Avgassmällar Suzuki gsxr 1000 K9

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Gsxr
Har en Suzuki gsxr 1000 K9 med yoshimura helsystem. Hojen är bänkad och mappad för alla sakerna och går grymt bra. Har problem med agvas smällar då jag släpper på gasen. Har läst på om varför den gör det och att man lätt fixar det med pair valve mod. Har gjort detta mod på en -01 gsxr 1000 en gång för länge sedan, då man trodde man skulle få extra hästar:hihi Jag tänkte kolla i fall någon här gjort detta på någon nyare gsxr 1000 och ifall det hjälpte mot avgas smällar?

/Tobias
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Min k8 låter så efter man har vridit på ordentligt. Jag tycker det låter svincoolt :) :yoparty
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Sitter en liten slang in i luftburken. (Tror det var på höger sida)
Plugga den så försvinner detta. Haft samma problem själv!

Kollar på Google för mer exakta bilder och instruktioner:fakta
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
PAIR, AIS osv rekommenderas vara pluggad/avaktiverad när man mappar en motor.
Jag hade dock avgassmällar vid avslag efter mappning trots permanent bortkopplad AIS (Yamaha).

Det är viktigt att avgassmällarna inte beror på för snål bränsleblandning (vilket det oftast är) så jag rikade på blandningen något vid 0% trottel i 3000-6000rpm området.

Normalt är ju 0%trottel = tomgångsvarv så det är oftast inget som mappas högre än just vid tomgångsvarv men vid motorbroms hamnar man ju där ändå.

bäst är att mäta detta med lambdamätare eller liknande och det finns garanterat mer kvalificerat folk än jag här på forumet som kan förklara detta :tummenupp
 

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Gsxr
1.Plug the air box hole.
2.Remove the reed valves from the valve cover & reinstall the reed valve covers as shown.
3.Take the hose originally connecting the airbox to the PAIR device, measure it & cut to size to connect the 2 covers.
4.Install the newly cut hose & clamp them if you feel like it.
5.Leave the PAIR device there.

Thats it, you are done. This was done by Team Roadracingworld on my 06 1K when I bought it from them 2 years ago. I followed the same principle on my 09 & it works fine.
pair mod.jpg
 
Last edited:

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Gsxr
Gjorde det enkelt och gjorde en stop i slangen. Funkar kanon bra och inga avgas smällar och går bättre på tomgången.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Gjorde det enkelt och gjorde en stop i slangen. Funkar kanon bra och inga avgas smällar och går bättre på tomgången.

Bra att du lyckades bli av med avgassmällarna, men jag är lite orolig över det du nämnde i första inlägget. Du säger att hojen är bänkad och mappad för Yoshimura helsystem. Samtidigt så hade du uppenbarligen inte pluggat PAIR-systemet. Vet du om hojen är bänkad / mappad på detta sätt...?

Pluggat PAIR-system är en absolut nödvändighet vid alla former av mappning, oavsett om det sker i bromsbänken eller på landsvägen med Auto Tune / Z-AFM. Annars mäter du upp ett air / fuel ratio som är grovt felaktigt.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Bra att du lyckades bli av med avgassmällarna, men jag är lite orolig över det du nämnde i första inlägget. Du säger att hojen är bänkad och mappad för Yoshimura helsystem. Samtidigt så hade du uppenbarligen inte pluggat PAIR-systemet. Vet du om hojen är bänkad / mappad på detta sätt...?

Pluggat PAIR-system är en absolut nödvändighet vid alla former av mappning, oavsett om det sker i bromsbänken eller på landsvägen med Auto Tune / Z-AFM. Annars mäter du upp ett air / fuel ratio som är grovt felaktigt.


Jag kör min hoj opluggat PAIR-system och kör med bazzaz. Dock så har jag inte mappat hojen i bänk ännu, utan tankade hem en färdig mapp till min modell. Men nu så har jag skrotat två motorer sen jag monterade bazzaz boxen :( Kan det bero på fel blandning? Det är kolvarna som har träffat ventilerna, kamdrevet har kuggat över i bägge fallen. Dock så kan det bero på så mycket annat, typ som quick shiftern som har fel bryttider eller kanske blir något fel när tcn bryter tändningen, att det är väldigt mycket soppa i cylindern när tändningen kommer igång igen. Eller kanske en kass slirkoppling?
 
Last edited:

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Gsxr
Bra att du lyckades bli av med avgassmällarna, men jag är lite orolig över det du nämnde i första inlägget. Du säger att hojen är bänkad och mappad för Yoshimura helsystem. Samtidigt så hade du uppenbarligen inte pluggat PAIR-systemet. Vet du om hojen är bänkad / mappad på detta sätt...?

Pluggat PAIR-system är en absolut nödvändighet vid alla former av mappning, oavsett om det sker i bromsbänken eller på landsvägen med Auto Tune / Z-AFM. Annars mäter du upp ett air / fuel ratio som är grovt felaktigt.

Enligt ägaren före mig så ska allt vara gjort på rätt sätt. Jag har även haft in den för en vecka sedan på stora servicen och då bytte dom tändstift m.m och kollade upp en massa saker. Jag hade inga kraftiga smällar utom bara lite mullrade då jag släppte gasen vid kraftigare gas pådrag 1,2

Ser att du är från Kalix. Finns det intresse från din sida att hitta en dag i veckan som passar och fara och hitta roliga vägar att köra på (om det finns här)? Men vet att det har funkat dåligt sista tiden detta förutom om du är viking och gillar att köra lite saktare :brinnerup
Har några som är sugna i alla fall.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag kör min hoj opluggat PAIR-system och kör med bazzaz. Dock så har jag inte mappat hojen i bänk ännu, utan tankade hem en färdig mapp till min modell. Men nu så har jag skrotat två motorer sen jag monterade bazzaz boxen :( Kan det bero på fel blandning? Det är kolvarna som har träffat ventilerna, kamdrevet har kuggat över i bägge fallen. Dock så kan det bero på så mycket annat, typ som quick shiftern som har fel bryttider eller kanske blir något fel när tcn bryter tändningen, att det är väldigt mycket soppa i cylindern när tändningen kommer igång igen. Eller kanske en kass slirkoppling?


Kör du tex med lambda och autotuning så måste du plugga "PAIR"
Annars får du ju in luft förbi mätdonet som inte gått genom förbränning.

Finns en modd / variant till där du drar ner pair till vevhus ventilationen och skapar ett minimalt vacuum...

Man sparar dessutom ett halvkilo på att ta bort allt vad Pair heter ;)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kör min hoj opluggat PAIR-system och kör med bazzaz. Dock så har jag inte mappat hojen i bänk ännu, utan tankade hem en färdig mapp till min modell. Men nu så har jag skrotat två motorer sen jag monterade bazzaz boxen :( Kan det bero på fel blandning? Det är kolvarna som har träffat ventilerna, kamdrevet har kuggat över i bägge fallen. Dock så kan det bero på så mycket annat, typ som quick shiftern som har fel bryttider eller kanske blir något fel när tcn bryter tändningen, att det är väldigt mycket soppa i cylindern när tändningen kommer igång igen. Eller kanske en kass slirkoppling?

Om kolvarna har stämt möte med ventilerna på grund av att kamkedjan har kuggat över så skulle jag definitivt börja felsökningen vid kamkedjesträckaren. En kamkedja kuggar ALDRIG över om kamkedjesträckaren är fullt fungerande och dessutom rätt monterad. Om du har lyckats rasa två motorer på grund av detta så misstänker jag att du gör något fel då denna monteras...?

Om kolv möter ventil på grund av andra orsaker (knaster som lossnar eller ventil som går av så att den trillar ner i cylindern) så skulle man väl i mycket långsökta fall kunna misstänka mappning, quickshifter såväl som baktändning på grund av PAIR. Extremt mager mapp kan mycket väl bränna en ventil, men jag tror att du får många andra symptom mycket tidigare än att den stackars ventilen trillar ner. Det finns också ett fåtal exempel - uteslutande på turbomatade motorer - där plötsligt tändbryt på grund av quickshifter eller varvtalsregulator skapat avgasknallar som tryckt upp avgasventiler eller fått deras knaster att hoppa av. Att detta skulle inträffa på grund av quickshifter eller PAIR - på en standard motor - låter dock mycket långsökt.

Angående PAIR, observera att det fortfarande går alldeles utmärkt att köra med denna, förutom att hojen baktänder på motorbroms. Det är bara om du ska mappa med hjälp av en O2-sensor som du MÅSTE blockera PAIR. Annars blir O2-sensorn lurad av lufttillskottet från PAIR. Om du har laddat ner en mapp från t.ex. Dynojets hemsida så är denna garanterat skapad med PAIR blockerad.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Finns en modd / variant till där du drar ner pair till vevhus ventilationen och skapar ett minimalt vacuum...

Mycket riktigt. Vevhusventilationen kopplad till PAIR-pumpen ger 3-4 hk på höga varv, i alla fall på GSX-R 1000 och YZF-R1 i Superbike-trim. Detta rekommenderas dock inte för gatbruk. Endast för racemotorer som ses över minst var 45:e minut...
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Enligt ägaren före mig så ska allt vara gjort på rätt sätt. Jag har även haft in den för en vecka sedan på stora servicen och då bytte dom tändstift m.m och kollade upp en massa saker. Jag hade inga kraftiga smällar utom bara lite mullrade då jag släppte gasen vid kraftigare gas pådrag 1,2...
Jag vet att vissa företag som bänkar pluggar slangen in till luftburken under mappningen, därefter öppnar den igen när mappen är klar. Så visst kan det vara ordentligt gjort trots att PAIR var öppen igen. Med pluggad PAIR försvinner det mesta av avgassmällarna, sedan kan Du feta på bränsleblandningen något på ingen eller låga trottlar/höga varvtal för att få bort det sista (alltså det område där smällarna kommer).

Lycka till :)
 

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Gsxr
Jag vet att vissa företag som bänkar pluggar slangen in till luftburken under mappningen, därefter öppnar den igen när mappen är klar. Så visst kan det vara ordentligt gjort trots att PAIR var öppen igen. Med pluggad PAIR försvinner det mesta av avgassmällarna, sedan kan Du feta på bränsleblandningen något på ingen eller låga trottlar/höga varvtal för att få bort det sista (alltså det område där smällarna kommer).

Lycka till :)

Den ska vara mappad hos Emp racing i Boden. Jag ska idag fara och prata med honom och kolla ifall han kan hjälpa mig med ge den lite mera soppa, som du sa. Tack för tipset:)
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Om kolvarna har stämt möte med ventilerna på grund av att kamkedjan har kuggat över så skulle jag definitivt börja felsökningen vid kamkedjesträckaren. En kamkedja kuggar ALDRIG över om kamkedjesträckaren är fullt fungerande och dessutom rätt monterad. Om du har lyckats rasa två motorer på grund av detta så misstänker jag att du gör något fel då denna monteras...?

Om kolv möter ventil på grund av andra orsaker (knaster som lossnar eller ventil som går av så att den trillar ner i cylindern) så skulle man väl i mycket långsökta fall kunna misstänka mappning, quickshifter såväl som baktändning på grund av PAIR. Extremt mager mapp kan mycket väl bränna en ventil, men jag tror att du får många andra symptom mycket tidigare än att den stackars ventilen trillar ner. Det finns också ett fåtal exempel - uteslutande på turbomatade motorer - där plötsligt tändbryt på grund av quickshifter eller varvtalsregulator skapat avgasknallar som tryckt upp avgasventiler eller fått deras knaster att hoppa av. Att detta skulle inträffa på grund av quickshifter eller PAIR - på en standard motor - låter dock mycket långsökt.

Angående PAIR, observera att det fortfarande går alldeles utmärkt att köra med denna, förutom att hojen baktänder på motorbroms. Det är bara om du ska mappa med hjälp av en O2-sensor som du MÅSTE blockera PAIR. Annars blir O2-sensorn lurad av lufttillskottet från PAIR. Om du har laddat ner en mapp från t.ex. Dynojets hemsida så är denna garanterat skapad med PAIR blockerad.



Tusen tack för infon! Nu när du säger det så vet jag att det var mycket glapp i sträckaren till första motorn som rasade. Så det kanske är så enkelt att det var två kassa sträckare till bägge motorerna. Första motorn som gick till skrot trodde jag kamkedjan hade kuggat över efter att kolven hade stämt möte med ventilen. Men det blir kanske inte så mycket kraft att det kan ske?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tusen tack för infon! Nu när du säger det så vet jag att det var mycket glapp i sträckaren till första motorn som rasade. Så det kanske är så enkelt att det var två kassa sträckare till bägge motorerna. Första motorn som gick till skrot trodde jag kamkedjan hade kuggat över efter att kolven hade stämt möte med ventilen. Men det blir kanske inte så mycket kraft att det kan ske?

Handlar detta om en 2009-2014 GSX-R 1000...? Vad jag kommer ihåg så är original CCT'n på dessa inte ansedd som en särskilt svag punkt, så länge den monteras korrekt. Racers och trimmare monterar alltid någon form av mekanisk eftermarknadsvariant, men även dessa kräver stor noggranhet och kunskap vid montering.

Om kamaxlar och kamdrev är rätt monterade (med rätt timing) och allt står rätt till med kamkedjesträckare och kamkedjeguide så är det osannolikt att kolvar och ventiler möts. I så fall om ventil, ventilknaster eller ventilfjäder först havererar.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Handlar detta om en 2009-2014 GSX-R 1000...? Vad jag kommer ihåg så är original CCT'n på dessa inte ansedd som en särskilt svag punkt, så länge den monteras korrekt. Racers och trimmare monterar alltid någon form av mekanisk eftermarknadsvariant, men även dessa kräver stor noggranhet och kunskap vid montering.

Om kamaxlar och kamdrev är rätt monterade (med rätt timing) och allt står rätt till med kamkedjesträckare och kamkedjeguide så är det osannolikt att kolvar och ventiler möts. I så fall om ventil, ventilknaster eller ventilfjäder först havererar.


Nej det är en k7 jag har, vet du om CCT'n är en svag punkt på den årgången? Okej tack då vet jag det :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nej det är en k7 jag har, vet du om CCT'n är en svag punkt på den årgången? Okej tack då vet jag det :)

Inte vad jag kommer ihåg, men om du surfar runt på gixxer.com så kan du själv bilda dig en uppfattning, eller i alla fall låta någon jänkare övertala dig att APE's mekaniska sträckare (med tumgänga...) är lösningen på alla problem.

Den enda hoj i modern tid som haft en riktigt dålig kamkedjesträckare är väl första årsmodellen R1 med crossplanemotor (de ska bytas på garanti, se till att det är gjort om du köper en sådan). Och alla RSV4:eek:r förstås, fyra olika konstruktioner på kamkedjesträckare / kamkedjeguide under de fyra första årsmodellerna säger allt...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Inte vad jag kommer ihåg, men om du surfar runt på gixxer.com så kan du själv bilda dig en uppfattning, eller i alla fall låta någon jänkare övertala dig att APE's mekaniska sträckare (med tumgänga...) är lösningen på alla problem.

Den enda hoj i modern tid som haft en riktigt dålig kamkedjesträckare är väl första årsmodellen R1 med crossplanemotor (de ska bytas på garanti, se till att det är gjort om du köper en sådan). Och alla RSV4:eek:r förstås, fyra olika konstruktioner på kamkedjesträckare / kamkedjeguide under de fyra första årsmodellerna säger allt...
Du kan nog lägga till ett gäng tidiga Daytonor 675 till den listan, det blev aldrig en recall men det skrevs hela trådar om saken på triumph675.net när det begav sig. Den föreslagna lösningen kanske Du kan ana, låt oss bara konstatera att APE fick sälja ytterligare ett gäng tumbultsförsedda sträckare... :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top