Samma musik i flera rum?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Hej!

Än en gång får jag testa den allvetande sidan Sporthoj när jag har funderingar :)

Jag har precis köpt min första bostadsrätt, och letar efter ett system så jag kan spela samma musik i flera rum. Helst ska det också gå att välja vilka rum som ska spela musik också. Det behöver inte vara några sjuka baslådor, utan hellre ett välljudande system än ett som spelar högt.

Några tankar:

* Gå att styra från telefon / dator
* Välja bort / till rum utan att gå in i nämnda rum
* Synkat ljud så det inte låter konstigt om man står mellan två rum.
* 4 rum (Vardagsrum, kök, sovrum, balkong)
* Gärna möjlighet att ha väderskyddade högtalare till balkongen.

Har såklart en budget för att lösa detta, men eftersom det ska renoveras en del i övrigt så är ju alla kronor man kan spara välkommet. :)

/Kristoffer
 

Thunell

Medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Närke
Hoj
Gammal 750
Min svåger har Sonos trådlösa musiksystem och det funkar riktigt bra!
Som namnet säger så är högtalarna trådlösa och du är det bara att flytta runt högtalarna där man själv vill ha dom.

Man styr även musiken och vilken högtalare man vill ha igång med telefonen, du kan tillexempel spela en låt på högtaleren i köket, och en annan låt på altanen. Eller såklart samma låt på alla högtalare.

Det systemet är kostar en del, men är ju sjukt ballt ;)

Jag skulle gå in på närmaste Hifi klubb och fråga. Dom kan sin sak. :tummenupp

http://www.hifiklubben.se/Streaming/Sonos/?gclid=CObuzt3ksL8CFaXNcgodqVYABw


Edit : To late..
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Med Airplay kan man streama musik från ipad/iphone & dator till vilken förstärkare eller aktiv högtalare som helst som ha antingen optisk ingång eller rca eller 3,5mm plugg.
Gäller dock att ha ett bra nätverk!
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Sonos. Tror inte nån mer behöver tillägga nått om jag ska vara ärlig, även om jag gillar ej-färdiga-överpris-system så är Sonos helt klart vad du ska ha sett till din kravspec. :yoparty

/Thread
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Tyvärr är Sonos jävligt dyrt. Dock är det väldigt problemfritt.

Squeezebox är mycket billigare men även mycket sämre.

Så, se till att renovera sjukt billigt, då kan du spela Sonos för hela slanten. Bäst, är det om du även skaffar en egen Sonos-fjärka.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Squeezebox kan man väl räkna ut helt iom att Logitech lagt ned nästan all hårdvara.. Jag hann köpa på mig två Squeezebox boom och en vad-den-nu-heter för att strömma till vanliga stereon. Sync mellan enheterna funkar perfekt och 3 enheter i en trea är precis lagom. Synd att Logitech pajade ett fungerande koncept...
 

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
Skönt att du bor i malmö :hihi

Annars:
pSNYNA-MDR1RBT_main_v500.png
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Tack för all input! Blir antagligen Sonos, verkar ju genomtänkt, om än lite dyrt när man ska ha det i rätt många utrymmen. Får undersöka om det finns väderskyddade högtalare också.

Tack igen, ni är bäst! :Bugar
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Tack för all input! Blir antagligen Sonos, verkar ju genomtänkt, om än lite dyrt när man ska ha det i rätt många utrymmen. Får undersöka om det finns väderskyddade högtalare också.

Tack igen, ni är bäst! :Bugar

Schysst utomhushögtalare som tål regn och rusk,dessutom grymt bra ljud och spelar bra även på högre volymer. Den är dessutom stereo-i-en högtalare så du slipper ha två högtalare som tar plats men får ändå stereo-ljudbilden:

http://www.hifikit.se/hifi/acclaim-5b65s-outback

Sen sätter du en sådan här sonos inomhus och drar högtalarsladdarna ut till högtalaren så har du en seperat zon ute:

http://www.netonnet.se/art/ljud-och...overforing/ljud/sonos-connectamp/171604.6034/
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Squeezebox kan man väl räkna ut helt iom att Logitech lagt ned nästan all hårdvara.. Jag hann köpa på mig två Squeezebox boom och en vad-den-nu-heter för att strömma till vanliga stereon. Sync mellan enheterna funkar perfekt och 3 enheter i en trea är precis lagom. Synd att Logitech pajade ett fungerande koncept...

Jag kör också Squeezebox, 4 zoner. Har haft det i flera år och det fungerar perfekt.
Skulle jag köpa nytt idag hade jag nog valt Sonos (finns knappt nåt annat)
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Tack för all input! Blir antagligen Sonos, verkar ju genomtänkt, om än lite dyrt när man ska ha det i rätt många utrymmen. Får undersöka om det finns väderskyddade högtalare också.

Tack igen, ni är bäst! :Bugar

När jag köpte mina kollade jag lite snabbt om väderskyddade högtalare fanns i utbudet. Nope... Svaret är att köpa deras stärkare som styrs med appen och sedan koppla på ett par högtalare som gör jobbet. Jag har ett stort vardagsrum och tänkte att ett par PLAY5 i stereo borde vara lagom. Det räckte inte riktigt. Med deras SUB så blev det dock ett fylligt ljud även om rummet är nästan 30 kvm. Kan vara bra att veta när du räknar på ett system. SUB:en är rätt dyr dessutom. :gnissla
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Jag kör också med squeezebox och är nöjd. Har en Radio till barnens rum och en raspberry pi med squeezeplug till köket. Kör med en liten förstärkare och ett par vägg monterade högtalare i köket. Läste att det går att nergradera logitechs nya UE smart radio till den gamla.

//Magnus
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top