Använda slirkoppling på rätt sätt

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Försökt på egen hand få reda på någon sorts sanning men alla säger olika så kul att höra vad vi kan komma fram till här.
Som jag använder slirkopplingen idag är det tex på start/mål på Gelleråsen där jag ligger fullt på 6:ans växel innan man börjar förbereda sig inför trösen.
Brukar lägga an bromsen och växla ner till 4:an och släppa ut kopplingen och låta varven stilla sig lite för att sedan växla ner till 2:an och dumpa kopplingen och sedan påbörja instyrningen.
Ta 3 växlar i ett svep så låter cykeln som det skall explodera men två åt gången samtidigt som man bromsar ner hastigheten känns rätt.
Åsikter på detta?
 

cheddar bob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2008
Ort
sthlm
Hoj
GSXR 1000 K8 CBR600rr
Det är väl bara växla ner till den växel du vill ha och släppa upp kopplingen? Det är ju det som är fördelen med slirkoppling :) Så gör iaf jag, växlar ner från sexan till trean i ett svep. Jag kör en CBR 600 med TSS slirkoppling och brukar bromsa där det vita strecket för depåutfarten slutar...
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Råder ju lite olika åsikter om detta med att bara växla ner och dumpa "skiten"... :tuttar
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det beror ju på tycke och smak hur man ställer/använder slirkopplingen. Jag har kört en som var ställd så man utan vidare kunde dumpa kopplingen på tvåans växel i 250 utan att riskera övervarv. Det kändes dock mysko för mig som gillar/är van vid att känslan av hur backdäcket driftar i inbromsningen och att använda motorvarvet för att bedömma ingångshastighet.

Prova känslan hos olika inställningar och försök komma fram till HUR du vill växla/använda slirkopplingen och finlira därefter med inställningarna.


Jag föredrar att köra utan, ta 2-3 växlar åt gången, vara ganska oförsiktig med kopplingen och låta backdäcket stå för slirandet. Det känns som jag har mer kontroll på hur mycket det slirar på så sätt men det är nog en skada från min tid på motard och inget man bör träna in.
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Tackar Josef för bra inlägg... gillar att ta 2 växlar åt gången och kommer nog fortsätta så.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
2 växlar i taget och så tidigt att man får rejäl motorbroms. :tummenupp
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Åh… slirkoppling… :drool

Avskyr att bakhjulet dansar rundor efter nedväxling, och möta med gas samtidigt som jag fortfarande bromsar fixar jag bara inte.

Trodde slirkoppling var lösningen på allt, och nu blev jag ju nyfiken på vilka olika sanningar det finns! Sen blev jag faktiskt lite tveksam när Josef skriver det om att inte kunna använda motorvarvet för att bedöma ingångshastighet, det gör jag nog när jag tänker efter, och det gillar jag! Men hur funkar det med slirkoppling?
 

cheddar bob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2008
Ort
sthlm
Hoj
GSXR 1000 K8 CBR600rr
Hur många växlar man petar ner är väl igentligen ganska ovesentligt, det är väl hastigheten man har när man släpper upp kopplingen som spelar roll.

Jag släpper alltid upp kopplingen strax innan jag börjar svänga och då är ju hastigheten förhoppningsvis den rätta för vald växel.
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Så det är bara jag som det kryper lite i kroppen för när folk dumpar kopplingen i nedväxlingarna, flera växlar dessutom? Det sitter lite i ryggmärgen för mig att mellangasa och göra det så mjukt som möjligt innan turn-in.

Men jag tackar iofs. Suzuki att de satte en slirkoppling på min hoj, för annars hade jag nog skjutit den i tusen bitar när jag råkade växla ner till tvåan istf. upp till 4:an på Mantorp start/mål-raka. :tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Klart den ska dumpas. Det blir ju en sak, två, mindre att fundera på om nedväxlingen är klar.

Men slirkopplingen ska ju vara justerad för det oxå.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top