Rasad transistortändning... bygga egen?

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Har stekt tändboxen till min väskryckarkawa (Z400R -82), och letar nu billig lösning på problemet. En ny (beggad alltså..) box känns löjligt dyr, så just nu kretsar tankarna kring egenbygge av tändbox. Velleman har ett kit som heter K2543, vilket är tänkt att funka ihop med brytare.. Det befintliga systemet på kawan är stenålder med justering av tändförställning mha slungregulator, mekaniskt alltså.., däremot är den utrustad med vanlig induktiv pick-up.
Min fråga till den församlade expertisen är alltså om detta vellemankit kan tänkas lira ihop med den pickup jag har i motorn?
tack på förhand
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Pickupen ger väldigt speciell output och går inte att koppla direkt in på den där modulen iaf,
Det finns speciella IC-kretsar för att göra om pickupsignal till en snygg puls som borde funka med vellermankitet, kommer inte ihåg vad den heter för tillfället dock...
Det går också att hitta ritningar för att bygga moduler med diskreta komponenter som gör om pickupsignalen till vettig puls som vellermankitet uppskattar.
Annars borde det ju gå med vilken fyrcylinder tändmodul som helst, förutsatt att pickupen sitter på rätt ställe. (då kan du ju också plocka bort slungstyrningen av tändförställningen)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om vellermankittet är gjort för brytare fungerar det inte direkt mot en magnetisk pickup. Magnetiska pickuper brukar ge ett par volt (växelspänning) eller så och brytarna matas med 6 eller 12 V. Det är säkert inte svårt att göra ett förstärkarsteg så att magnetpickupen passar mot en brytar ingång. I princip bara en NPN transistor och ett motstånd mellan pickupen och basen på transistorn. Det andra motstånden som behövs mot transistorns kollektor sitter säker redan i Wellernamboxen och utgör normalt matning till brytarna.

Kolla på MC-skrotarna och ebay så kanske du hittar det du behöver och slipper labba.
 

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Tack för snabba och bra svar! alternativet med tändmodul från en fyra låter intressant.. Jag tänker tändmodul från en bil.. kan ju köpas för chipspengar! Vad tror herrarna om det? Att flytta pickup för rätt tändpunkt är inga problem, alternativt gör jag en ny trigger till vevaxeln med rätt läge. Nu måste jag erkänna min okunskap gällande bilmotorer, men hur ser en tändkurva ut för tex en volvo 4:a? Kurvan till kawan har max förtändning på 36°.
Har fått napp på box hos en skrotfirma, men priset är som ett landsvägsrån.. och hojen är inte värd många kronor, därav min plötsliga intresse för hembyggen/ful-lösningar..
Tack!
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Fram med oscilloskopet och analysera hur pickupsignalen ser ut, sedan är det ju bara att bygga en krets som triggar på den och sedan använda en microcontroller med egen mjukvara som styr någon större transistor med skyddsdioder till tändningen.

Lätt som en plätt! Tar lite tid bara :tummenupp
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Ett sånt ädelt fordon min herre besitter. 30 år är dock ingenting för en sådan gammal stålåsna så jag förmodar att du brände tändboxen själv på nåt sätt. Nåja.
Jag tror att en GM 4-pin HEI-modul kan vara svaret på dina problem. (säljs av mången raggarbilsfirma) Två pinnar kopplar du till pickuppen, en till +12 volt och en till tändspolen. Själva modulen skruvar du fast i nåt jordat. Borde funka.
Själv körde jag ett tag med microsquirt-tändning till min stackars Z400, men det var ju bara dumt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag byggde omkring 1967 en transistortändning till en Honda 450.
Fördelar:
Det räckte rulla hojen en meter, släppa ut kopplingen och så var motorn igång.
Tändförställningen fungerade perfekt på en cylinder (tog "impulsen" från en generatorlindning)
Nackdel: Tändförställningen gick från ca 45 grader vid lågt varv till ca 0 grader vid högt varv på den andra cylindern.
Så det blev fiasko.
Och återgång till den vanliga mekaniska brytaren, ORIGINALSYSTEMET.
och ut med "transistor" tändningen där den mest viktiga komponenten var nån tyristor.
Så viss kan du få det att fungera, gnista är lätt.
Kruxet är att få tändförställningen att fungera.
Som jag upplevde det.
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
har använt en box till både bil och hoj från Micro-kit som använder brytarna som givare. fungerar bra om man löda
och läsa ritningar. säljs fortfarande anr. 12002543 209kr,
ger lite bättre respons på gasen. det var dock innan elektroniska system kom. spolen får inte dra mer än 4amp vilket inte är nåt problem med äldre hojar, idag drar dom mer pga av högeffektsystem ca 10amp
 

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Mina Herrar,
jag tackar allra ödmjukast för visat intresse och glada tillrop! Tipset om 4-pin HEI ska absolut följas upp!
PellePe framstår som en sjuhelsickes människokännare, då han direkt insåg att yours truly själv ligger bakom haveriet; råkade gå loss med TIG:en UTAN att koppla från vare sig batteri, tändbox eller likriktare... Sådär ja nu känns det bättre.., nu när jag biktat mig. Skyller dock på sen timme, hög ålder, samt husprojekt!
Tilläggas bör att hojen gick både bra och länge (+5mil..) efter svetsandet. Och just det..; hojen köptes som non-runner, hade stått i en lada i femton år, pga avsaknad av gnista! Säljaren berättade om utförlig felsökning som inte hade fört honom närmare lösningen.. När jag kom hem med hojen hällde jag i ny sås, monterade nytt batteri - och så startade den direkt! Kanske alltså ngn form av latent elfel.., som självläkte under tiden i ladan.. och det vet ju alla hur bra det är med fel som självläker.
Nåja, jag lovar att rapportera när stålåsnan är på rull igen!
/O
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Mina Herrar,
jag tackar allra ödmjukast för visat intresse och glada tillrop! Tipset om 4-pin HEI ska absolut följas upp!
PellePe framstår som en sjuhelsickes människokännare, då han direkt insåg att yours truly själv ligger bakom haveriet; råkade gå loss med TIG:en UTAN att koppla från vare sig batteri, tändbox eller likriktare... Sådär ja nu känns det bättre.., nu när jag biktat mig. Skyller dock på sen timme, hög ålder, samt husprojekt!
Tilläggas bör att hojen gick både bra och länge (+5mil..) efter svetsandet. Och just det..; hojen köptes som non-runner, hade stått i en lada i femton år, pga avsaknad av gnista! Säljaren berättade om utförlig felsökning som inte hade fört honom närmare lösningen.. När jag kom hem med hojen hällde jag i ny sås, monterade nytt batteri - och så startade den direkt! Kanske alltså ngn form av latent elfel.., som självläkte under tiden i ladan.. och det vet ju alla hur bra det är med fel som självläker.
Nåja, jag lovar att rapportera när stålåsnan är på rull igen!
/O

Bumpar den här tråden och frågar hur det gick för dig?
Misstänker nämligen att jag bränt samma enhet på min Z750 och, precis som du, vill jag kanske inte lägga jättemycket pengar på att köpa en 30 år gammal begagnad del.

Jag är heller inte helt hundra på om det är den delen som gett sig, trodde först det var tändspolen som blitt dålig, men mätning indikerar att den fortfarande är ok. Dessutom ser baksidan på tändmodulen ut så här, så det ser ju ut som om den blivit lite bränd:

2015-06-20 19.18.05.jpg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har aldrig handlat på ebay men det finns grejer där. Det finns ingen logik i prissättningen så man får kolla runt lite.
Denna för 1000 spänn
http://www.ebay.de/itm/Kawasaki-Z-7...2&pid=100005&rk=4&rkt=6&sd=251885471121&rt=nc

Eller denna inkl kablage för halva priset:
http://www.ebay.de/itm/Kawasaki-Z-7...18?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item3aa948875e
Visst sitter boxen där? Edit, det kanske är säkringshållaren?!

Lite OT men jag har sett originalverktygsats till Kawa (de som ligger under sadeln) för 5-600 på ebay och 750 på tradera. Obegripligt. 50-100 spänn vore rimligt. Ett bakhjul för 100 spänn.

On topic, det finns nog fler som säljer boxen. Jag kollade bara ett par sidor. Elektronik kan ju vara vanskligt att handla utomlands...
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Elektronik kan ju vara vanskligt att handla utomlands...

Det kan nog vara lika vanskligt att handla i Sverige om man t.ex. ser på hur Mediamark och andra hanterar reklamationer. Det tar tid och köparen blir utan produkten han köpte under lång tid och kan få tillbaka den med samma fel.

Jag har köpt en del elgrejor utomlands via eBay. T.ex. en TIG svets som var defekt vilket jag inte upptäckte förrän 10 månader efter köp. Jag fick tillbaka pengarna och fick behålla svetsen som jag sålde för ett par tusen till en elkille.

Har även köpt motorstyrning till koordinatbord på fräsen och DRO till svarven. Allt har fungerat UA. I vikoren för DRO (Digital Read Out) angavs att man bara behövde sända bild på eventuell felaktig del och sedan få en ny med betald frakt hem till dörren.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Elektronik kan ju vara vanskligt att handla utomlands...

Det kan nog vara lika vanskligt att handla i Sverige om man t.ex. ser på hur Mediamarkt och andra hanterar reklamationer. Det tar tid och köparen blir utan produkten han köpte under lång tid och kan få tillbaka den med samma fel.

Jag har köpt en del elgrejor utomlands via eBay. T.ex. en TIG svets som var defekt vilket jag inte upptäckte förrän 10 månader efter köp. Jag fick tillbaka pengarna och fick behålla svetsen som jag sålde för ett par tusen till en elkille.

Har även köpt motorstyrning till koordinatbord på fräsen och DRO till svarven. Allt har fungerat UA. I vikoren för DRO (Digital Read Out) angavs att man bara behövde sända bild på eventuell felaktig del och sedan få en ny med betald frakt hem till dörren.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jo, det är sant. Det brukar väl vara så att man inte kan reklamera elektronik som CDI-boxar t ex om det inte funkade eller löste ens problem. Handlarna vill inte ha tillbaka sådant som kunden just förstört.
Grisen i säcken alltså.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Har pysslat lite med sånt där för länge sen...
Nej, inte värt besväret. Bättre offra några kronor och låta de som har det som yrke att arbeta..
Finns många möjligheter att göra fel, ffa inom området tillförlitlighet..
Bli stående på nån öde landsväg eller i skogen med död tändning, nej tack!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag har aldrig handlat på ebay men det finns grejer där. Det finns ingen logik i prissättningen så man får kolla runt lite.
Denna för 1000 spänn
http://www.ebay.de/itm/Kawasaki-Z-7...2&pid=100005&rk=4&rkt=6&sd=251885471121&rt=nc

Eller denna inkl kablage för halva priset:
http://www.ebay.de/itm/Kawasaki-Z-7...18?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item3aa948875e
Visst sitter boxen där? Edit, det kanske är säkringshållaren?!

Lite OT men jag har sett originalverktygsats till Kawa (de som ligger under sadeln) för 5-600 på ebay och 750 på tradera. Obegripligt. 50-100 spänn vore rimligt. Ett bakhjul för 100 spänn.

On topic, det finns nog fler som säljer boxen. Jag kollade bara ett par sidor. Elektronik kan ju vara vanskligt att handla utomlands...

Hde ju varit enklare att hitta en del lokalt, men det verkar vara trögt att hitta något passande. Att prylarna sedan är helt galet prissatta gör ju inte att man blir mer sugen på att chansa att det ska funka heller.

Det kan nog vara lika vanskligt att handla i Sverige om man t.ex. ser på hur Mediamark och andra hanterar reklamationer. Det tar tid och köparen blir utan produkten han köpte under lång tid och kan få tillbaka den med samma fel.

Jag har köpt en del elgrejor utomlands via eBay. T.ex. en TIG svets som var defekt vilket jag inte upptäckte förrän 10 månader efter köp. Jag fick tillbaka pengarna och fick behålla svetsen som jag sålde för ett par tusen till en elkille.

Har även köpt motorstyrning till koordinatbord på fräsen och DRO till svarven. Allt har fungerat UA. I vikoren för DRO (Digital Read Out) angavs att man bara behövde sända bild på eventuell felaktig del och sedan få en ny med betald frakt hem till dörren.

Jag har sett en konvertering med användande av den 4-poliga HEI-modul som PellePe pratar om ovan, men är lite osäker på hur mycket arbete det egentligen kräver. Konverteringen jag såg var till en radfyra, så jag gissar att det borde vara enklare att fixa till min hoj. I så fall är det ju lätt värt ett försök, om inte annat så lär man sig något om hur saker inte fungerar.
Frågan är bara om jag behöver byta tändspole om jag riggar dit en HEI-modul eller om det borde fungera med den befintliga? Dåligt med teknisk info om de där prylarna och dessutom verkar det svårt att hitta en återförsäljare i Svedala.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hittade detta:
http://home.comcast.net/~loudgpz/GPZweb/Ignition/GPZgmHEImod.html

Bilden längst ner på sidan påstås funka på KZ400, det är kanske samma cykel du har?
Verkar som det bara behövs två dioder, ett motstånd och en HEI-modul

Jag har en Z750 twin vilket ritningen längre ner på sidan primärt är avsedd för. Jag hade nog inte sett den sidan tidigare, men nu är jag mer övertygad om att det kommer vara värt ett försök. Hoppas bara att jag får tag på rätt typ av modul.

Jag har sett en variant där dioderna och resistorn varit bortplockade och den blå kabeln från pickupen ansluts mot terminal "W" på modulen. Någon som kan förklara vad dioderna och resistorn är tänkta att ha för funktion i det här fallet? Har hyfsad grundkännedom om komponenter, men inte tillräckligt för att fatta funktionen i kopplingen.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top