Tips behövs till rädd passagerare

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Hej!

Jag kör en MT-09 och är väldigt nöjd, min flickvän är dock inte lika nöjd - hon tycker det är rätt så läskigt. Hon känner att hon sitter ok, så det är inga problem mer än att benvinkeln är lite snäv.

Det känns som att hon ska dö säger hon, och hon visualiserar hela tiden alla fel som kanske utanför förarens vetskap. Grus m.m hon känner sig oskyddad (men hon har all utrustning).

Har ni några tips till henne? Jag tycker om att köra med henne men det är ju sådär om jag vet att hon är livrädd.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag hade samma problem med min fru (då flickvän) och vi löste det på ett mycket bra sätt.

Jag kör ensam på hojen och njuter av det och hon får göra sånt som hon tycker är kul, typ städar, diskar, handlar etc. :tummenupp
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Ett knäskrap eller två så stelnar hon i dödsångest och du märker knappt att hon sitter där.
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Kör några mysiga kortsvängar i lägre hastighet (-typ picknick i närområdet) tills hon vant sig?

Jag är begåvad med en flickvän som tycker det är skitkul att sitta bakpå, men det är väl vad jag kan tänka mig. I övrigt känns det väl rätt viktigt att hon ska vilja åka med, annars är det ingen idé att ens testa.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Applicera baksidan av din högra hand mot hennes högra kind. Omedelbart efteråt frågar du henne med lågt, väsande röst, hur usel människa hon egentligen är? Återge sedan fabulerade berättelser om 7-åriga barn i träningsoverall som med fysiska medel uppmärksammade dig på att hastigheter under 200 km/h inte var att betrakta som acceptabla.

När hon insett sin uselhet, bett om nåd och knäböjande kysst klackringen på din vänstra hand (säg inte att du inte har en klackring/vänsterhand) så kan du förnöjsamt återgå till ett liv som högfungerande motorcyklist.

Du behöver inte tacka mig, jag vet vad det handlar om.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Glöm inte att justera monokeln med klon på högerarmen och justera sidbenan rakbladsvass.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Hon har iof rätt i det med att saker kan ske utanför förarens vetskap... Oavsett hur bra förare man vill bli, har varit, är, eller kommer att bli så är det OERHÖRT svårt att förutse framtiden, dvs grus i kurvor, om den mötande lastbilschaffisen svimmar av då han helt enkelt inte fått sitt morgonkaffe? Man ÄR mer skyddad i en bil, så jag förstår rädslan av att sitta på en ''stol'' som rör sig i 0-300km/h utan att ens vara fastspänd till stolfan. Å andra sidan är ju risken större att dö av getingstick, myggor och fästingar. :)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Mitt tips är att hon slutar åka med. Låter som hon gör det bara för att du vill och hon ställer upp.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kom till gröndal och kör en KNIX-kurs med henne på söndag. Alla kör åt samma håll och asfalten är slät. Ni kommer att få köra samma kurvor om och om igen. Att köra hoj tillsammans är som att dansa, när två kroppar tar sig fram i harmoni är det nästintill oslagbart.

Jag finns, om inget oförutsett händer, på plats och har kört mycket med co-pilot på gata och vid tillfälle på bana och tycker om det. Vill ni ha små råd och tips så säg bara till.

En rädd person bakpå blir stel och en stel person blir inte harmonisk. Det är eftersträvansvärt med harmoni.
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag skulle nog försöka få henne att ta kortet, och köra själv. Det är som många sagt, stor skillnad på att åka med och köra själv.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Jag hade samma problem med min fru (då flickvän) och vi löste det på ett mycket bra sätt.

Jag kör ensam på hojen och njuter av det och hon får göra sånt som hon tycker är kul, typ städar, diskar, handlar etc. :tummenupp

Haha, det där har du snott från mig din f*n! :smasha


Jag har 3 barn(snart) med min sambo och är att betrakta som färdigreproducerad. Aldrig att hon får sitta med när jag kör.

Hoj är MITT intresse som JAG roar mig med.

Hon kan liksom diska,städa,tvätta. Sånt som HON tycker är kul. :brynad
30/6-12 :yoparty
 
Last edited:

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Ja jag har låtit henne provköra på parkering några gånger och det har gått rätt bra faktiskt, får väl fortsätta lite på det spåret.

Bortsett från alla lustiga (i min åsikt iallafall) skämt så kanske vi kan skaka fram några till tips? :tungan
 

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Det finns en poäng i det vissa skriver, dvs att om man tycker något är så obehagligt att man är konstant dödsrädd så kanske det är något man helt enkelt inte ska göra? Men å andra sidan, är det inte otroligt viktigt att övervinna de rädslor man har i livet? Vill man verkligen leva med vetskapen att man gått ifrån något bara för att man inte tog sig i kragen och övervann sin rädsla? Om man helt enkelt tycker något är tråkigt eller ointressant, det är en sak, men att man är rädd för det, en HELT annat.

Svårt att ge något konkret råd för någon utan att veta hur denne personen är. Det finns många vägar som leder till berget, så att säga. Sen är det hälsosamt med både egna och gemensamma intressen i ett förhållande, så vart du än landar vinner du.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har aldrig förstått vitsen med att övertala någon att göra saker de inte mår bra av. Dessutom är det ju så enormt mycket bättre att köra hoj utan passagerare att du inte har något att vinna på att hon åker med.

Jag har själv haft tjejer av båda sort och kan inte tycka att sorten som alltid vill åka med är att föredra. Ibland behöver man få vara ifred gaddämmitt!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Satte min på hojen på gamla flygfältet här hemma sen dröjde det inte förrän hon hade eget kort. Mycket bättre att köra själv men, det blir dubbelt så dyrt. . . ;)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hade med frun en gång bakpå, sen skrev hon in sig på körskolan.

Den som tycker det är otäckt att åka bakpå, är gjord för körning. Så enkelt är det.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Att skjutsa är jobbigt om man inte är samspelt. Att bli skjutsad är ännu värre. Köp en hoj till henne istället :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top