Köpa demohoj.

hyped

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Östra Norrbotten
Hoj
BMW S1000R 2016
Hejsan!

Har jagat efter en Yamaha MT09 hela dagen men dom verkar vara slut i hela landet.

Så jag började snegla lite på Kawasakis z800. Den må 30kilo tyngre men den är en fröjd för ögat. Även recenssioner jag har läst om den verkar bara vara positivta.

Jag var ju på jakt efter en NY maskin. Är väldigt nogrann och vill helst ha 100% koll på mina grejjer. (inkörning m.m )

Men nu snubbla jag över en demomaskin. z800 uttrustad för minst 10,000. 148mil på nacken, första servicen är gjord och fri hemleverens. Till samma pris som en ny.

Vad tycker ni, är demomaskiner något jag bör undvika? Måste tillägga att detta är min första MC. Har drömt om en hoj i 10år och har först nu fått tummen ur röven att verkligen köpa en.
 
Last edited:

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Den är nog allt servad och genomgången på rätt sätt, så det ska inte vara några problem. Hade jag fått köpa demohoj billigare så hade jag valt den :)
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Min polare vill sälja sin MT-09, har nog inte gått mer än 200 mil. Han säljer för att han blev av med lappen :arsele
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Min capo var en demo och hade rullat kanske 70 mil. Den har funkat perfekt.
Kan man leva med att inkörningen inte blev perfekt de första milen kan man leva med demo.

Tycker du skall pruta, utrustning för 10' är inte nog för en maskin som inte är ny, för den är beggad. :fakta
 

hyped

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Östra Norrbotten
Hoj
BMW S1000R 2016
Ska nog försöka pruta mer på den imorgon. Men att man inte kört in den på rätt sätt stör mej....... :gnissla
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag hade nog köpt en helt ny maskin, för känslan när jag köpte min smc var fantastisk:) Vetskapen att ha en helt ny maskin som är bara din tycker jag är värt dom 5-10k man förlorar på att köpa nästan nytt.

Om du vet att detta är den hojen du ska köra ett bra tag framöver så tycker jag det är värt med helt nytt.

På en helt ny hoj kan du pruta ca 5% om du säger att en annan handlare gav dig det priset men du hellre handlar hos den handlare du vill köpa av om dom kan matcha priset. Man får väl säga det lite snyggare, men jag tror du förstår vad jag menar.

Lycka till i vilket fall:)
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag skulle aldrig köpa en demohoj när det gäller sporthoj eller streetfighter! Dom hinner inte ens bli varma innan hårdkörning, tänk dig själv att 40 olika personer har kört hojen utan att bry sig ett jävla dugg om den.
Dm första milen är viktigare än man tror :fakta
Man ska absolut inte vara för försiktig under inkörningen men man ska definitivt inte ligga på höga varv för länge.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Personligen skulle jag se det som en bonus att slippa köra in maskinen själv.
Men kan också ha förståelse för att du är lite skeptisk, då man hört/läst hur vissa provkör hojar.
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Körs inte motorerna in redan i fabriken, eller är det olika beroende på tillverkare?
Har för mig att jag har hört det någonstans:glömdet
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Se den här filmen innan du tjackar en demohoj:
http://vimeo.com/15007050

Funkar inte på min iPad. Jag vill också se... :va


Hyped:
Om du får ett bra pris, en stämplad servicebok, inga uppenbara fel, en hoj du gillar och om den går bra - köp!

Jag har aldrig köpt en hoj med 0 mil på mätaren. En av hojarna var en demohoj, men det var min drömhoj. Så i valet mellan en flång ny med 0 på mätaren i "fel" färg och utan extrautrustning till nypris och den här som var "färdig" så accepterade jag att den hade gått 270 mil som demohoj. Jag har aldrig ångrat mig. Visst, den har en historia innan mig, jag fick inte ta dess oskuld, men varje gång jag ser den blir jag kär på nytt. Så följ din känsla...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att köpa en demo är som att bli ihop med byns värsta slyna. Alla andra har provkört henne, alla andra vet vad hon går och alla andra vet hur hon drar upp den. Säkert kul för stunden, men kommer inte att kännas bra i längden...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Att köpa en demo är som att bli ihop med byns värsta slyna. Alla andra har provkört henne, alla andra vet vad hon går och alla andra vet hur hon drar upp den. Säkert kul för stunden, men kommer inte att kännas bra i längden...

Gör som jag:
Åk 55 mil och hämta den. Åk aldrig tillbaka till staden du hämtade den i. Den blir avgudad i din egen stad. ;)
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Som jag förstår det så krävs det endast ca. 5 timmars körning i ett modernt motorblock av aluminium för att den ska vara helt inkörd, och motorerna idag är ganska okänsliga till hur de körs in på grund av nya material och deras design etc. Inte alls lika känsligt som "förr i tiden" där man inte fick varva fullt eller inte ens köra snabbare än en viss hastighet.

Jag har aldrig läst här på SH om någon som kört in sin motor felaktigt och fått förhöjd oljeförbrukning eller kanske till och med fått byta kolvringar, har någon annan läst om det?

Själv skulle jag varken köpa demohoj eller ny hoj, jag är för snål för att lägga de pengarna på ett fordon när det finns helt fungerande hojar för mindre än halva priset som har samma prestanda :tungan
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Jag skulle aldrig köpa en helt ny maskin. Köper hellre en ett år gammal hoj med utrustning för + 30k och inkörd och servad för halva priset mot en flångny. Men det är ju jag det.:banana
 

hyped

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Östra Norrbotten
Hoj
BMW S1000R 2016
Tack för alla svar!

Efter en iskall folkis i kvällsolen och grubblande igår kom jag fram till att det får bli en helt ny hoj. Ringde nyss och beställde en helsvart z800.

Nu är det bara dyka in på ebay och leka godsaker till den. :fyllisar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top