Lämna barn och djur i bilen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att en del inte begriper bättre får vi nog leva med, såg en video via någon social media att typ 237 ungar värms ihjäl varje år, bara i USA.

Min fråga är istället, hur kommer det sig att varje gång sådant inträffar, så står det någon velande föreningsmänniska och funderar istället för att rädda barnet eller djuret. Hur är man funtad om man tvekar på att slå sönder en ruta om någon är i nöd? Helt obegripligt.

Senast idag:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lamnade-ettaring-i-bil-i-varmen_3732690.svd

I förrgår:

http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/lamnade-barn-i-varm-bil

Nyligen:
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/lamna-inte-barn-eller-djur-i-bilen

Och i senaste artikeln så träder all korrekthets moder fram, tada:

Stanna kvar några minuter och se om någon kommer. Slå inte sönder någon ruta, det är olagligt. Men ring 112 för att få råd eller för att få en polis att komma dit.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad är att vänta av folk som inte kan montera en bilbarnstol?

När en patrull väl anlände hade bilstolen vält och barnets huvud låg klämt mot sätet.

Sånt har man fasat för att den ömma modern eller nån av hennes kandidater ska ställa till.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Bara knacka rutan, eller flera, det skall kosta att vara en idiot.

Undrar om man skall se på om en bil brinner med folk i, jag menar man vill ju inte bli en brottsling....
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Relaterad och extra otrevlig:

En 33-årig man som misstänks ha lämnat sin 22 månader gamla son att dö i en het bil i Georgia i USA anklagas nu för mord. Mannen lämnade sonen fastspänd i sin bil under sju timmar medan han var på sitt arbete i staden Marietta. Den misstänkte säger att han glömde att lämna sonen på dagis och att han inte insåg att han gjort det förrän han lämnade jobbet och upptäckte sonens livlösa kropp i baksätet.

Dagarna innan händelsen, som inträffade i juni, ska mannen dock ha gjort sökningar på internet om ett liv utan barn och hur man överlever i fängelse. Han ska även ha tittat på filmklipp av djur som dör i varma bilar.

- Vi anser det bevisat att detta var avsiktligt, säger en biträdande åklagare.

Mannens advokat säger dock att det saknas bevis för att 33-åringen avsiktligen ska lämnat sitt barn att dö. Fallet har blivit mycket uppmärksammat i USA.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/misstanks-ha-lamnat-son-att-do-i-bil_3717412.svd


Men jag tänkte egentligen inte primärt på vare sig de klantskallar, ignoranta, glömska eller rent av mördare - utan just de svenska "hederliga" medborgarna som minsann inte tänker slå sönder någon ruta förrän polisen kommer. Vad är det för ryggradslöst beteende?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Men jag tänkte egentligen inte primärt på vare sig de klantskallar, ignoranta, glömska eller rent av mördare - utan just de svenska "hederliga" medborgarna som minsann inte tänker slå sönder någon ruta förrän polisen kommer. Vad är det för ryggradslöst beteende?

Jag kan nog leva med kostnaden för en ruta om jag skulle stöta på problemet. Dock är det mer tveksamt om jag kunnat hantera att jag snikat på rutan i väntan på att någon kanske dyker upp. Det velandet hade i a f för mig kunnat bli nådastöten för ungen eller djuret. Bättre att ha slagit in en ruta för mycket än att ha sumpat ett liv p g a beslutsångest eller handlingsförlamning.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Amerikansk säkerhetsfilm: instruerar att snarast möjligt rädda barnet
Svensk säkerhetsombudsman: instruerar att snarast möjligt kontakta staten

:zpy
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Stanna kvar några minuter och se om någon kommer. Slå inte sönder någon ruta, det är olagligt. Men ring 112 för att få råd eller för att få en polis att komma dit.
Bullshit, för vidare info brottsbalken 24:4 Förvisso tolkningsbar som hela vårat rättsväsende men friar nog dom flesta(hoppas jag).
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bullshit, för vidare info brottsbalken 24:4 Förvisso tolkningsbar som hela vårat rättsväsende men friar nog dom flesta(hoppas jag).
Håller med, samtidigt rätt ointresserad, jag hat i min ungdom slagit sönder fönster av betydligt sämre anledningar än att rädda liv. :gnissla
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Larmrapporterna gör nytta: Min morsa blev klart upprörd när hon fick höra att frugan lämnade ungen fastspänd i bilen i två minuter för att köpa mjölk. TÄNK OM DU BLIR SJUK OCH SVIMMAR I AFFÄREN!
Att köra omkring med ungen i bil timmatals är däremot inget att oroa sig för trots svimmningsrisken hos sig själv och andra...
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Larmrapporterna gör nytta: Min morsa blev klart upprörd när hon fick höra att frugan lämnade ungen fastspänd i bilen i två minuter för att köpa mjölk. TÄNK OM DU BLIR SJUK OCH SVIMMAR I AFFÄREN!
Att köra omkring med ungen i bil timmatals är däremot inget att oroa sig för trots svimmningsrisken hos sig själv och andra...

Jag "brukar" lämna barnen i bilen, om jag gör snabba ärenden..
Dock brukar bilen stå på tomgång med ACn igång..
Men som du skriver, det är farligare att vara ute i trafiken med barnen i bilen..
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Larmrapporterna gör nytta: Min morsa blev klart upprörd när hon fick höra att frugan lämnade ungen fastspänd i bilen i två minuter för att köpa mjölk. TÄNK OM DU BLIR SJUK OCH SVIMMAR I AFFÄREN!
Att köra omkring med ungen i bil timmatals är däremot inget att oroa sig för trots svimmningsrisken hos sig själv och andra...

Asså, de där barnstolarna måste ju bli rena kokkärlen. Plast och noll ventilation, inte en möjlighet för luften att cirkulera. Finns det några stolar som har den funktionen?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Asså, de där barnstolarna måste ju bli rena kokkärlen. Plast och noll ventilation, inte en möjlighet för luften att cirkulera. Finns det några stolar som har den funktionen?

Cigguttag och 12volts datorfläktar, jag börjar ana en business här om alla börjar lämna barnen i bilarna.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Asså, de där barnstolarna måste ju bli rena kokkärlen. Plast och noll ventilation, inte en möjlighet för luften att cirkulera. Finns det några stolar som har den funktionen?

Vår stol är iofs cellplast men det är många genomgående öppningar för olika lägen på spännband, bälten osv och ett rätt luftigt överdrag med flera lager av tyg, mesh och skum. Verkar inte vara värre än en vanlig bilstol men den är så klart mer omslutande och man sitter mer still i den. Med AC och solskydd på fönstret är det ju inga problem men det hade säkert varit svettigt att åka långt utan AC.

När jag var liten hade farsan en Duett som av naturliga skäl saknade AC, å andra sidan fanns det inga bilbarnstolar heller vad jag vet men galonen var svettig nog att sitta på minns jag. Jag brukade klättra bak och åka i skuffen, det fanns ändå inga bälten i baksätet så det var lika farligt oavsett. Detta tyckte morsan var helt OK att åka runt i som bruksbil då men nu oroar hon sig för random svimmningsattacker på ICA.:confused:
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vår stol är iofs cellplast men det är många genomgående öppningar för olika lägen på spännband, bälten osv och ett rätt luftigt överdrag med flera lager av tyg, mesh och skum. Verkar inte vara värre än en vanlig bilstol men den är så klart mer omslutande och man sitter mer still i den. Med AC och solskydd på fönstret är det ju inga problem men det hade säkert varit svettigt att åka långt utan AC.

När jag var liten hade farsan en Duett som av naturliga skäl saknade AC, å andra sidan fanns det inga bilbarnstolar heller vad jag vet men galonen var svettig nog att sitta på minns jag. Jag brukade klättra bak och åka i skuffen, det fanns ändå inga bälten i baksätet så det var lika farligt oavsett. Detta tyckte morsan var helt OK att åka runt i som bruksbil då men nu oroar hon sig för random svimmningsattacker på ICA.:confused:

Men du snackar ju om tiden innan saker blev farliga. Den minns jag.

Jag har en teori om att folk var mer medvetna om hur hett det kunde bli i bilar innan man hade ac. Nu är det så lagom tempererat att man glömmer skållheta säten, varma bakelitrattar och ångesten innan man fick ner rutan... Den är säkert fel.

Vi åkte genom tyskland, nerfällt, sovande med huvudena i färdriktningen. När den bilen krockades bort några år senare roterade bilen under min 2-årige lillebror som plötsligt tittade bakåt istället för framåt där han stod på kardantunneln och såg förvånad ut.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top