Honda MX 125 -tävlingscup på gokartbana

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
(MSX)

Visst vore väl det kul? Budgetracingalternativ, enhetsmaskin, lättmeckat, lättransporterat, lättvurpat. Frågor på det?
 
Last edited:

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Kul idé!
Under många år var mopperacing ett av alternativen till att lära sig nått som liknar roadracing. Killar som Theo Björklund, Jesper Pelieff, Robban Gull, Pontus Duerlund och Jesper Hubner, mfl, har alla gasat runt på metrakit 70cc hojar eller liknande. Det gällde luftkylda motorer ett tag, sedan växlades reglementet över till vattenkylda DERBI eller AM6 motorer. Om det stämmer fortfarande vet jag inte säkert, men de flesta gocartbanor är besiktigade för 125cc standard maskin. Med minskad toppfart genom omdrevning, borde varje Std125a köra minst lika fort som Mopperacern. Det finns ett stort utbud av 125maskiner för några tusenlappar. Nya däck och bakdrev, Strippa ned hojen, så kan rejset börja?
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
MSX125-cup, jag förstår.
Jag tror mer på äldre maskiner, för då finns det en uppsjö av begagnade delar på skrotar mm.
Men om honda kan sponsra en cup, dvs alla får tillgång till en maskin till superbilligt pris, och att reservdelar är billiga, då kan ett intresse skapas. Med rolig inramning, korta heat, massor av publik, kändisar, stadslopp, fina priser, då kommer det att bli en succé!
För att komma vidare kan du kontakta Rydergren, svemo, som redan idag har ett finger med i satsningen på Honda 100cup. se länken:
http://www.portal.minimoto.se/
Samarbetet för honda 100 gäller tillomed 2014
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det hade varit så jefla kul men hur många MSXer har det sålts egentligen? Kan inte finnas så många att det fyller upp ett helt startfält än.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Det hade varit så jefla kul men hur många MSXer har det sålts egentligen? Kan inte finnas så många att det fyller upp ett helt startfält än.

Jag hade köpt en på studs om det funnits ett gäng här i stockholm som velat sätta ihop en liten korpliga.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det fanns en svart ute på blocket för 25 kkr tidigare i sommar, ångrar mig lite att jag inte köpte den och kittade för mellanskillnaden mot en ny.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det finns ett litet problem med 125 std idag. Är 125 std en 125 cc på max 15 hk vilket är vad en 16åring får köra dom sista 15-20 åren eller är det rs 125 2 takt på 30 hk som är dagens juniorklass??

Idag finns det två naturliga effektklasser när vi pratar småhojar, det är 125 cc 15 hk eller 48 hk (a2).
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vi som kör miniGP hade välkomnat detta med öppna armar, vore skitkul.
kanske blir det MRX cup ist för MSX, mer om MRX som jag vart med och tagit fram i min bloglänk nedan..

carleft-15062257.jpg
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Vi som kör miniGP hade välkomnat detta med öppna armar, vore skitkul.
kanske blir det MRX cup ist för MSX, mer om MRX som jag vart med och tagit fram i min bloglänk nedan..

carleft-15062257.jpg

Mer kul läsning på TYGA MRX Project
Fint kit men priset på det kändes lite obalanserat jämfört med priset för hela hojen.

Hoj: $2999
Kit: $1156
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Om detta blir av och flera är sugna på mrx konvertering så kan jag nog fixa ett gruppköp från Tyga.
Hela hojar kanske också kan ordnas från asien till bättre pris, standard msx alltså,
men då bör ju nån ha frågat honda på ett proffsigt sätt och fått ett nej innan, så inga broar bränns.

Som MiniGP reglementet ser ut idag så kan man va med och köra på en msx,
så ingen ny klass behövs, och en klass/cup för endast msx går säkert att fixa om det blir en 8-10 som kör.
Vi kör ca 6 deltävlingar per år, licens och anmälningar är billigt och likaså däckskonto är lågt, en sommar på ett sett däck är inget problem.

En film ifrån vårat bus här i Skövde

och en bild på mig på min minigp hoj, men de flesta kör motard och jag har en sån också.
(Sporten heter minigp, men just den här modellen heter just minigp också)
10338631_10152484956998834_7322142642186174187_o.jpg
 
Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Om detta blir av och flera är sugna på mrx konvertering så kan jag nog fixa ett gruppköp från Tyga.

Jag förstår nog inte riktigt värdet i att behöva kasta på kraschkåpor för 1/3 av hojens inköpsvärde? De sägs förvisso ge lite bättre (race)komfort. Men ett krav? Täta för eventuella oljeläckage?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top