Godkänt fordon efter byte av avgassystem

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Har försökt att leta men hittar ingen bra information.

Från något år, är hojarna EG-typgodkända.
Gör man då en ändring (bygger om) så behöver man göra en ny registreringsbesiktning.

Jag har nu bytat avgassysten och tagit bort katalysatorn (Yoshimura :yoparty:yoparty).
Troligt är att hojen även låter lite högre än original :D

Finns det någon möjlighet för mig att göra en ny registreringsbesiktning och få hojen laglig?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inte i realiteten men ingen bryr sig så kör du vidare och lek outlaw
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad jag har hört använder sig polisen av "verktyget" att förelägga om reg.bes. i viss mån när det kommer till ändrat avgassystem/buller. Vad det verkar som är det vanligare i södra änden av landet, hurvida hojar generellt bullrar mer där har jag ingen aning om.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Inte i realiteten men ingen bryr sig så kör du vidare och lek outlaw

Systemet kostade över 7000 kr, så av alternativen
1, säga till frun att det inte går att använda.
2, Vara outlaw.
Så är det ett lätt val. OUTLAW :yoparty:yoparty.

Tänkte bara att det kanske fans en möjlighet att köra med det lagligt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Med tanke på att alla hojar efter -99 är helfordonsgodkända så får du knappt sätta på andra däck, än mindre annat luftfilter, andra blinkers, annat kåpglas, annan slip on osv osv, men i praktiken är det ingen som bryr sig.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
E-märkt är väl ok att byta till, är väl undantag för små prylar som däck, avgas och liknande, eller har jag fel? Får väl inte låta mer än typgodkännandet då men det fixar väl en killer om det blir nödvändigt.
 
Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Om hojen är typad med katalysator lär det väl inte gå att regbesikta utan...
Att sen varken bilprovningen eller polisen bryr sig annars är ju en helt annan sak men om man kommer och ber att få en regbesktning för att man plockat bort katten så kan de nog inte blunda.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Aah, missade katten, den måste finnas. . . . .säg mjau till polisen. :D
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Har aldrig varit med om att någon bryr sig om det, varken polis eller besiktningen.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Tror det krävs ett intyg från hojtillverkaren att just detta system är godkänd på den modellen och sedan göra en regbesikning, så...
Sen är det som många säger att ingen som bryr sej (nästan). Åkt på en flygande en gång med regbesikning som påföljd av just avgasrör, ej ljudnivå utan "ändrat utförande" eller nått liknande. Många år sen.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Tror det krävs ett intyg från hojtillverkaren att just detta system är godkänd på den modellen och sedan göra en regbesikning, så...
Sen är det som många säger att ingen som bryr sej (nästan). Åkt på en flygande en gång med regbesikning som påföljd av just avgasrör, ej ljudnivå utan "ändrat utförande" eller nått liknande. Många år sen.

Det är regelverket för detta som jag är ute efter.
Varför skickar polisen en till ny registreringsbesiktning, om hojen inte klarar en ny registreringsbesiktning?
Syftet med registreringsbesiktningen är ju att hojen skall bli laglig att köra.

Om det aldrig går att få hojen godkänd med nytt avgassystem och ny registreringsbesiktning, så skulle alla hemmabyggen på "nyare" hojar vara olagliga?
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Lånar tråden lite: Är det värt besväret att åka till besiktningen med en nyare hoj med helsystem? Utan kat men "OK" ljudvolym?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Det är regelverket för detta som jag är ute efter.
Varför skickar polisen en till ny registreringsbesiktning, om hojen inte klarar en ny registreringsbesiktning?
Syftet med registreringsbesiktningen är ju att hojen skall bli laglig att köra.
Återställning. Paragrafer osv.. men fordonet har brukats olovligt ombyggd och räknas därigenom som ombyggt (ej registrerat)? och krävs därför på en ny regbesikning för att återställas orginal. Typ nått sånt, ingen fakta utan egen tolkning.
Om det aldrig går att få hojen godkänd med nytt avgassystem och ny registreringsbesiktning, så skulle alla hemmabyggen på "nyare" hojar vara olagliga?
Egentligen ja. Finns säkert kryphål att gå men skulle förmodligen vara en besvärlig väg o kosta en bra slant.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Både och..

Alltså, i enlighet med SFS 2009:211 (Fordonsförordningen)
" 4 § Komponenter och separata tekniska enheter till EG- motorfordon eller släpvagnar till sådana fordon får saluföras eller tas i bruk endast om de uppfyller föreskrivna krav och är märkta på föreskrivet sätt."
Till dessa avgas medföljer även en typgodkännandeblankett av någon sort.


I korta ordalag, är ljuddämparen "E-märkt" så uppfyller den kraven, om densamma är gjord för hojmodellen.

Det kan bli nedslag på besiktningen även med en sliten originalljuddämpare.

Om det bara hade fått lov att säljas och användas enbart originaldelar, hade det gissningsvis varit brott mot någon konkurrenslag...

Kravet på katalysator låter jag vara osagt, å andra sidan har vi inte emissionskrav på motorcyklar av 2011års modell mig veterligen. (ja, förutom ljudemissioner då...)
 
Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Sporthoj, Paragrafhoj, Fjollhoj osv..... Det suger att sitta på jobbet när man egentligen vill ut och KÖRA!!!!!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top