Pulserande frambroms med nya skivor/belägg?

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Hej!

En månad innan jag köpte hojen var den inlämnad på service och då byttes styrlager, bromsbelägg och bromsskivor.

När jag köpte hojen och provade att bromsa hårt var det inga problem och inget pulserande. Nu efter att jag har ägt den i 300 mil så har det börjat inträffa. Jag har läst lite och en av anledningarna till detta kan vara skeva bromsskivor. Jag kan inte se att de är skeva med nakna ögat men det kanske finns något annat sätt att få reda på det.

Nu till frågan..

Bör det inte finnas möjlighet till reklamation då arbetet är utfört nyligen. Det framgår ingenting på kvittot men jag har läst lite om reklamationsrätt på konsumetverket så det finns lite hopp om att jag inte ska behöva lägga ut massor med pengar för att få det här fixat.

Hur ligger det till?
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
300 mil är alldeles för mycket i mina ögon för att dom ska vara villiga att göra något åt saken... Verkstan är nog hjälpsamma de första milen om något skulle knasa, tror knappast att dom går med på att åtgärda det utan kostnad när det är så pass långt.

Har du kollat nitarna som skivan är fäst i? De ska finnas ett visst spel i de nitarna så att skivan kan röra sig LITE, om de har fastnat kan de lätt börja pulsera. Om du har ABS på hojen så se till att du har ett schysst batteri, vet att på vissa BMW hojar så kan ABSen börja pulsa vid dåligt batteri. Provat lufta bromsen? Hur stora är pulsationerna?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Dåligt däck kan ge en typ av puls oxå. Men börja med att smörja upp nitarna. Börja alltid med det enkla o billiga. :)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Dåligt däck kan ge en typ av puls oxå. Men börja med att smörja upp nitarna. Börja alltid med det enkla o billiga. :)

Nej nej nej, inte smörja några nitar!
Dom gör man rent med lite fiskelina eller liknande. Allt smörjande du har på nitarna kommer att hamna på bromsskivorna med uppenbar följd.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
OK. Det kan kanske bero på hur generös man är med geggan. Jag använde en mikrodroppe typ 556 för att lösa upp dem. Sen tryckluft o bromscleaner. Jag lever än.
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Ok. Får ringa o höra med dem imorgon iallafall och kika på det ni som ni nämde med nitarna. Jag har inte ABS.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Köp en sprayflaska bräkleen eller biltema bromsrengöring och gör rent skivorna...
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Goda nyheter! MC-firman fixar nya bromsskivor på garantin. Passa på att byta framdäck och ev drivpaket samtidigt. :död:zpy
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Bump.. Har inte fått skivorna än men nu vet jag förmodligen orsaken till varför de var skeva. Seg process.
I går bytte jag framdäcket hos en verkstad och de påpekade att en bult till framgaffeln satt för hårt så att framdäcket inte fick fritt spel. Det resulterade i att ena skivbromsen låg lite i hela tiden...

Nu är situationen annorlunda och nu känns det som att verkstaden ska kompensera mig direkt för det här och inte vänta på att leverantören ska skicka nya skivor då det med högsta sannolikhet inte har varit fel från fabrik.

:död:(:3freak:4skrika
 

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
kan inte se framför mig vilken bult du menar,och hur det skulle påverka. förklara...
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
kan inte se framför mig vilken bult du menar,och hur det skulle påverka. förklara...
Med bult så menade jag hjulaxeln (visste inte vad det hette). Se bifogad bild.
ffs.jpg
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nu är situationen annorlunda och nu känns det som att verkstaden ska kompensera mig direkt för det här och inte vänta på att leverantören ska skicka nya skivor då det med högsta sannolikhet inte har varit fel från fabrik.
Från garantilänken du postade tidigare. Enligt den så tar inte leverantören på sig skevhet som uppstår efter x antal hundra mil eftersom det troligen sitter i monteringsfel/slarv. Så det lär bli verkstaden som får stå för det i så fall.

No warranty is offered for brake vibration suffered due to uneven rotor thickness wear after incorrect installation of brake rotors. It is commonly known in the brake rotor business that accurate mounting and checking of runout on brake rotors is paramount at installation and in spite of necessary warnings many mechanics still see fit to ignore this warning and make no effort whatsoever to check rotor runout. This leads to brake vibration in the 3-5,000 miles lifetime period and is not a warrantable condition.
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Från garantilänken du postade tidigare. Enligt den så tar inte leverantören på sig skevhet som uppstår efter x antal hundra mil eftersom det troligen sitter i monteringsfel/slarv. Så det lär bli verkstaden som får stå för det i så fall.

Mm. De ska fan ersätta den här skiten. Jobbiga är att jobbet utfördes i skåne några veckor innan jag köpte hojen.. Och de är svåra att få tag i :/. Fick tag i mekanikern iallafall men han var inte så sugen på att erkänna att han hade gjort något fel.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såg den precis. Fattar inte hur en auktoriserad honda-verkstad inte kan montera rätt :/.. De kollade alltså inte ens att hjulet hade rätt spel.

Jag har varit med om hojar där hjulbulten inte ens är åtdragen efter däckbyte på verkstad, så det skulle inte förvåna mig helt fantastiskt mycket om de hoppade över att kolla spel.
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Jag har varit med om hojar där hjulbulten inte ens är åtdragen efter däckbyte på verkstad, så det skulle inte förvåna mig helt fantastiskt mycket om de hoppade över att kolla spel.

Fy fan.:näsblod
Är bara förbannad just nu för att de är så svåra att få tag i.:mad:
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Äntligen blev jag kontaktad av verkstaden igår. De skickar upp en ny skiva idag.. Det var endast en som var skev så. :)
:banana:banana:banana:banana:banana:fyllisar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top