Renovera bromsok och luft i bromsarna!

Beginne_r

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2014
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki gsxr 600-97
Tjena på er!

Nu håller ja på att bli tokig snart så är tvungen att fråga er.

Jag har en Suzuki GSXR 600 årsm 1997 och skulle renovera bromsoket bak. Allt har gått bra förutom att den första bromskolven (som sitter närmast bromsslangen) inte vill komma ut. Innan jag tog bort bromsslangen så försökte ja pumpa ut kolvarna med hjälp av bromspedalen, den ena gick smidigt å den andra lossnade till slut efter jag höll fast den första med polygripen så drf så tänkte jag att då skruvar ja isär oket å blåser ut dom sista biten.

Bromskolv 1 (närmast hjulnavet) kom ut skitsmidigt efter lite luft från kompressorn, den andra dock satt fast så då kändes det ju jävligt dumt att jag plockade bort bromsslangen så jag satte tillbaka den efter jag bytt ut packningarna i den första cylindern å satt tillbaka kolven. Så nu har jag en jävulskt massa luft i systemet, två luftnipplar, en på var cylinder.
Händer inte alls mkt när jag trycker på bromspedalen med öppna nipplar, endast nippeln som tillhör bromscylindern som är renoverad kom det lite små sprut men inget mer. Får heller inte upp nåt tryck när ja pumpar på pedalen.

Bromsvätskenivån är på låg och hojen står lutad på sidostödet.
Borde jag kanske sätta den på depåstödet så han står rakt, fylla upp bromsvätskebehållaren fullt å sen testa? Känns som det inte kan va så enkelt men vad tycker ni?

Den bromsvätskan som kom ut såg grumlig ut så det var verkligen dax att byta ut den.

Förstår ni inte hur jag skrivit eller vill ställa nån fråga så bara ös in med frågor.
För jag vill verkligen få ihop hojen, har inte åkt en meter i år än "/

Tack på förhand!

Beginne_r
 

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Ett tips kan var att "bakfylla" systemet, dvs fylla bromsolja i luftnipplen tills det kommer ut i behållaren.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du gör rätt? Tryck på pedalen, öppna nippeln, stäng och sen släpp pedalen. Upprepa tills all luft är borta och det kommer ren bromsvätska. Kanske du behöver lossa slangen vid pumpen först för att få ur luften där, om det inte finns en nippel där då.
 

Beginne_r

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2014
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki gsxr 600-97
Händer ingenting, såg dock att det kmr smått smått med bromsvätska från ingående bulten från bromsslangen till oket. Kanske det kan spökar lite för då borde det väl komma luft därifrån oxå, ska byta både brickorna.
Biltema får det bli oxå, men ska ja ha locket öppet i behållaren när jag pumpar in vätskan underifrån?
 

jrutgers

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
West Coast
Hoj
2004, Triumph Speedmaster
Kan bara varmt rekommendera den tryckluftsdrivna bromsluftsmakapären från biltema.

Jag har luftat bromsar å pumpat hundra miljoners miljarder gånger å pressat i bakifrån å pumpat i framifrån å fullständigt fått spel på bromshelvetesskiten.
Så jag tänkte jag testar tipset jag fick om art 191531, och livet blev plötsligt värt att leva igen.

Luftat å klart på typ 2 minuter utan söl och en jäkla massa pumpa-pumpa
 

Beginne_r

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2014
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki gsxr 600-97
Kan bara varmt rekommendera den tryckluftsdrivna bromsluftsmakapären från biltema.

Jag har luftat bromsar å pumpat hundra miljoners miljarder gånger å pressat i bakifrån å pumpat i framifrån å fullständigt fått spel på bromshelvetesskiten.
Så jag tänkte jag testar tipset jag fick om art 191531, och livet blev plötsligt värt att leva igen.

Luftat å klart på typ 2 minuter utan söl och en jäkla massa pumpa-pumpa

----

Hittade en sådan i garaget :D hade visst köpt en sån för ett bra tagsen.

Tyckte det gick skitbra först när ja använde den, men du skriver 2 minuter va det nåt du drog till med eller, jag har ju haft isär oken å slangen ha ju varit lös oxå. Har kört flera gånger nu, är bromsvätska 1,5 cm upp i bromsluftarens behållare så har ju kört ganska många ggr. Blir fan tokig på skiten att det inte funkar endå, det kommer liksom ingen ren bromsvätska utan luft oxå. Känns som det kommer in luft nånstans även att jag är snabb å stänga nippeln innan ja fyller på behållaren.
Började först med närmsta nippeln som sitter vid cylindern där bromsslangen kommer in, var det rätt? Spelar det nån roll?

Är jävligt less på skiten just nu, ha hållt på 1,5 timme och det ska ju funka skitbra när man har en sådan tryckluftsdriven så vet inte vad som hänt..

Är en liten (vanlig) kompressor, står att bromsluftarens arbetstryck är 5-8 bar å det ska ju räcka med den konpressorn iaf.

Om ja inte skulle köpa den andra bromsluftaren, art 191577 där arbetstrycket är 2,7-11 bar. Om det nu kan spela nån roll.
 
Last edited:

jrutgers

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
West Coast
Hoj
2004, Triumph Speedmaster
----

Hittade en sådan i garaget :D hade visst köpt en sån för ett bra tagsen.

Tyckte det gick skitbra först när ja använde den, men du skriver 2 minuter va det nåt du drog till med eller, jag har ju haft isär oken å slangen ha ju varit lös oxå. Har kört flera gånger nu, är bromsvätska 1,5 cm upp i bromsluftarens behållare så har ju kört ganska många ggr. Blir fan tokig på skiten att det inte funkar endå, det kommer liksom ingen ren bromsvätska utan luft oxå. Känns som det kommer in luft nånstans även att jag är snabb å stänga nippeln innan ja fyller på behållaren.
Började först med närmsta nippeln som sitter vid cylindern där bromsslangen kommer in, var det rätt? Spelar det nån roll?

Är jävligt less på skiten just nu, ha hållt på 1,5 timme och det ska ju funka skitbra när man har en sådan tryckluftsdriven så vet inte vad som hänt..

Är en liten (vanlig) kompressor, står att bromsluftarens arbetstryck är 5-8 bar å det ska ju räcka med den konpressorn iaf.

Om ja inte skulle köpa den andra bromsluftaren, art 191577 där arbetstrycket är 2,7-11 bar. Om det nu kan spela nån roll.



Ja, kanske 5 minuter då för att safa lite, nu när du är upprörd och irriterad :)

Med den här mackapären spelar det inger roll vilken näppeligen i tar först.
Så här gjorde jag.

1- fyllde på behållaren
2- satte på nyckeln på nippeln
3- satte på sugmojen som jag driver med min pyttelilla kompressor från Ju*a
4- satte igång suget
5- öppnade nippeln
6- repeterade på andra sidan ( efter påfyllning i behållaren )
7- klart och jag har levt lycklig sedan dess..


Har du dragit åt all banjos å grejer så du inte drar in luft ngn stans?
 

Beginne_r

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2014
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki gsxr 600-97
Ja, kanske 5 minuter då för att safa lite, nu när du är upprörd och irriterad :)

Med den här mackapären spelar det inger roll vilken näppeligen i tar först.
Så här gjorde jag.

1- fyllde på behållaren
2- satte på nyckeln på nippeln
3- satte på sugmojen som jag driver med min pyttelilla kompressor från Ju*a
4- satte igång suget
5- öppnade nippeln
6- repeterade på andra sidan ( efter påfyllning i behållaren )
7- klart och jag har levt lycklig sedan dess..


Har du dragit åt all banjos å grejer så du inte drar in luft ngn stans?


Nu jäävlar rullar de på! Tack så mkt!

Gick lättare efter sista gången du skrev, för jag gjorde en tabbe första gången för då öppnade jag nippeln å sen satte igång suget så nu blev de en jävla skillnad när ja gjorde som du skrev.
Kunde nu trycka ut kolv nr 2 som satt fast, plockade bort bromsslangen igen å demonterade oket å gjorde rent.

Imorgon i med nya tätningar i bromscylindern, sätta ihop oket å dit på hojen med färska belägg. Tänkte lufta frambromsarna oxå när jag endå är igång.

Men just nu tar ja en kall på balkongen ;-) inte helt fel! :)

Tack igen för hjälpen, behövs alltid lite hjälp när man fastnat å bli irriterad då kan man inte ens tänka klart.

Ha de gott!
 

jrutgers

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
West Coast
Hoj
2004, Triumph Speedmaster
Kul att det löste sig, och tro mig...jag har också varit i upplösningstillstånd över detta med liftning av broms..

En kall ute på altanen...låter inte fel..
 

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Liten tanke bara, jag är säkert helt fel ute men.... Om du tar isär oket och det är flera kolvar, tex som på mina 6-kolvs ok, så vid monteringen, häll i ett par droppar bromsvätska i oket innan du sätter i kolven. På så sätt behöver man inte få luft som har fastnat längre ner i oket. Men som sagt det beror också på okets konstruktion.
 

Beginne_r

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2014
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki gsxr 600-97
Liten tanke bara, jag är säkert helt fel ute men.... Om du tar isär oket och det är flera kolvar, tex som på mina 6-kolvs ok, så vid monteringen, häll i ett par droppar bromsvätska i oket innan du sätter i kolven. På så sätt behöver man inte få luft som har fastnat längre ner i oket. Men som sagt det beror också på okets konstruktion.


Du har en poäng där med :) precis så som man gör med en diesel bil ifall man byter bränslefilter :p

Får tacka alla för hjälpen! Bra med filmer oxå att kunna lägga upp
 

kovamies

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VF750F -84
Jag tyckte inte om Biltemas luftare, för den drog tjuvluft mellan nippel och anslutnings slangen, så det såg ut som att det kom massa luft hela tiden. Höll säkert på i 30min.. Sen så fick jag tips om att ta en vanlig liten petflaska , gör hål i korken och trä en genomskinlig slang genom korken, sen så pressar du ihop petflaskan med händerna och trär på plaströren över nippeln, öppnar upp nippeln och låter flaskan återgå till sitt normala läge. Då suger den automatiskt , gick svin fort att lufta så!:yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top