Åsikt ang. köra hem nyköpt MC

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Det var en sak som slog mig häromdagen, och det var hur folk ser på detta med att köra hem begagnade och ännu ej försäkrade hojar?

Min Honda VFR800 fick jag hemlevererad till ytterdörren av återförsäljaren. Och jag har aldrig köpt MC av privatperson. Men hur har ni själva gjort vid era begagnatköp? Har ni kört hem dem eller satt dem på släp?

Har köpt ett antal bilar under åren och alltid kört hem dem oförsäkrade, men är det lika vanligt att man gör så vid hojköp? Känns som att det alltid innebär en större risk vid ett sånt tillvägagångssätt....
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Man ringer och skaffar en försäkring på telefon innan man åker hem. Så har i alla fall jag alltid gjort.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju inget problem att skaffa tillfällig försäkring för hemfärden. Antingen ringa till valfritt försäkringsbolag eller fixa på nätet. Du har ett par veckors ångerrätt och kan säga upp försäkringen när du väl kommit hem och byta till den du vill ha i lugn och ro.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Man ringer och skaffar en försäkring på telefon innan man åker hem. Så har i alla fall jag alltid gjort.

Jaha, ja det är ju klart. Ingen dum idé. Träder försäkringen verkligen i kraft så direkt så man ska kunna köra hem den?
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Fixar en "vilande" försäkring som gäller från den dagen köpet blir av. Blir det inget köp ringer man och säger det till f-bolaget och vipps så är den borta och man behöver naturligtvis inte betala något isf.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Det är ju inget problem att skaffa tillfällig försäkring för hemfärden. Antingen ringa till valfritt försäkringsbolag eller fixa på nätet. Du har ett par veckors ångerrätt och kan säga upp försäkringen när du väl kommit hem och byta till den du vill ha i lugn och ro.

Okaj, hur resonerar du kring vilken typ av tillfällig försäkring som är lämpligast? Ska man köra på trafik eller gå direkt på en helförsäkring bara för att vara säker?
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Är det veckodag kan man alltid anmäla direkt till försäkringsbolaget när man köpt hojen så är man försäkrad direkt.
Är köpet utanför kontorstid så kan man alltid anmäla i förväg till FB om man har regnumret. Går köpet igenom är det bara att betala försäkringen så snart inbetalningskortet kommer och skulle inte köpet bli av så ringer man bara till FB igen så snart de har öppet och stoppar försäkringen. Inte konstigare än så.

EDIT: Ooops, skriver tydligen långsamt då du redan hann få ett liknande svar medan jag skrev.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Säljarens försäkring gäller 1 vecka överlappande oftast. Gäller påställda och försäkrade fordon såklart. Vilket väl iofs gör det till säljarens bekymmer om den försäkringens villkor säger att bara ägaren får köra fordonet... :tungan

Din egen försäkring kan sedan utan konstigheter bakåtdateras till inköpsdatum om den tecknas inom denna period.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okaj, hur resonerar du kring vilken typ av tillfällig försäkring som är lämpligast? Ska man köra på trafik eller gå direkt på en helförsäkring bara för att vara säker?

Det beror på värdet på hojen. Man kan lika gärna skrota hojen på hemvägen från inköpet som på nöjesturen.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Fixar en "vilande" försäkring som gäller från den dagen köpet blir av. Blir det inget köp ringer man och säger det till f-bolaget och vipps så är den borta och man behöver naturligtvis inte betala något isf.

Är det veckodag kan man alltid anmäla direkt till försäkringsbolaget när man köpt hojen så är man försäkrad direkt.
Är köpet utanför kontorstid så kan man alltid anmäla i förväg till FB om man har regnumret. Går köpet igenom är det bara att betala försäkringen så snart inbetalningskortet kommer och skulle inte köpet bli av så ringer man bara till FB igen så snart de har öppet och stoppar försäkringen. Inte konstigare än så.

EDIT: Ooops, skriver tydligen långsamt då du redan hann få ett liknande svar medan jag skrev.

Vilande försäkring minsann??? Då har jag lärt mig något nytt idag.

Känns ju som att ni här har bra koll på hur det bör gå till, så jag tackar så mycket för era svar!
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Säljarens försäkring gäller 1 vecka överlappande oftast. Gäller påställda och försäkrade fordon såklart. Vilket väl iofs gör det till säljarens bekymmer om den försäkringens villkor säger att bara ägaren får köra fordonet... :tungan

Din egen försäkring kan sedan utan konstigheter bakåtdateras till inköpsdatum om den tecknas inom denna period.

Nope, gammal regel. Det gäller att ha försäkrat från ägarbytesdatum, försäkringsbolaget bakdaterar inte heller. I alla fall kan dom nobba det, enda chansen är då att tidigare ägaren medger att dom skrivit "fel" ägarbytesdatum och då får man köra en massa skriftväxling med transportstyrelsen, annars är det trafikförsäkringsföreningen som får in hutlösa pengar per dag.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nope, gammal regel.
Sedär.

Bakdatering är dock inga problem, gick utmärkt när vi köpte racebussen strax innan sommaren. Bara att ange från vilket datum försäkringen ska gälla. Förmodligen bara användbart i anslutning till helger nu då.

Då är ju lösningen enkel. Ring ett försäkringsbolag före och fråga!
 
Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Går o försäkra direkt på nätet o få bekräftelse via mail, iaf vissa bolag. Givetvis finns ångerrätt, 14dagar har jag för mej.
Bryr mej inte särskilt mycket själv men o andra sidan kör jag inte fordon som jag inte har råd att krascha.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade sett hojen GSX1300R på blocket när jag var i Stockholm i jobbet i september så jag ringde säljaren och fick se den. Och lyssna på den. Provkörning inte aktuellt, saknade skyddsutrustning.
Kollade hemma upp försäkring på olika bolag. Folksam blev valet ca 15000kr/år helförsäkring.
Så en helg i november var väderleksutsikterna OK. Slog en signal, jo säljaren var hemma. Tog tåget till Stockholm iförd hela skyddsutrustningen med hjälmen i handen och inomhuskläder och tandborste i en liten ryggsäck.
Efter en natt hos vänner och provkörning nästa dag var det dags.
Med hjälp av en dator hos familjen där hojen stod (säljaren saknade eget garage) så försäkrade jag den hos Folksam. (Säljaren hade ställt på den tills jag kom upp för provkörning.)
Och sedan blev det banköverföring med hjälp av samma dator 79000kr från ICAbanken till säljarens konto hos SHB.
Och säljaren visste hur man i mobilen bytte ägare hos Transportstyrelsen(?). Så det grejade han, byta ägare när jag var där.
Och sedan var det bara att börja med en kort tur med min GSX1300R hem till vännerna och deras garage.
Och nästa dag körde jag hem den från Stockholm.
Och några dagar senare kom fakturan från Folksam.
 

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Taget från Svedea (Försäkringsbolag)

"Jag ska köpa en mc, Vad behöver jag tänka på när det gäller försäkring?

Om du ska köpa en mc behöver du teckna en egen försäkring innan du hämtar motorcykeln då föregående ägares försäkring upphör i samma stund som ägarbytet sker. Om du avvaktar med att teckna försäkring åker du runt oförsäkrad samtidigt som du kommer att få betala straffavgift till Trafikförsäkringsföreningen, TFF."
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top