Startproblem Speed Triple 1050

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Gixxer 1000 K8
Hej, har en Speed Triple 1050 som verkar blivit lite gnällig med starterna. Köpte den i lördags och förra ägaren hade mest låtit den stå pga arbete.

Det började i helgen när jag var ute och åkte och skulle starta den efter en kort paus, då gick den inte igång av egen kraft så vi fick hjälpas åt att putta igång den, men efter det startade den utan några som helst problem.

Tills idag då, startade imorse och efter jobbet utan några problem. Men sen svängde jag förbi hemma en kort stund och när jag skulle iväg igen så ville den inte. Men den här gången så hände det ingenting alls när jag tröck på play-knappen. Det var som att allt var stendött. Provade mig fram lite, växel i, växel ur, upp och ner med sidostöd, utan koppling intryck och med koppling intryck. Värt att poängtera är då att man måste ha sidostödet uppe och kopplingen intryck för att ens kunna starta den när den är sammarbetsvillig.

Efter lite suck och stön så gick den igång igen som vanligt. Åkte och handlade och skulle sen åka hemmåt. Samma sak igen, fast den här gången var han inte sur lika länge utan jag slog av tändningen och gjorde den vanliga proceduren (Tändning, sidostöd, koppling, play-knapp) och så gick han igång. Jag åker på semester i 2 veckor på fredag så då tänkte jag låta batteriet stå på underhållsladdning tills jag kommer hem och så om det hjälper. Eller kan det vara glapp någonstans då det inte låter som att den ens får någon kontakt med omvärlden när man försöker starta?
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Mät spänningen på batteriet. Sen har ja för mig s3an hade nån tippsensor eller nåt sånt som kunde spöka. Haft en s3a men den startade glatt tills batteriet gav upp
 

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Gixxer 1000 K8
Tack! Alla tips är välkomna!

Jag ska kolla på det där, känns nästan som att det är tippsensorn i såna fall. För när jag tänker efter så har den inte velat starta när den stått på sidostödet (Jag ljög nog lite när jag sa att stödet var tvungen att vara uppfällt, det funkar med stödet i backen också) men sen om jag sätter mig på hojen och lutar upp den så brukar den gå igång.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Har du växel i och stödet nere går det ej att starta by design.. så man inte ska åka iväg med stödet nere
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Om det är tippsensorn borde det strula när du kör.. tror mer på stödsensorn isf
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Har för mig nån i s3 tråden hade glapp i kontakten till kopplingdsensorn som känner av om man har kopplingen intryckt när man startar
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Har för mig nån i s3 tråden hade glapp i kontakten till kopplingdsensorn som känner av om man har kopplingen intryckt när man startar

Jag har levers som hade inställningsmöjligheter 1-6, när den var närmare 1-3 så var inte kopplingen helt intryckt och den ville då inte starta. Det kan vara en anledning om du har sådana inställningar.

Men batteriet är antagligen problemet, jag har ställt min på laddning då och då över natten och då startar den enkelt dagen efter. Displayen lyser däremot utan problem i detta fall. Så ladda batteriet eller köp ett nytt.

Jag har aldrig haft problem att starta min på stödet (i N) så länge kopplingen är intryckt.

Min är en 2007, din ser ut att vara 08->?
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Mäta spänningen innan start och sedan med motorn igång vid lite olika varvtal, så du kan utesluta batteri eller laddningen
 

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Gixxer 1000 K8
Ja precis det går att starta med neutralen i och stödet nere ibland. Jag har orginal koppling och bromsgrepp och hojen är från 2010.

Tack för alla svar, det uppskattas!
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
I princip alltid kasst batteri vid startproblem. Kolla alltid det först. Sen som de andra sagt, stödet eller kopplingen. Om det är kallare än 5+ o den inte startar så e det bara en Triumph "feature" med underdimensionerat batteri....men det lär ju knappast bara problemet nu :/
 

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Gixxer 1000 K8
Jag har inte hunnit ladda batteriet än, men själva problemet med att det inte händer något när man trycker på startknappen är som bortblåst. Nu startar den utan problem (peppar peppar). Jag misstänker dåligt batteri så efter laddningsförsöket och om problemet kvarstår så köper jag ett nytt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top