R6 -01 Oljelampan tänder till ibland helt random

lighter22

Ny medlem
Gick med
3 May 2012
Ort
Billdal
Hoj
cbr 600f -93
Hej allesammans!

jag har ett grymt irriterande och oroande problem med hojen...

ibland så tänder sig oljelampan och oljekannan I displavan blinkar.

självklart stänger man juh av hojen glider in till kanten och kontrollerar nivån (oljan ska vara varm och hojen rak vid kontroll så håller den så rak jag kan)

och oljan är är I topp på markeringarna (lite över tom)

som jag förstått det är detta ingen oljetrycks lampa utan olje nivå.

och eftersom nivån är ok så förstår jag inte problematiken???

när hander detta då?

ibland hander det när jag kört styggt med hojen (då kan jag förstå om oljenivån blir lite låg)
men ibland hander det även när jag kört lugnt/cruisat och det har även hänt 1-2 ganger att den börjat redan när jag ska starta hojen (efter att den stått x antal timmar) så det är väldigt random.

tilläggas ska att jag har bytt motor på hojen hade samma problem tidigare också (samma oljenivågivare då den på nya motorn var kablarna av på så d inte gick att skarva)

jag körde ett antal veckor utan att detta fenomen hände en enda gång medans nu efter att det hänt första gången så hander det flera ganger I veckan (kör varje dag till jobb och ärenden)
när jag fyllde på oljan till hojen så använde jag Yamalube helsyntet den guldiga varianten som rekomenderas

någon som har en susning om vad det kan vara som är fel? jag misstänker själv att det är givaren men känns sådär att det har fungerat I flera veckor för att sen helt plötsligt börja bråka hela hela hela tiden.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Du ska inte kolla nivån när du precis kört, det är ingen torrsump. Kolla nivån med kall motor någon gång, eller låt den åtminstone stå en stund, så oljan har en chans att rinna ner/sjunka undan. Märke på oljan har inget med det hela att göra, så det behöver du inte ha med i felsökningen.

Däremot kan det ju vara så att du överfyllt och det är vad den varnar för...
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Vet inte om du också har oljesticka på din r6:a, men jag hade liknade problem med min -03. Då fick jag höra att när man kollar oljan med stickan så är det nivån man ser då stickan bara är nedtryckt (alltså inte nedskruvad) som gäller. Oljenivån på min var ok nedskruvad men ej nedtryckt, så jag fyllde på lite mer olja och oljelampan slutade då att sporadiskt lysa.

Annars kanske det är som du säger, givaren till oljenivån som spökar.
 

lighter22

Ny medlem
Gick med
3 May 2012
Ort
Billdal
Hoj
cbr 600f -93
Jåke: Jag har även kollat nivån är den är kall och den har då varit OK också men jag skruvar ner stickan eftersom jag också trott den ska hela vägen ner.

Henlo: okej det var ett tips det är en 01a jag har med 02-03 motor (sista som gjordes innan det blev insprut)
Ska kolla nivån när stickan inte är nerskruvad.

TACK FÖR TIPSEN :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top