Liten Bandit bluddrar och rycker på mellanregistret

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har problem med en GSF600S Bandit som jag håller på att göra iordning. Problemet är att den bluddrar och rycker duktigt på mellanregistret, känns som att den inte får bensin typ. Ligger man i runt 4000 varv och gasar så bluddrar och rycker den ordentligt tills den kommer till 7000 varv, då sticker den iväg som en raket (för att vara en 600:a) upp till varvstopp. På låga varv upp till 4000 varv går den jättefint, det som också är intressant är att hojen går bättre efter typ 5-10 minuters körning inte helt 100 men betydligt bättre men så ska det ju inte vara men är så varje gång. Den har stått i några år och jag har plockat ned förknasarna och gjort en grundlig rengörning av dem

*Tändstiften ser bra ut, hojen är 1200-mila servad och då skall tändstiften bytas (gått 1500 mil nu)
*Tändkablar, luftslangar bensinslangar etc ser bra ut, kan inte se att något ligger i kläm, verkar skadat etc.
*Har kört med öppet tanklock utan framgång
*Kollat läckage med startgas = inget läckage
*Luftfiltret är fint
*Förknasarna är nysynkade
*Gammal bensin tömd, ny bensin ifylld
*Bensinkran isärtagen, såg bra ut, bensin rinner fint igenom vid pri-läge
*Luftskruvarna står på 2 varv ut. (Verkstadshandbok 1 7/8)

Mc:n har slipon system och kanske skulle må något bättre med andra munstycken men det är nått annat som spökar så det får bli en senare fråga. Kan det vara något jag missat i samband med förgasarrengörning? Har dubbelkollat alla kablar, slangar och allt men kan inte hitta nått, hojen går som sagt väldigt bra 7000-12000 varv. Varför måste man köra i typ 5-10 minuter varje gång innan hojen börjar bättre? Innan jag börjar byta diverse grejor kanske i onödan, har ni några tankar kring detta? Tacksam för alla tips och trix!
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Tycker det låter som att förgasarna är problemet. går den exakt som den ska hela vägen efter 7000rpm?
Mitt tips är att du tar isär gasarna och går igenom varenda kanal och synar dom noga. Förgasare på hojar som stått i flera år kan vara ett helvete och få till eftersom bränslet i princip förstör dom om dom står i flera år med bränsle i sig.

Edit: Anledningen till att den går bättre efter en stund kan vara att när motorn blir varm kräver den lite magrare blandning och därmed blir inte felet i gasarna avgörande.

Som sagt bara min teori och jag kan lika gärna ha fel.
 
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jag förstod att nån skulle föreslå förgasarrengörning. När jag plockade isär och rengjorde förgasarna så gjorde jag det väldigt noga just för att jag skulle slippa rengöra förgasarna igen och igen. Jepp, efter 7000 varv så går den riktigt bra, likaså i låga farter upp till c:a 4000 varv så går den riktigt fint. Inget annat tips förutom förgasarrengörning? :)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
har förgasarna nålar? Om dom har det höj alla nålar ett snäpp och se om det blir någon skillnad.
Jag gav inte förslaget för att jag inte läste ditt inlägg noga utan för att jag av erfarenhet vet att det kan vara svin struligt få dom bra på en hoj som stått i flera år.
 
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
har förgasarna nålar? Om dom har det höj alla nålar ett snäpp och se om det blir någon skillnad.
Jag gav inte förslaget för att jag inte läste ditt inlägg noga utan för att jag av erfarenhet vet att det kan vara svin struligt få dom bra på en hoj som stått i flera år.

Intressant att motorn kräver magrare blandning när den blir ordentligt varm, kände inte till det. Tack! Tyvärr går inte nålarna att justera nått, jag bifogar en bild på dem. Jag vet att jag i sista fall får riva förgasarna igen men hoppas på nått tips för at slippa det :) Förgasare GSF600S Bandit.gif
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
har förgasarna nålar? Om dom har det höj alla nålar ett snäpp och se om det blir någon skillnad.
Jag gav inte förslaget för att jag inte läste ditt inlägg noga utan för att jag av erfarenhet vet att det kan vara svin struligt få dom bra på en hoj som stått i flera år.

Intressant att motorn kräver magrare blandning när den blir ordentligt varm, kände inte till det. Tack! Tyvärr går inte nålarna att justera nått, jag bifogar en bild på dem. Jag vet att jag i sista fall får riva förgasarna igen men hoppas på nått tips för at slippa det :) View attachment 408627
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Att den krånglar i mellanvarven tyder på att det troligtvis är något problem med nål/nålmunstycke.
Att den går bättre varm tyder på att den får för lite soppa. Borde väl gå att shimsa upp nålarna? Prova med 1-2 mm tjocklek. Troligtvis är det sliponet som gör att den går snålt :)

Något som också kan göra hojen bluddrig i mellanvarven är slitet (ovalt) emulsionsrör. Det är dock inte så troligt om den bara gått 1500 mil och dessutom gör det att den går fett.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Att den krånglar i mellanvarven tyder på att det troligtvis är något problem med nål/nålmunstycke.
Att den går bättre varm tyder på att den får för lite soppa. Borde väl gå att shimsa upp nålarna? Prova med 1-2 mm tjocklek. Troligtvis är det sliponet som gör att den går snålt :)

Något som också kan göra hojen bluddrig i mellanvarven är slitet (ovalt) emulsionsrör. Det är dock inte så troligt om den bara gått 1500 mil och dessutom gör det att den går fett.

Den går så pass dåligt på mellanvarvet första 5-10 minutrarna så jag tvivlar på att sliponet orsakar detta, däremot kan man säkert ändra på saker sen. Så tänker jag i alla fall. Kan ju tillägga att lågfarsmunstyckena var igensatta alla fyra men jag fick ordning på dem, antar jag hehe! När man kör på låga varv så går den ju fint så jag utgår från att de är ok? Vilket munstycke används mellan 4000-7000 varv?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Kör hojen varm ordentligt och sen kör du den på dom varvtalen den inte går bra på en liten stund, slå av den omgående och ta ur ett stift och kolla hur det ser ut. Då ser du direkt om den går magert eller inte. Gör den det sätter jag mina pengar på att du får gå igenom gasarna med lupp:p. Om inte så har jag slut på ider och kan inte hjälpa:p
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gör din egen "rengörare", slatta i 1/2 dl hydraulolja och 1/2 dl diesel i en halvfull bensintank, ut och kör.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Kör hojen varm ordentligt och sen kör du den på dom varvtalen den inte går bra på en liten stund, slå av den omgående och ta ur ett stift och kolla hur det ser ut. Då ser du direkt om den går magert eller inte. Gör den det sätter jag mina pengar på att du får gå igenom gasarna med lupp:p. Om inte så har jag slut på ider och kan inte hjälpa:p

Ok tack för tipset! Är inställd på att jag i sämsta fall får göra rent förgasarna igen, jag har gjort rent dem jättenoga så jag förstår inte vad jag missat. Kanske ide att köra ultraljud? Nån i Stockholm som har ultraljud som får plats med en förgasbrygga?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Gör din egen "rengörare", slatta i 1/2 dl hydraulolja och 1/2 dl diesel i en halvfull bensintank, ut och kör.

Låter som en bra ide. Känns som att det som behöver rengöras i förgasarna är så lite (eftersom jag rengjort en gång ordentligt och dessutom hojen går bättre när den är genomvarm) så att jag kanske kan ha tur och få häxblandningen att lösa upp det hela. Värt att prova i alla fall. Har provat med Motuls fuel system cleaner utan framgång. Tack för tipset Anders!
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
tycker att du ska nappa på tipset att lägga brickor under nålarna
tror att det absolut fixar ditt problem
kolla att dra ut choken i bludderläget så kommer du att känna att det är för lite soppa.
när man bytt eller modifierat avgassystemet bör man alltid justera upp nålhöjden,
iom att du inte kan clipa olika lägen har det inte blivit gjort
(någon visste inte att man lägger brickor under för att få uppnålen 1-2mm)
 
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Låter som en bra ide. Känns som att det som behöver rengöras i förgasarna är så lite (eftersom jag rengjort en gång ordentligt och dessutom hojen går bättre när den är genomvarm) så att jag kanske kan ha tur och få häxblandningen att lösa upp det hela. Värt att prova i alla fall. Har provat med Motuls fuel system cleaner utan framgång. Tack för tipset Anders!

Har provat med häxblandningen! Möjligt att den går något bättre när den är riktigt genom varm, typ 10 minuters körning så jag tänkte prova med att höja nålarna
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
tycker att du ska nappa på tipset att lägga brickor under nålarna
tror att det absolut fixar ditt problem
kolla att dra ut choken i bludderläget så kommer du att känna att det är för lite soppa.
när man bytt eller modifierat avgassystemet bör man alltid justera upp nålhöjden,
iom att du inte kan clipa olika lägen har det inte blivit gjort
(någon visste inte att man lägger brickor under för att få uppnålen 1-2mm)

Tack för tipset! Tänkte prova att höja nålarna, någon som vet vilka mått som gäller på brickorna? Läste nån tråd här där någon köpt brickor på Clas Ohlson i bra storlek. För att dubbelchecka så menar ni alltså att sätta en liten bricka på nålarna (bild nr 15 på förgasarsprängskissen) för att höja upp nålen lite? Varför hittade Keihin på förgasare utan clips som Mikunit har?? Vad tror ni om att skruva ut luftskruvarna ett halvt varv också? Det står på 2 varv ut nu (rekommenderat 1 7/8 varv enligt verkstadshandbok)

Edit: Har provat att dra ut chocken i bludderläget och då går den bättre, dock går cykeln bättre efter typ 10 min körning. Verkar helt klart som att den inte får bensin som den ska.
 
Last edited:

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
två st M3 brickor under varje totalt ca 1,5mm under/stoppa i nålarna i brickorna ,så att nålarna sitter högre uppåt clas ollson jula bygg max krauta osv
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
två st M3 brickor under varje totalt ca 1,5mm under/stoppa i nålarna i brickorna ,så att nålarna sitter högre uppåt clas ollson jula bygg max krauta osv

Ok fint! Brickor har jag massor av liggandes. Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad. Bör luftskruvarna ändras också?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Gör bara en ändring i taget.
Luftskruvarna påverkar bara på låga varv. Kanske upp till 3-4 k
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Gör bara en ändring i taget.
Luftskruvarna påverkar bara på låga varv. Kanske upp till 3-4 k

Ok. Tack för infon, eftersom hojen alltid går bra upp till c:a 4000 varv så lär det i så fall inte behövas. Har såklart tänkt ta en sak i taget, provkörning efter brickorna är på plats ska bli intressant
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Ok fint! Brickor har jag massor av liggandes. Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad. Bör luftskruvarna ändras också?

Hade svårt att hålla mig, varit och letat i lattjolajbanlådan (Mina fina sortimentlådor) och hittade ett gäng M3-brickor, tänkte lägga in dem och provköra hojen nu ikväll, men mina M3-brickor är för stora. De är M3x8mm. Jag behöver ha M3X7mm! Suck! Jaja, kollade på Clas Ohlson, men de står bara innermått :va

http://www.clasohlson.com/se/Bricka/Pr111129531

Får kolla med dem imorgon, de borde ju kunna skriva in yttermått och tjocklek också?



Elfa hade också, de är bara 0,5mm tjocka, då blir det tre st brickor per nål.

https://www1.elfa.se/elfa3~fi_sv/elfa/init.do?item=48-873-72

Antar att jag bör ha rostfria brickor eller?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top