Olika smörjmedel som behövs vid byte av drivpaket

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Tänkte byta drivpaket själv för första gången. Har en BMW F800R och har kollat BMW:s servicemanual. Ser att de tar upp div smörjfett och liknande som bör användas vid de olika momenten:

  • Vid återmontering av bakhjul skall hjulaxel rengöras och smörjas in med "Optimoly TA (high-temperature assembly grease)"
  • Man skall rengöra och smörja friktionsytorna på axeltätningsringarna med något som heter "Staburags NBU 30 PTM (high-performance lubricating grease)"
  • Tänderna på framdrevet skall smörjas in med "MP 3 Paste (high-performance lubricating grease)"

De två översta punkterna ingår för övrigt alltid vid avmontering av bakhjul. Hojen har gått ca 3000 mil/3 år och jag har lämnat in den för däckbyte i samband med service årligen (förutom i år då servicen och däckbytet skedde separat), så bakhjulet har ju varit avplockat några gånger. Har dock ingen aning om punkterna ovan har fått "smörj" i samband med detta.

Smörjmedlen som tas upp ovan verkar vara specialprodukter som kanske inte är helt enkla att få tag på. Vad borde jag göra i detta läget?

  1. Försöka få tag på dessa smörjmedel någonstans
  2. Låta bli att smörja om det inte ser ut att behövas (bortsett från dreven och kedjan då i och med att de skall bytas)
  3. Använda andra smörjmedel som finns mer lätt tillgängliga, i såna fall vilka?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Kanske cyniskt men jag är YTTERST tveksam till att någon skulle smörjt saker vid ett däckbyte om man inte bett om det särskilt och bett om en GoPro-film efteråt som bevis.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Smörj hjulaxeln med ett bra fett, är mest till för att hålla fukt och därmed rost borta. Strunta i det där med framdrevet det hamnar ju ändå på kedjan efter ett par varv. Smörj kedjan med lämplig produkt. Jag skulle rekommendera fett och kedjespray från Motul, det är riktigt bra grejer och de har allt du behöver.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kanske cyniskt men jag är YTTERST tveksam till att någon skulle smörjt saker vid ett däckbyte om man inte bett om det särskilt och bett om en GoPro-film efteråt som bevis.

Ja, även om alla jobb utförts av auktoriserade BMW serviceverkstäder och smörjningspunkterna ovan ingår i servicemanualen, tillhör nog öven jag de cyniskas skara, eller åtminstone de som hellre tar det säkra före det osäkra. Detta kanske talar för att det kanske borde vara läge att smörja denna gång, då jag ändå byter drivpaket?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis som någon redan nämnt, ett hjullagerfett av bra kvalitet går att använda till alla dessa uppgifter. OK, Biltema eller direkt från någon av tillverkarna. Jag använder själv Omega 77, men exakt märke är endast av akademisk betydelse.

Att BMW själva har delat upp detta på tre olika fetter beror sannolikt på att detta är vad man gör då man bygger motorcykeln. Att detta skulle vara på grund av funktions eller prestandaanledningar kan du glömma direkt - det handlar enbart om att spara pengar med billigaste möjliga fett för respektive uppgift. Ett fett som klassas som "assembly grease" brukar vara mycket billigare än "lubricating grease" eller "wheel bearing grease"...

Jag begriper inte heller varför man vill smörja in tänderna på framdrevet med fett. Detta fett kommer snart att vara på alla andra ställen än just drevet och alla andra tillverkare (av hojar såväl som drev och kedjor) verkar anse att smörjning av kedjan med kedjespray eller olja är fullt tillräckligt. BMW kanske vet något som andra inte vet...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Köp en tub kullagerfett på Biltema.

Smörj hjulaxeln med ett bra fett, är mest till för att hålla fukt och därmed rost borta. Strunta i det där med framdrevet det hamnar ju ändå på kedjan efter ett par varv. Smörj kedjan med lämplig produkt. Jag skulle rekommendera fett och kedjespray från Motul, det är riktigt bra grejer och de har allt du behöver.

Kedjespray kör jag med Castrol Chain Lube Racing som jag tycker funkar kanon.

Slutsatser i övrigt:

Ang. hjulaxeln - är slutsatsen att jag kan använda biltemas kullagerfett till denna, alternativt Motuls variant?

Framdrevet kan jag alltså strunta i...

Friktionsytorna till hjulaxelns tätningsringar som krävde det där specialsmörjmedlet. Är slutsatsen att jag lika gärna kan strunta i dessa?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Axeln regörs och smörjs vid behov, behovet uppkommer oftast av att man tappar axeln/lägger den ifrån sig slarvigt när man har den avmonterad.
Tätningar och dess anliggningsytor är alltid bra att försiktigt rengöra och fetta in så håller dom tätt längre.
Kullagerfett funkar utmärkt till båda applikationerna.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ok, tack för tipsen! Lutar väl åt att jag skaffar en tub med kullagerfett, helt enkelt.

Återstår att lösa nitning av kedjan. Verkar vara kaos på MC-verkstäderna i Göteborg just nu. Bike hade inte tid för detta lilla 15-minuters jobb förrän i september :va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Detta verkar ju sjukt jobbigt, jag som hade tänkt att frugan skulle få åka F800R. Får försöka sälja in en 1200 istället.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Detta verkar ju sjukt jobbigt, jag som hade tänkt att frugan skulle få åka F800R. Får försöka sälja in en 1200 istället.

Ja, frågan är om det är värt att åka till Biltema och investera 800 spänn i ett kedjeverktyg som ändå verkar vara av tvivelaktig kvalitet. Alternativt slänga på ett clipslås och åka 10 mil till stället där jag köpte kedjan - de erbjöd sig hjälpa till med nitning. Vill inte köra längre än absolut nödvändigt med clips.
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Fan va alla är rädda för kedjelås. Jag har kört tusentals mil med kedjelås, tävlat i roadracing och åkt på långa utlandsresor. Har aldrig haft problem med något kedjelås.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Fan va alla är rädda för kedjelås. Jag har kört tusentals mil med kedjelås, tävlat i roadracing och åkt på långa utlandsresor. Har aldrig haft problem med något kedjelås.

Möjligen obefogad oro, men man har ju trots allt hört/läst om andra där kedjan gått av pga. att clipset lossnat. Med tanke på hur allvarliga konsekvenserna kan bli om en kedja går av är det något jag helst slipper.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är nog väldigt ovanligt att kedjelås som är monterade åt rätt håll och på rätt sätt släpper, det går också att trådlåsa och/eller silicona låsen för extra säkerhet.
Jag kör hellre nitat men att köra 10 mil med clips hade jag inte sett som ett problem. Å andra sidan har mina senaste 5 hojar varit kedjefria så vad vet jag?
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Och allt som står på internet är ju sant. Bilda dej en egen uppfattning, ser det bra ut så är det med stor sannolikhet bra, ser det ut som skit är det nog skit. För övrigt är ju 10 mil ingenting. Känner du dej osäker kan du undvika toppfartstest på vägen till VäneRyr.(destinationen var en gissning)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
87hk/86Nm och byte drivpaket efter 3000 mil :va Polskt fulstål?

Nä men är det redan dags? Såhär såg min VFR ut när den fyllde 3000mil och den fick bekänna färg ;) Slacket var nästintill obefintligt.

drev.jpg


slack.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest
87hk/86Nm och byte drivpaket efter 3000 mil :va Polskt fulstål?
Nä men är det redan dags? Såhär såg min VFR ut när den fyllde 3000mil och den fick bekänna färg ;) Slacket var nästintill obefintligt.

Möjligen polsk fulkedja :)

Dreven ser fortfarande bra ut så de hade kunnat rulla fler mil, men passar på och byter dem samtidigt. Kedjan har fått slack, olika mycket på olika ställen, och har därför behövt justera kedjespänningen oftare än vanligt. De påpekade även när jag hade hojen på service senast att drivpaketet behövde bytas.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Möjligen polsk fulkedja :)

Dreven ser fortfarande bra ut så de hade kunnat rulla fler mil, men passar på och byter dem samtidigt. Kedjan har fått slack, olika mycket på olika ställen, och har därför behövt justera kedjespänningen oftare än vanligt. De påpekade även när jag hade hojen på service senast att drivpaketet behövde bytas.

Låter som den fått smaka högtryckstvätt eller liknande.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Låter som den fått smaka högtryckstvätt eller liknande.

Nej, aldrig högtryckstvättat den. Rengjort med lampolja + kedjeborste (plus ibland castrol chain clean) var 100 mil och sedan använt Castrol Chain Lube Racing för att smörja. Däremot ingen extra smörjning utöver det.

Verkar vara en Regina o-ringskedja som sitter originalmonterat och ingen X-ring. Vet inte om det kan ha haft betydelse för livslängden.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Du behöver en burk sträckolin, att pensla på om den nya kedjan är lite för kort.









Ursäkta kunde inte låta bli. Nä lyssna på de andra som svarat i tråden det är kloka svar.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top