Parkering i Stockholm

Ullis 750

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2014
Ort
Lund
Hoj
1998 Suzuki GSX 750f
Hej! Är på Stockholmsbesök denna vecka och ska sova 3-4 nätter vid östra station/tekniska högskolan. Jag har sett att det finns mc-parkering i hela stan men är det tryggt att ställa mc över natt? Jag har ingen kedja bara litet hjullås, men det kanske inte spelar ngn roll. Hur är det, vågar man parkera i Sthlm? Är det bättre eller sämre någonstans?
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
helt säker kan du aldrig vara. Men det är väl en fördel om det är mycket bilar och rörelse runt omkring där du parkerar.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Gratulerar! Du har förmodligen valt det smartaste sättet att resa till Stockholm - på motorcykel. Ingen trängselskatt och gratis parkering. Köer kan du bortse från, du tar dig fram ändå.

Så länge du undviker de från TV kända förortsghettona så kommer det gå bra. Självklart sker stölder även inne i stan men paradoxalt nog står din hoj säkrare på gatan än inne i något nattetid öde garage. Lås fast den med de lås du har så kommer det nog gå bra.

Välkommen till Stockholm!
 

Ullis 750

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2014
Ort
Lund
Hoj
1998 Suzuki GSX 750f
Har kollat o närmast för mig är östermalmsgatan och Engelbrektsgatan. Vågar jag stå där även nattetid? Någon som gjort det? Även i helgen?
Kan tillägga, jag är gammal förortsunge... Go Tumba ;)
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Har kollat o närmast för mig är östermalmsgatan och Engelbrektsgatan. Vågar jag stå där även nattetid? Någon som gjort det? Även i helgen?
Kan tillägga, jag är gammal förortsunge... Go Tumba ;)

Står massa hojar i stan över nätterna, så det är nog lika lugnt för din del som för någon annan.
Om du skulle leta dig ut till Tumba är du annars välkommen att parkera bredvid min hoj, utanför mitt fönster :D
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Varför inte parkera vid vallahallavägen om det nu är där du ska bo? så mycket mer trafik än så blir det inte i sthlm.
 

Ullis 750

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2014
Ort
Lund
Hoj
1998 Suzuki GSX 750f
Varför inte parkera vid vallahallavägen om det nu är där du ska bo? så mycket mer trafik än så blir det inte i sthlm.

Finns det mc-parkering där? Jag kollade sån mc-park-karta men där var inte Valhallavägen med. Det hade annars varit super.
Tack för erbjudandet Fuzaneko :)
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Finns flera MC-parkeringar på Valhallavägen.
Rekommenderar appen "P-Stockholm" som Stockholms Stad gett ut, där kan hitta p-platser via karta.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Varför måste du parkera på en mc parkering?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Personligen skulle jag inte parkera min hoj öppet någonstans i Stockholm och city nattetid utan åtminstone ett larm, själv kör jag med ett löst skivbromslåslarm, trots att den står i ett garage.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Om du inte känner dig tvungen att ställa den på en MC ruta så är cykelparkeringen utanför studentbostäderna på typ körsbärsvägen ett hett tips. Där är det garanterat en djävla massa folk som springer fram och tillbaka om nätterna :katt
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Håller med om appen som pricken talar om, den löser alltid alla mina problem.
Sen så får man väl säga att innanför tullarna är allt rätt säkert. Kanske inte ska ta den mest obskyra bakgatan du hittar, ju större desto bättre (mer folk i rörelse på natten).
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
En GSXF från -98 skulle jag absolut våga parkera på gatan, så länge du låser den och tar ur nycklarna så tror jag inte att den är vidare stöldbegärlig.
Köp en fejkbajskorv på buttericks och lägg på sadeln om du vill vara säker på att ingen "provsitter" den (troligtvis större risk än att den blir snodd)
 

j0nas

Medlem
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Säkssäksti äsämse
Är du sjukt nojjig så ställ hojen i närheten där du befinner dig(kan du hålla ett vakande öga). Gratis parkering mellan 17-09 de flesta gator. Sen flyttar du den till en valfri mc parkering under dagtid.

Jag skulle våga...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ifall man skall parkera på gatan så är det smartaste att försöka se till att de inte kan rulla iväg den därifrån.
Lås den på rätt sätt med andra ord.

Inget lås håller tjuvarna borta ifall de vill ha din hoj. Men man kan fördröja och försvåra för dem. Är de flera & har skåpbil så är det kört hur man än gör.

Ett vanligt lås i bromsskivan skyddar inte många sekunder. Bromsskivorna är enkla att klippa upp och sen ta bort låset.
Kätting runt hjulet tar lite längre tid men lossnar relativt snabbt för den som vill det.
Kör du med kätting så dra den gärna genom ramen någonstans och hjulet.
Bygellås genom hjul och ramdel är bra det med.
Bäst är väl larm eller lås med larm av något slag sen kätting och fastlåst i något.

Se till att du har stöldskydd i försäkringen bara när du ställer den på gatan. Blir en dyr lärdom annars.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Tumba? Ja då är det nästgårds till Salem där Pricken bor.
Har du vägarna hitåt kan du få parkera i mitt villagarage, är utan bil just nu. Den nye har inte kommit än så för tillfället är det gott om plats därinne. Kaffe ingår.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Inga konstigheter att parkera ute några nätter, förekommer att riktigt dyra och exklusiva cyklar också står på gata nattetid. En risk är det alltid, men det är därför man har försäkring. Glöm inte att kolla om det är P-förbud vissa veckodagar på den gata du ställer dig på. Generellt är det alltid P-förbud en dag i veckan pga renhållning. Detta gäller även för MC-rutorna.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Om du ska bo nära KTH så är det gratis parkering på hela området där!

http://intra.kth.se/polopoly_fs/1.3...tent/attachment/Parkeringsinformation2013.pdf
Ni som kör motorcykel parkerar avgiftsfritt på Akademiska Hus Campusområden i Stockholm. Parkering hänvisas i första hand till avsedd parkeringsplats för motorcyklar. I andra hand parkeras motor cyklar på markerade parkeringsplatser.
Parkering får inte ske vid entréer p.g.a. säkerhetsskäl och minskad
framkomlighet

Ställ dig snyggt utmed en husvägg eller ett cykelställ och lås fast den där, ingen som har klagat på mig de senaste 6 åren.
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Ullis, du har PM!


Gratulerar! Du har förmodligen valt det smartaste sättet att resa till Stockholm - på motorcykel. Ingen trängselskatt och gratis parkering. Köer kan du bortse från, du tar dig fram ändå.

Så länge du undviker de från TV kända förortsghettona så kommer det gå bra. Självklart sker stölder även inne i stan men paradoxalt nog står din hoj säkrare på gatan än inne i något nattetid öde garage. Lås fast den med de lås du har så kommer det nog gå bra.

Välkommen till Stockholm!

Inte för att spy galla eller låta negativ nu, men... ;-)
Det är ingen trängselskatt under Juli månad, det är inte heller någon trafik att prata om. Dessutom stals min förra hoj framför porten nedanför ett sovrumsfönster till en granne inne i stan och hittades slutkörd två månader senare i just "förortsghettot", så tyvärr, ser de något de vill ha spelar det ingen roll att den har kätting och lås. Garage är att rekommendera.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top