Kedjespännare/bakhjulsjustering saknas efter däckbyte hos Vianor

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Kedjespännare saknas efter däckbyte

Köpte nya däck via hojdäck.se och gjorde däckbyte på Vianor partille i torsdags.
I helgen upptäcker jag att ena blocket för att justera bakhjulet saknas.

Åker till vianor på måndagmorgonen och frågade om de glömt montera tillbaks blocket. Personalen svarar att de aldrig rör kedjejusteringen i samband med hjulbyte, då det räcker med att skruva ur hjulbulten. De säger också att de är helt säkra på att den satt fast när jag körde därifrån.

Då ord stod mot ord kändes det inte som jag kunde göra mycket mer än att köra därifrån och beställa ett nytt block hos Kenneths. De hjälpte mig för övrigt med en provisorisk lösning så jag skulle kunna köra därifrån säkert, bra service.

Personligen tycker jag det hela känns lite för bra för att vara sant. Har inte haft några problem med att blocket suttit löst eller skruvat upp sig tidigare. Så att det skulle vara så löst att det skramlade av precis efter däckbytet är för mig långsökt.

För mig känns det som en självklarhet att säkerställa att bakhjulet är rakt och på rätt position är något man gör i samband med ett hjulbyte.

Ni som jobbar med att byta däck, hur fungerar det egentligen? Tror ni jag har blivit blåst eller har jag bara haft väldig otur?

Bifogar en bild på delen som saknas.
kedja.jpg
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om det inte är nåt lurt på just den modellen så brukar man inte behöva röra justeringen för att lossa hjulet. Det kan ju vara nån klåpare på verkstaden som har trott det iofs. :gnissla
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Visst verkar det som en konstig slump att den försvinner just nu.

MEN det finns väl, precis som dom skriver, normalt ingen anledning till pilla på justeringen när man byter bakhjul, man behöver inte pilla på justerskruvarna för att få loss bakhjulet. Med reservation för att den variant du har fungerar annorlunda än de varianter som jag har haft som mer ser ut som denna:

cbr600rr0708-chain2.jpg


Edit: bolltvåa

Edit2: tog bara en bild, pilen har inget med det hela att göra, är själva konstruktionen som sträcker bak axeln som är intressant.

Edit3: bytte bild :)
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Om det inte är nåt lurt på just den modellen så brukar man inte behöva röra justeringen för att lossa hjulet. Det kan ju vara nån klåpare på verkstaden som har trott det iofs. :gnissla

MEN det finns väl, precis som dom skriver, normalt ingen anledning till pilla på justeringen när man byter bakhjul, man behöver inte pilla på justerskruvarna för att få loss bakhjulet.

Jag förstår att det går att byta bakhjul utan att skruva på justeringen, men är det så man brukar göra? Personligen hade jag tagit det som en självklarhet att se över justering i samband med byte, men jag jobbar inte med det här till vardags heller så.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag förstår att det går att byta bakhjul utan att skruva på justeringen, men är det så man brukar göra? Personligen hade jag tagit det som en självklarhet att se över justering efter ett byte, men jag är ingen expert på hjulbyten.

Det är såklart smidigt att kolla när man ändå är där och grejar, men ingen självklarhet skulle jag säga.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det är såklart smidigt att kolla när man ändå är där och grejar, men ingen självklarhet skulle jag säga.
Bra att veta, i så fall står det mellan en väldigt olycklig tillfällighet eller klåfingriga klåpare.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är inte helt hundra på vad du menar med att "ena blocket för att justera bakhjulet" saknas...? Är det muttern som saknas, justerskruven som saknas eller är det hela justermekanismen som flyttas framåt / bakåt av skruven som saknas...? I vilket fall som, du bör försäkra dig om att bakhjulet sitter fast innan du kör. Jag vet inte exakt hur ER6:ans justermekanism ser ut, men om "blocket för att justera bakhjulet" saknas på en vanlig sporthoj (som på pjohans bild), då kan du knappast dra fast hjulaxelmuttern utan att skada någonting och då kommer inte heller bakhjulet att sitta fast. Klart o-bra vid körning...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag är inte helt hundra på vad du menar med att "ena blocket för att justera bakhjulet" saknas...? Är det muttern som saknas eller är det hela justermekanismen som flyttas framåt / bakåt av muttern som saknas...? I vilket fall som, du bör försäkra dig om att bakhjulet sitter fast innan du kör. Jag vet inte exakt hur ER6:ans justermekanism ser ut, men om "blocket för att justera bakhjulet" saknas på en vanlig sporthoj (som på pjohans bild), då kan du knappast dra fast hjulaxelmuttern utan att skada någonting och då kommer inte heller bakhjulet att sitta fast. Klart o-bra vid körning...
I mitt första inlägg har jag bifogat en bild och ringat in den del som försvunnit.

På er6 ser det inte riktigt ut som pjohans bild, utan du drar hjulbulten och sedan är det ett löstagbart block som trycker på det som hjulbulten fäster i. Så justeringsblocket går att ta loss även om hjulbulten är dragen.

Kenneths mc löste det provisoriskt med en stor bricka och två muttrar, men jag vet inte om det hjälper, då själva blocekt inte når hela vägen in som det ska.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vilken del menar du...?
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    38.6 KB · Visningar: 246

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Inget ovanligt att den försvinner på er6, vibrerar loss. Var iaf vanligt på första modellen. Är hjulaxeln åtdragen med rätt moment är det såklart ingen fara att köra utan.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis som Geten säger, om hjulaxeln är åtdragen med rätt moment så går det att köra utan 11065a. 11065a fungerar endast som "mothåll" för själva justermekanismen. Har du dessutom ersatt 11065a med en bricka som täcker bakänden på svingen så är det ingen fara att köra.

Om 11065a vibrerar loss så måste ju låsmuttern och justermuttern först vibrera loss...? Helt klart märkligt att detta inträffar precis efter ett däckbyte, men absolut inte osannolikt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Om den delen lossnar är det i vilket fall som helst de som har gjort en felaktig montering. De säger att det satt där när de lämnade ut hojen och så ramlar tingesten av någonstans mellan torsdagen och måndagen. Ingen tvekan om vems ansvaret är och tar de inte det är de sannerligen inte rädda för att skämma ut sig. Jag hade kontaktat http://www.sporthoj.com/forum/member.php?48014-Tom-Work (Hojdäck) här på forumet, då han har kontrakterat Vianor. En snubbe som verkar kunna skilja på rätt och fel.

Jag hade högst troligen följt hans råd.

Lycka till!
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Om den delen lossnar är det i vilket fall som helst de som har gjort en felaktig montering. De säger att det satt där när de lämnade ut hojen och så ramlar tingesten av någonstans mellan torsdagen och måndagen. Ingen tvekan om vems ansvaret är och tar de inte det är de sannerligen inte rädda för att skämma ut sig. Jag hade kontaktat http://www.sporthoj.com/forum/member.php?48014-Tom-Work (Hojdäck) här på forumet, då han har kontrakterat Vianor. En snubbe som verkar kunna skilja på rätt och fel.

Jag hade högst troligen följt hans råd.

Lycka till!
Tack, jag har mailat hojdäck och Tom har svarat att han ska kontakta vianor. Jag antar att det är samma Tom?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tack, jag har mailat hojdäck och Tom har svarat att han ska kontakta vianor. Jag antar att det är samma Tom?

Densamme.

Hoppas gubbsen på Vianor inser det förnuftiga i att lösa en så penibel nesa snabbt och smidigt. För du har väl inte själv efterjusterat och glömt en och annan åtdragning? Isf är det du som får skämmas.

Hur många sloty kan det röra sig om, tro? "Bad will" är garanterat dyrare...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Om den delen lossnar är det i vilket fall som helst de som har gjort en felaktig montering. De säger att det satt där när de lämnade ut hojen och så ramlar tingesten av någonstans mellan torsdagen och måndagen. Ingen tvekan om vems ansvaret är och tar de inte det är de sannerligen inte rädda för att skämma ut sig. Jag hade kontaktat http://www.sporthoj.com/forum/member.php?48014-Tom-Work (Hojdäck) här på forumet, då han har kontrakterat Vianor. En snubbe som verkar kunna skilja på rätt och fel.

Jag hade högst troligen följt hans råd.

Lycka till!

Märkligt argument, så om jag lämnar en hoj på däcksbyte och sne ramlar kopplingshandtaget eller bromspedalen av så är det helt solklart 100% deras fel? eller om jag lämnar en hoj på oljebyte och sen efter det lossar en hjulmutter?

Man rör ju inte spännarna vid ett däcksbyte, kanske vissa gör hemma på sig egen hoj men är ju knappast en service som ingåg i ett vanligt däcksbyte att samtidigt spänna kedja och justera så hjulen spårar, är något en MC-mek gör inte en däcksnasare skulle jag säga. Ungefär som om däcksverkstaden skulle börja kontrollera bromsok och klossar på bilen när du bara betalar för att byta däck.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Märkligt argument, så om jag lämnar en hoj på däcksbyte och sne ramlar kopplingshandtaget eller bromspedalen av så är det helt solklart 100% deras fel? eller om jag lämnar en hoj på oljebyte och sen efter det lossar en hjulmutter?

Man rör ju inte spännarna vid ett däcksbyte, kanske vissa gör hemma på sig egen hoj men är ju knappast en service som ingåg i ett vanligt däcksbyte att samtidigt spänna kedja och justera så hjulen spårar, är något en MC-mek gör inte en däcksnasare skulle jag säga. Ungefär som om däcksverkstaden skulle börja kontrollera bromsok och klossar på bilen när du bara betalar för att byta däck.

Far out, man!
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hur många sloty kan det röra sig om, tro? "Bad will" är garanterat dyrare...
Priset ut till kund var 375kr, så jag antar att det går att få tag på bra mycket billigare med rätt kontakter.

För du har väl inte själv efterjusterat och glömt en och annan åtdragning? Isf är det du som får skämmas.
Det hoppas jag verkligen inte. Jag har justerat kedjan en gång för 2-3 månader sedan. Då det var första gången jag gjorde en justering, så jag tog det lugnt och var väldigt noggrann med att göra det rätt. Gjorde det t om under översikt från en garagekompis som dubbelkollade min justering och hur hårt jag dragit.

Sedan dess vet jag med mig att jag inspekterat bakpartiet ett par gånger och känt på muttrarna för hand. Varken sett eller känt något.

Är ganska känslig för vibrationer, missljud och skrammel. Hör jag något nytt vill jag direkt reda på varifrån det kommer. Tycker det borde skramlat en del om det här skakade loss och ramlade i backen på väg från vianor, särskilt som det varit en del långsam stadstrafik och inte bara leden.
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Även om man inte rör justeringen vid däckbyte så släpper man ju på eventuellt på åtdragningsmuttrarnas tryck mot svingen.
Jag bara tänker mig att det faktiskt räcker med endast en mutter om den är dragen hårt mot svingen, sedan när man släpper på hjulaxeln så kan den ju lätt snurra av.

Om de 2 muttrarna inte var korrekt dragna innan hjulbytet men dragna någorlunda mot svingen så är det ju mycket troligt att de kan snurra av efter ett däcksbyte där hjulaxeln är dragen i en annan position?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Man rör ju inte spännarna vid ett däcksbyte, kanske vissa gör hemma på sig egen hoj men är ju knappast en service som ingåg i ett vanligt däcksbyte

Vianor är inte precis kända för att ha vidare mc-kompetens hos sina serviceställen. Så räkna med att det kan ha varit vilken lastbilskrängarsnubbe som helst som fixat däcksbytet på hans hoj såvida Vianor i Partille inte skiljer sig åt från övriga.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top