Er 6 har börjat vibrera mer och låter argare i motorkaraktären.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Min er6f (2009) har börjat vibrera något mer än tidigare, låter högre och argare o karaktären, samt känns mindre mjuk när man varvar den. Vibrationerna är av högfrekvent karaktär och det känns som cykeln kommer i resonans vid vissa varvtal.

Har jämfört mot en likadan er6f med lika många mil på mätaren, så det är inte inbillning. Problemet upplevs även stillastående, så det bör inte ha med drivpaket/växellåda att göra.

Motorcykeln har gått snart 900 mil.

Vad jag prövat:
Byta olja + filter.
Testa om den drar tjuvluft.
Dra åt motorfästen, grenrör och upphängning av avgassystem med rätt moment.

Då ljudkaraktären är något högre funderar jag på om det kan vara läckage någonstans kring ljuddämparen. Skulle detta kunna orsaka vibrationer? Jag har försökt känna runt omkring om det blåser eller sätta foten för utblåset och höra om det kommer avgaser någon annanstans, men inte hittat något.

Funderar på om vakuumsynkronisering skulle behöva göras.
Tar gärna förslag och gissningar på vad jag skulle kunna se över.
 
Last edited:

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Kan det inte vara katalysatorn som har smält eller liknande?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Kan det inte vara katalysatorn som har smält eller liknande?
Ingen aning, hur kollar jag lättast om det är så? Har originalsystemet på.
Vad skulle kunna få katalysatorn att smälta (smälla?) redan efter 900 mil?

Får man fråga vad som får dig att tro att det är katalysatorn? Jag kan förstå ljudet, men inte vibrationerna eller varför den skulle dött efter så få mil.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Helt original?

Är naturligtvis inte fel att gå igenom hojen/efterdra allt du kommer åt.. med förtydligande att inte dra åt för kung o fosterland utan snarare känna så att inget sitter löst.

Hur kör du då, fullt spjäll mest hela tiden? Originaldämpare är i regel rätt välproppade för att klara decibelkraven. Detta leder till att när man eldat ur dem ngt. märks det ganska tydligt p.g.a. att det var väldigt tyst från början.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Helt original?

Är naturligtvis inte fel att gå igenom hojen/efterdra allt du kommer åt.. med förtydligande att inte dra åt för kung o fosterland utan snarare känna så att inget sitter löst.

Hur kör du då, fullt spjäll mest hela tiden? Originaldämpare är i regel rätt välproppade för att klara decibelkraven. Detta leder till att när man eldat ur dem ngt. märks det ganska tydligt p.g.a. att det var väldigt tyst från början.
Helt original. Har blivit en del fullt spjäll, så det är möjligt att jag eldat ur ljuddämparen. Cykeln jag jämförde mot hade runt 100 mil med just ljuddämparen, så där kan det ligga en del.

Frågan är var jag bör börja efterdra någonstans, jag är lite novis på området, förutom att motorfästena känns rätt självklart att se över.

Kolla så du inte behöver hälla på en deciliter olja.
Bytte olja, har i lite extra nu, vibrerar fortfarande friskt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Trasigt stift, dålig synkning/tjuvluft eller ojämnt ställda ventiler kan ge dom symptomen. Sen vet jag inte om en er6a borde behöva ventiljustering så pass tidigt men något kan kanske ha satt sig lite vid inkörningen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur kör du då, fullt spjäll mest hela tiden? Originaldämpare är i regel rätt välproppade för att klara decibelkraven. Detta leder till att när man eldat ur dem ngt. märks det ganska tydligt p.g.a. att det var väldigt tyst från början.

Men det borde inte ge tydliga vibrationer som inte ska vara där. Å andra sidan är det svårt att diagnostisera både ljud och vibrationer äver nätet.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Trasigt stift, dålig synkning/tjuvluft eller ojämnt ställda ventiler kan ge dom symptomen. Sen vet jag inte om en er6a borde behöva ventiljustering så pass tidigt men något kan kanske ha satt sig lite vid inkörningen.

Rent prestandamässigt går den fortfarande lika bra som innan, ingen skillnad i toppfart exempelvis, tänker om något av symptomen du nämner skulle dra ner effekten.

Ventiljustering är först vid 4200 mil, så dit har jag en bra bit kvar. Skulle det gå att höra tickande eller så om ventilerna är feljusterade nu?

Men det borde inte ge tydliga vibrationer som inte ska vara där. Å andra sidan är det svårt att diagnostisera både ljud och vibrationer äver nätet.
Ja, det förstår jag.

Skulle jag förklara känslan man får, så är det att själva motorn inte vibrerar mer än tidigare, bara att det når ut i resten av chassit på ett helt annat sätt.

Får inte känslan av att något gått sönder och hela cykeln skakar, utan snarare att det blir resonans från motorn som går ut mer än tidigare.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
I dag drog jag åt motorfästena med momentnyckel. Tyvärr kan jag inte säga att jag märkte någon som helst skillnad. Bakre fästet var ganska mycket lösare än de 44nm som är angivet, främre fästena satt redan helt okej.

Jag vill påpeka att vibrationerna är varvtalsberoende, kring 4000 och 7000 rpm känns tydligast. Antar att det har med resonansfrekvens på chassit att göra.

Trasigt stift, dålig synkning/tjuvluft eller ojämnt ställda ventiler kan ge dom symptomen.
Vad borde mitt nästa steg bli? Byta stift har jag bara gjort på bil innan, men antar att det inte är svårare här. Tjuvluft har jag aldrig jagat innan, finns det någon bra teknik? Ventiljustering känns som det borde bli det sista att pröva.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Startgas runt gmmina. Ökar varven drar den tjuvluft.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Sökte lite om tjuvluft och tändstiftsstrul, de mesta jag hittade nämnde ojämn tomgång, förhöjd tomgång, svårstartad eller problem vid acceleration. Jag upplever inget av detta.

Startar alltid på första försöket, får kanske hålla in startknappen lite längre än min kompis. Men aldrig några problem eller att den dör efter att motorn dratt igång. Accelerationen märker jag inga problem med, inte heller tomgången.

Därför fungerar jag på om det är synkning av spjällhuset jag borde göra näst. Jag har sett att man kan bygga ett instrument av en bräda, slangar och lämplig vätska, eller köpa vakuum-mätare som man synkar med varandra, alternativt ett riktigt instrument. Kan man få bra resultat genom att synka en enkel vakuum-mätare eller bör man köra på plankan? Finns det riktiga instrument som inte kostar skjortan?

Hade varit trevligt att kunna lösa det här relativt snabbt då semestern precis börjat.
 
Last edited:

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
det är mycket lättare och går bra mycket snabbare att kolla efter tjyvluft än att synka spjällhuset.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Jag körde in en ny 2012, helt plötsligt vid ca 500 mil fick jag massa vibrationer i styre o fotpinnar vid 4k rpm. Bytte hoj kort därefter så jag fick aldrig reda på orsaken men min uppfattning var att nog inget riktigt var fel, hojen blev sådan när allt var väl inkört...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag körde in en ny 2012, helt plötsligt vid ca 500 mil fick jag massa vibrationer i styre o fotpinnar vid 4k rpm. Bytte hoj kort därefter så jag fick aldrig reda på orsaken men min uppfattning var att nog inget riktigt var fel, hojen blev sådan när allt var väl inkört...

Tycker det låter konstigt.

Jag har jämfört med en likadan, med ungefär lika många mil på mätaren. Inte alls samma vibrationer. Enda skillnaden att prata om är att den andra cykeln har en nästan oanvänd originaldämpare på, medan min gått lika många mil som hojen.

Men jag tror möjligtvis dämparen står för volymen, knappast fortplantningen av vibrationer i chassit.
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
upplevde lite rå gång i min kawa z750 här om dagen, har ju nyss köpt den så jag hade inte gått igenom den så noga, hur som helst så plockade jag fram verktygen o kände på allt jag kom åt och blev förvånad över hur löst grenrören satt åtdragna i toppen, antagligen har väl avgaspackningarna "satt sej" så här efter 1700mil så det är ju inget konstigt med det, men efter att ha fixat det så blev det skillnad i gången vid motorvägsfart o lite till :) kan ju vara värt o kolla om du inte gjort det.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
upplevde lite rå gång i min kawa z750 här om dagen, har ju nyss köpt den så jag hade inte gått igenom den så noga, hur som helst så plockade jag fram verktygen o kände på allt jag kom åt och blev förvånad över hur löst grenrören satt åtdragna i toppen, antagligen har väl avgaspackningarna "satt sej" så här efter 1700mil så det är ju inget konstigt med det, men efter att ha fixat det så blev det skillnad i gången vid motorvägsfart o lite till :) kan ju vara värt o kolla om du inte gjort det.
Tack för tipset. Visst kunde jag dra åt dem, tyvärr hade jag bara tillgång till skitverktyg hemma, så ska dra dem en bit till så fort jag får tillgång till något bättre. Passade på att dra åt avgassystemets upphängning och klämma också.

Dum som jag var, så provgasade jag inte lite innan, så jag kan inte avgöra om det här förbättrade marginellt eller om det är lika illa som innan. Hur som helst så vibrerar den fortfarande en del.

det är mycket lättare och går bra mycket snabbare att kolla efter tjyvluft än att synka spjällhuset.
Tänkte testa med startgas då det är enkelt som du säger. Vilka gummin är det du tänker på? Jag söker gärna genom servicemanualen/sprängskisser själv, bara jag vet vad delarna jag ska spraya kring heter.
 
Last edited:

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Tack för tipset. Visst kunde jag dra åt dem, tyvärr hade jag bara tillgång till skitverktyg hemma, så ska dra dem en bit till så fort jag får tillgång till något bättre. Passade på att dra åt avgassystemets upphängning och klämma också.

Dum som jag var, så provgasade jag inte lite innan, så jag kan inte avgöra om det här förbättrade marginellt eller om det är lika illa som innan. Hur som helst så vibrerar den fortfarande en del.

Tänkte testa med startgas då det är enkelt som du säger. Vilka gummin är det du tänker på? Jag söker gärna genom servicemanualen/sprängskisser själv, bara jag vet vad delarna jag ska spraya kring heter.

Du ska spraya mellan insprutnigskroppen (förgasare på äldre hojar) och cylindertoppen, men vräk inte på så att det kommer startgas i närheten av där motorn suger luft till luftfiltret bara.
Jag kunde även dra åt klammorna som håller insprutet i insugsgummit en del.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Du ska spraya mellan insprutnigskroppen (förgasare på äldre hojar) och cylindertoppen, men vräk inte på så att det kommer startgas i närheten av där motorn suger luft till luftfiltret bara.
Jag kunde även dra åt klammorna som håller insprutet i insugsgummit en del.
Vad heter insprutningskropp på engelska? Försöker leta en bild på var någonstans det sitter, har inte gjort detta förut.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top