Motorn kör samba

PetterM

Ny medlem
Gick med
12 May 2014
Ort
Saltsjö-BOO
Hoj
2002 Aprilia RS125
Tjenixen!

Bytt kolv och blad till den variabla avgasporten på min rs125a nyligen. Har nu märkt när jag kör att den startat med ett nytt ljud. Låter inte på låga varv, men så fort man kommer upp i 4-5000. Låter som en maracas :yoparty märks tydligast när man motorbromsar och lite andra motorljud försvinner. Inte helt metalliskt utan mer som om maracasen var fyld med sand... :rofl

Mina gissningar är att den kan vara bladet som vibrerar, det gamla gick in i kolven och nöttes ner(se mitt tidigare ämne), så kanske gjorde hålet för det lite större. Eller så är det den nya kolven som helt enkelt inte riktigt satt sig än. Smörjde ringarna innan jag satte i den :va

Någon som har några förslag eller tips? Osäker på hur jag ska kolla om det är något av dessa fel :Bugar

OBS! Låter även på neutralen, så hoppas att det inte är något ramlager eller i växellådan.
 
Last edited:

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Kommer även det ljudet när du står och torrgasar upp i några tusen varv? Min kära far hade ett sådant ljud (maracas/swishande) från sin RGV och det var ett lager i växellådan där ytterringen snurrade med i blocket. Har för mig han löste det med att locktighta ytterringen.

// Jonas
 

PetterM

Ny medlem
Gick med
12 May 2014
Ort
Saltsjö-BOO
Hoj
2002 Aprilia RS125
Kommer även det ljudet när du står och torrgasar upp i några tusen varv? Min kära far hade ett sådant ljud (maracas/swishande) från sin RGV och det var ett lager i växellådan där ytterringen snurrade med i blocket. Har för mig han löste det med att locktighta ytterringen.

// Jonas

Var det jag menade, skrev fel.
Låter även på neutralen. Gjorde det det för honom också?
Har satt i en kolv som är någon hundradels mm större än den förra. Kan det vara därför?

Testat lite idag, ser eller känner inget som skakar. Kompet är bra, startar på direkten.
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Jag kan inte svara på om det kan vara kolven. Det lär du kanske märka istället om den nyper. Är det så att cylindern gått ett tag och slitits något är det säkert ingen ko på isen. Det får dock någon annan här svara på med mycket mer erfarenhet.

Det missljudet hördes när han stod och torrgasade på neutralen ja. Kan vara värt att ta en kik på. Är motorn byggd sådan att du kan plocka ur växellådan utan att dela på motorn? Blir ju bra mycket enklare att undersöka då.

// Jonas
 
Last edited:

PetterM

Ny medlem
Gick med
12 May 2014
Ort
Saltsjö-BOO
Hoj
2002 Aprilia RS125
Gjort mycket på den, men inte varit i växellådan än som tur är. Tror jag hittat vad det är, som jag gissat tidigare så var bladet till den variabla avgasporten lite nött i sidorna, så möjligt att det var den som skakade. Min plan är att ta ur den och dra fast en platta utanför packningen. Alltså inte ha bladet i alls och sedan starta och lyssna. Någon som kan komma på något problem med den planen? Kommer gå avgaser dit upp, men borde inte skada något. Låter inte "huset" till porten sitta i då det har packningar och grejer i sig. Är det det som är problemet kan jag inte komma på något annat än att köpa ny cylle och nytt blad... Igen...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top