Ryggskydd trasigt, påverkas säkerheten?

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Hejsan, Upptäckte till min förvåning att ryggskyddet hade en spricka i sig som går in en bit.
Då det är ett "mjukt" skydd i tungt-gummi liknande konsistens så syns det inget om den bara är som vanligt, men om man böjer på det så ser man tydligt att den delar sig.

Nu har jag ett separat ryggskydd som jag kör med, men gällande detta, är det bara och slänga o köpa nytt eller kan man dra en tejp runt det så den inte delar sig mer och köra på? Kanske låter dumt och klart man prioriterar sin säkerhet högst, men vill ändå höra vad andra tycker.

(Som ni ser så böjer jag på den på bilderna för att exponera sprickan, den är alltså intakt i vanligt läge)

IMG_0414.JPGIMG_0415.JPGIMG_0416.JPG
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du skojar med oss. Lägg tillbaka badkarsmattan där den skall vara.......
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Frågar gärna en gång för mycket än för lite :va

Fortsätter rocka med mitt Dainese Wave Air då helt enkelt :yoparty
123124-MC_Skydd_Dainese-wave.jpg
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
..och du böjer inte på ryggen och exponerar sprickan i en olycka då?, och eftersom murphy är på plats när olyckor sker så spricker den ännu mer just då och just där slår du i...

nog för d3o är mkt bra, men som jag svarade i en annan tråd, ta ditt wave och ha maximal säkerhet på din sida.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har ditt trasiga ryggskydd suttit i jackan? För det måste ju saknas delar.
Fäster ju inte av sig själv på ryggen. Eller?

Tejpa ihop det, stoppa in det i jackan och skaffa ett riktigt L2 godkänt ryggskydd att ha under jackan.
L2 godkänt eller bättre
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Ryggskydd-L2-82568/
http://www.forcefieldbodyarmour.com/product/pro-sub-4-back-protector/2339
Du får ju inte sämre skydd av att ha två ryggskydd, ett i jackan och ett under jackan.
 
Last edited:

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
..och du böjer inte på ryggen och exponerar sprickan i en olycka då?, och eftersom murphy är på plats när olyckor sker så spricker den ännu mer just då och just där slår du i...

nog för d3o är mkt bra, men som jag svarade i en annan tråd, ta ditt wave och ha maximal säkerhet på din sida.
Jo jag tror det blir bäst med. :tummenupp
Har ditt trasiga ryggskydd suttit i jackan? För det måste ju saknas delar.
Fäster ju inte av sig själv på ryggen. Eller?

Tejpa ihop det, stoppa in det i jackan och skaffa ett riktigt L2 godkänt ryggskydd att ha under jackan.
L2 godkänt eller bättre
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Ryggskydd-L2-82568/
http://www.forcefieldbodyarmour.com/product/pro-sub-4-back-protector/2339
Du får ju inte sämre skydd av att ha två ryggskydd, ett i jackan och ett under jackan.
Tror du missuppfattat bilderna, skyddet är intakt och saknar ej delar om det bara är normalt, men om jag böjer det åt fel håll (utåt) så är det en spricka i det.
Och som du ser ovan så har jag redan bättre ryggskydd (enligt min mening) än de som du länkade så it's all set :) Tack ändå :yoparty
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo jag tror det blir bäst med. :tummenupp

Tror du missuppfattat bilderna, skyddet är intakt och saknar ej delar om det bara är normalt, men om jag böjer det åt fel håll (utåt) så är det en spricka i det.
Och som du ser ovan så har jag redan bättre ryggskydd (enligt min mening) än de som du länkade så it's all set :) Tack ändå :yoparty

Missförstånd. Vad jag menar är att den där plastbiten med oranga hål i kan ju inte vara hela ryggskyddet.
Det måste ju fästas på ryggen. Med tex axelremmar och midjeband.
Om den oranga plastbiten inte sitter i din jacka.
Och detta "axelremmar och midjeband" ingår för mig också i det "kompletta" ryggskyddet. Som delar.
Precis som inget ryggskydd är komplett enligt EN 1621-2 Level 2 om det saknar bruksanvisning.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Missförstånd. Vad jag menar är att den där plastbiten med oranga hål i kan ju inte vara hela ryggskyddet.
Det måste ju fästas på ryggen. Med tex axelremmar och midjeband.
Om den oranga plastbiten inte sitter i din jacka.
Och detta "axelremmar och midjeband" ingår för mig också i det "kompletta" ryggskyddet. Som delar.
Precis som inget ryggskydd är komplett enligt EN 1621-2 Level 2 om det saknar bruksanvisning.

Ah då är jag med. Skrev aldrig ut ordagrant utan antog att det var självklart att den orange:a 3DO ryggskyddet är ett inbyggt skydd, den sitter i min Rukka Jacka. :)
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Hejs "Biber".Har själv ett liknande inbyggt skydd i jackan som även går ut över axlarna.Enda sättet jag kan se att ryggskyddet skulle kunna spricka som det gjort på bilden är om jackan t ex bockas kraftigt på mitten eller vid materialfel.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Med tanke på att det är ett Rukka så hade jag provat att reklamera det om det inte är mer än några år gammalt.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Konsumenttest:
Ta fram en lämplig gummiklubba.:smasha

Lägg handen på ett bord:fakta

Lägg först det mjuk skyddet på handen och dra till med gummiklubban:smasha

Lägg nu det hårda ryggskyddet på samma hand och dra till igen:smasha

Vad gjorde ondast? (det ska du inte använda):glömdet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ah då är jag med. Skrev aldrig ut ordagrant utan antog att det var självklart att den orange:a 3DO ryggskyddet är ett inbyggt skydd, den sitter i min Rukka Jacka. :)
Ja se utveckling hos Rukka. En kamrat har en Rukkajacka (äldre än in din). I den Rukkajackan är "ryggskyddet" av ljusblå hård plast. Ungefär samma storlek som ditt ryggskydd men bara 5mm tjockt. Så den hårda plasten kan böja sig. Skyddar mot att spetsig våld når ryggraden genom att fördela smällen över större yta.

Jag hade tejpat ihop Rukkaskyddet. stoppat in det i Rukkajackan och använt ditt Dainese Wave Air under. :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Konsumenttest:
Ta fram en lämplig gummiklubba.:smasha

Lägg handen på ett bord:fakta

Lägg först det mjuk skyddet på handen och dra till med gummiklubban:smasha

Lägg nu det hårda ryggskyddet på samma hand och dra till igen:smasha

Vad gjorde ondast? (det ska du inte använda):glömdet

Jag har låtit en polare slå mig med gummiklubba i ryggen med ett mjukt Halvarsson och ett hårt Knox. När han slog relativt löst kändes det mer genom det mjuka men ju hårdare han slog destå jämnare blev det. När han slog så hårt jag tillät så fick han ta i mer med det mjuka skyddet.
Jag hade inte råd att testa Daineseskyddet eftersom det innanför plasten har en honeycomb av aluminium som skrynklas ihop och är förbrukat efter en smäll. Jag gillar iaf inte Daineses konstruktion med leder och nitar i hårdplast som går rätt genom hela skyddet och därmed leder energin rätt igenom.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det viktigaste är väl att det är dubbla skinnställ? :va
Tror inte det. För i så fall hade man kört i MotoGP med dubbla skinnställ.
Det som har tillkommit är gaskuddar i skinnställen som blåses upp vid vurpa. Kuddar som skyddar kroppen mot slag.
Min uppfattning är att ryggskydden är en svag punkt i utrustningen.
Illusterat av tex Jonathan Woodward slog av 3 taggutskott på ryggraden vid en vurpa vid Manx GP.
Samt genom att det inte finns några mjuka hjälmar. För mjuka hjälmar klarar inte hjälmtestet.
Men det finns mjuka ryggskydd.
Uppenbart är ryggskyddstestet "lindrigare" än hjälmtestet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tror inte det. För i så fall hade man kört i MotoGP med dubbla skinnställ.
Det som har tillkommit är gaskuddar i skinnställen som blåses upp vid vurpa. Kuddar som skyddar kroppen mot slag.
Min uppfattning är att ryggskydden är en svag punkt i utrustningen.
Illusterat av tex Jonathan Woodward slog av 3 taggutskott på ryggraden vid en vurpa vid Manx GP.
Samt genom att det inte finns några mjuka hjälmar. För mjuka hjälmar klarar inte hjälmtestet.
Men det finns mjuka ryggskydd.
Uppenbart är ryggskyddstestet "lindrigare" än hjälmtestet.
Eller, så ser ryggen och huvudet olika ut på de flesta människor, min skalle är tex inte speciellt böjlig och stenhård, dessutom rund, till skillnad från ryggen som är relativt mjuk, platt och väldigt flexibel. Det skulle ju kunna förklara varför skydden ser olika ut.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tror inte det. För i så fall hade man kört i MotoGP med dubbla skinnställ.
Det som har tillkommit är gaskuddar i skinnställen som blåses upp vid vurpa. Kuddar som skyddar kroppen mot slag.
Min uppfattning är att ryggskydden är en svag punkt i utrustningen.
Illusterat av tex Jonathan Woodward slog av 3 taggutskott på ryggraden vid en vurpa vid Manx GP.
Samt genom att det inte finns några mjuka hjälmar. För mjuka hjälmar klarar inte hjälmtestet.
Men det finns mjuka ryggskydd.
Uppenbart är ryggskyddstestet "lindrigare" än hjälmtestet.

...du har inte hängt här överdrivet länge va? :crash
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eller, så ser ryggen och huvudet olika ut på de flesta människor, min skalle är tex inte speciellt böjlig och stenhård, dessutom rund, till skillnad från ryggen som är relativt mjuk, platt och väldigt flexibel. Det skulle ju kunna förklara varför skydden ser olika ut.

Och min rygg består bla av ett antal ryggkotor. Vilka är hårda, kantiga och stela. Som min skalle.
Det som skiljer kotorna från min skalle är formen.
Och brott på kotorna eller taggutskotten är inget kul. Det påminner om brott på skallbenet.
Inte heller kul.
Och jag tror faktiskt att dina ryggkotor är likadanna.
Ett aktuellt exempel är Neymar, brasiliansk fotbollsspelare, som för nån dag sedan fick ett knä i ryggen. Och brott på en ryggkota.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top