Öva knäskrap - plats?

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Har kommit till den punkt i livet då den absolut största önskan jag har är att få till första knäskrapet. Så gott som alla jag pratat med föreslår en stor, plan asfaltsyta någonstans. :tungan
Någon som har något bra förslag (i stockholm), gärna kring Bromma-trakten? :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Se till att du har goda avåkningsytor och någon som kan hjälpa till om du skrapar mer än knät.
Gelleråsen har båda och där är det dessutom roligare än på valfri stor asfaltsyta.
 

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Var på Gotland Ring för en vecka sen o körde en heldag(SKITROLIGT :kär ), och jag var jättenära!

Problemet är bara att köra bana är så dyrt! kostade 2000 spänn för en dag :( Har prövat på knix ett par gånger, men de har så små kurvor att man knappt hinner få ut knät innan det är över :/
Tänkte att om jag hittar en asfaltsplan någonstans så kan man jobba in tekniken tills man har råd att åka bana nästa gång :)
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Du kan nog öva knäskrap utanför vilken krog som helst på vägen hem efter en hård utekväll :tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Var på Gotland Ring för en vecka sen o körde en heldag(SKITROLIGT :kär ), och jag var jättenära!

Problemet är bara att köra bana är så dyrt! kostade 2000 spänn för en dag :( Har prövat på knix ett par gånger, men de har så små kurvor att man knappt hinner få ut knät innan det är över :/
Tänkte att om jag hittar en asfaltsplan någonstans så kan man jobba in tekniken tills man har råd att åka bana nästa gång :)

Knix är nog det bästa alternativet för dig.
Lyckas du inte där så sitter du helt fel på hojen.. (fel för att lättast skrapa that is).

Personligen så skulle jag nog ha svårare på en "asfaltsplan" eftersom där finns ingen naturlig sväng att hålla sig till och inget apex att sikta på.. Så känns som att det blir lätt att man bara lutar mer och mer och större risk för att åka omkull än om man faktiskt har någon sorts planerad linje.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Problemet med en stor asfaltsyta, parkering, är att du i regeln alltid har något att vara orolig över.
En kantsten, dike, bilar på parkeringen.
Så då spänner man sig och börjar brottas med hojen. Då kommer du inte få ner knät utan att oxå få ner hojen.

På söndag kan du åka till Gröndal, be posörJerry att han ska hjälpa dig så får du lite tips. :)
http://grundkurser.svmc.se/anmalan/deltagare/603
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Problemet med en stor asfaltsyta, parkering, är att du i regeln alltid har något att vara orolig över.
En kantsten, dike, bilar på parkeringen.
Så då spänner man sig och börjar brottas med hojen. Då kommer du inte få ner knät utan att oxå få ner hojen.

På söndag kan du åka till Gröndal, be posörJerry att han ska hjälpa dig så får du lite tips. :)
http://grundkurser.svmc.se/anmalan/deltagare/603

...fast då är han på väg ned till düskland...
 

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Problemet med en stor asfaltsyta, parkering, är att du i regeln alltid har något att vara orolig över.
En kantsten, dike, bilar på parkeringen.
Så då spänner man sig och börjar brottas med hojen. Då kommer du inte få ner knät utan att oxå få ner hojen.

På söndag kan du åka till Gröndal, be posörJerry att han ska hjälpa dig så får du lite tips. :)
http://grundkurser.svmc.se/anmalan/deltagare/603

Märkligt. SMC-instruktörerna på Gotland Ring föreslog att jag skulle kika efter asfaltplan, så tänkte att det borde funka. Har bokat in Rörken i Uppsala på måndagen, men efter det blir det garanterat Gröndal :)

Knix är nog det bästa alternativet för dig.
Lyckas du inte där så sitter du helt fel på hojen.. (fel för att lättast skrapa that is).

Personligen så skulle jag nog ha svårare på en "asfaltsplan" eftersom där finns ingen naturlig sväng att hålla sig till och inget apex att sikta på.. Så känns som att det blir lätt att man bara lutar mer och mer och större risk för att åka omkull än om man faktiskt har någon sorts planerad linje.

Min tanke var att jag på knix oftast brukar vara för sölig i kurvorna med att positionera om mig på hojen, att hinna byta ställning snabbt nog för att få ner hoj, kropp och knäpuck såpass långt att det tar i, innan kurvan tar slut. På Gotland Ring var jag enligt instruktörerna väldigt nära, och de hade inga anmärkningar på hur jag satt. Men det jag kände var främst att kurvorna var så härligt långa att man hann byta ställning och hänga över och allt flera sekunder innan man var ens halvvägs igenom, så tror att mitt problem främst är att jag är för långsam ännu :3freak
 

j0nas

Medlem
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Säkssäksti äsämse
Eller så lånar du en hoj med centralstöd så du kan träna hänga av fort som attans och rätt, då hinner du med det på snabba kurvor uppe på Rörken. Sett mer än ett knäskrap där...
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Rondellen ovanför E4'an vid Hallunda/Alby. Den är dessutom felbankad stora delar utav rondellen, så är det bara att köra runt runt runt som ett fån tills knät släpar i :katt
 
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Bulten? Fotokurvan verkar ju vara populär att försöka skrapa knän i... :rolleyes:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min tanke var att jag på knix oftast brukar vara för sölig i kurvorna med att positionera om mig på hojen, att hinna byta ställning snabbt nog för att få ner hoj, kropp och knäpuck såpass långt att det tar i, innan kurvan tar slut. På Gotland Ring var jag enligt instruktörerna väldigt nära, och de hade inga anmärkningar på hur jag satt. Men det jag kände var främst att kurvorna var så härligt långa att man hann byta ställning och hänga över och allt flera sekunder innan man var ens halvvägs igenom, så tror att mitt problem främst är att jag är för långsam ännu :3freak
Det låter verkligen som att du borde gå några SMC-kurser! Du ska ha flyttat dig och intagit rätt position INNAN kurvan, inte mitt i den! :fakta Träna mer på att hantera hojen, så kommer knäskrapet vare sig du vill det eller inte.
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Jag gjorde som SGM rekommenderade, knix på Gröndal, det kommer fort som fan om man vill.

Sen blir det roligare att titta på brudarna igen. Brudar är fina att titta på.

Blir min första knix för i år på Söndag. I'm so excited:banana
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Jag för min del har svårt att se värdet i att åka på en asfaltsplan o skrapa knä . Visst det är skitfränt när man klara det första gången , men sen då . Ska du ut till en asfaltsplan varje gång du ska skrapa ? Bättre då att du som många sagt åker banåka och där kommer tillslut skrapet och du har nån nytta med det för du har en trevligare känsla för vart hojen är . Posörskrapa är skitlätt . Bara o hänga ut som fan :) men o åka runt o slita ut puckar i onödan på en asfaltsplan . Mjaaa eå kan du lika gärna ta fram vinkelslipen eller köpa beggade puckar av nån racer så får du balla slitna puckar :tummenupp
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Om du nu bor i VH har du tur. Kör på 73an från Jordbro så har du första riktigt långa kurvan norrut. Sen svänger du av i Handen och vänder direkt upp på 73an igen mot Jordbroavfarten. Sen kör du runt så till det sitter.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top