars får jag kolla på statorn.
 

VFRKim

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR750
Nu har ja testat med en tredje regulator och det är fortfarande samma fel så jag kan nog utesluta regulatorn nu. Vad kan det då vara?

-Med fulladdat batteri brukar det vara ca 13,0 volt på tomgång och ca 12,4 volt vid 5000 rpm med halvljus på mätt på batteriet, vid regulatorn är det ca 0,6-0,8 volt mer.
-Ibland är det 13,5-14,0 volt vid batteriet, oftast direkt efter att motorn startats.
-Utan regulatorn på ger generatorn ca 20 volt på tomgång och ca 50-60 volt vid 5000 rpm mellan 2 faser. Med regulatorn på är det ca 10-11 volt vid tomgång och spänning sjönk vid högre varv.
-Motståndet i generatorn mättes till ca 1 ohm mellan faserna och oändligt motstånd mellan fas och jord vilket borde betyda att lindningarna är hela och inte kortslutna.

Om jag förstått det rätt så ska spänningen ligga på ca 14 volt för att batteriet ska laddas korrekt? Skulle något mellan regulatorn och batteriet kunna orsaka felet? Jag tänkte försöka prova koppla utgångarna från regulatorn direkt till ett annat batteri istället för det som sitter på motorcykeln och se om det laddas korrekt. Annars måste det väl vara statorn? Eller kan det hänt något med rotorn? Att den tappat magnetiseringen?
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Kan det vara något glapp i lindningarna som uppstår då motorn blir varm? Eller att jord "tappar" kontakten då det blir varmt?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top