XR-1100 vs X-Spirit 2 ?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nu försvann ju givetvis hjälmknullar-tråden men det kan ha löst sig på annat håll, skulle någon vilja jämföra stoppningen mellan XR-1100 och X-Spirit 2? Har nämligen en begagnad X-Spirit 2 på g i "rätt storlek" iaf med XR-1100-ögon sett.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Stoppning...???
Shoei är väldigt lika i storlek och jag har haft en XR-1100 och bytte till en X-Spirit II, samma storlek, förra sommaren och jag har inte ångrat mig.
Så mellan tummer och pekfingret passar den ena så passar den andra. Det är iaf min erfarenhet av Shoeis hjälmar.

Onödigt, kanske men prova först. Köp inte blint om du inte kan returnera.
[EDIT]Jag är inne på min, har jag för mig 4:e Shoei, alla i samma storlek[/EDIT]
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Stoppning...???
Shoei är väldigt lika i storlek och jag har haft en XR-1100 och bytte till en X-Spirit II, samma storlek, förra sommaren och jag har inte ångrat mig.
Så mellan tummer och pekfingret passar den ena så passar den andra. Det är iaf min erfarenhet av Shoeis hjälmar.

Onödigt, kanske men prova först. Köp inte blint om du inte kan returnera.

+1

min tredje shoei på raken nu av olika modell, samma storlek på alla, sitter som en smäck.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Gick från xr1000 till x-spirit 2 denna säsong.
X-spiriten sitter som en smäck dock lite bullrigare. Samma storlek på båda hjälmarna.
Tänk på att om du har en scala rider eller liknande så måste du använda klisterfästet på x-spirit 2 modellen.
Kunde inte montera klämmfästet på min. För lite utrymme mellan skal och friggoliten.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Gick från xr1000 till x-spirit 2 denna säsong.
X-spiriten sitter som en smäck dock lite bullrigare. Samma storlek på båda hjälmarna.
Tänk på att om du har en scala rider eller liknande så måste du använda klisterfästet på x-spirit 2 modellen.
Kunde inte montera klämmfästet på min. För lite utrymme mellan skal och friggoliten.
Har Scala Rider men SHO-1 kitet anpassat för Shoeihjälmar. Vore skumt om det inte gick att montera...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
...Och gör det inte det kan jag inte mer än skratta, jag har haft sån otur att jag inte kan räkna med annat. Finns kanske någon där ute som skulle vilja byta ett helt nytt SHO-1 kit mot ett vanligt G9x isf. Jag kan isf tänka mig att byta rakt av utan pengar emellan.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag har ett oanvänt Scala Rider Q1...och sneglar lite på en Shoei NXR...där SHO-1 lirar. Så vi kan säkert hitta på något. ;)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Gick från xr1000 till x-spirit 2 denna säsong.
X-spiriten sitter som en smäck dock lite bullrigare. Samma storlek på båda hjälmarna.
Tänk på att om du har en scala rider eller liknande så måste du använda klisterfästet på x-spirit 2 modellen.
Kunde inte montera klämmfästet på min. För lite utrymme mellan skal och friggoliten.

Det var som....jag har en Scala G4 på min med det vanliga fästet. Jag förstod väl inte att inte skulle gå, så jag bara satte dit den! :rolleyes:
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
BMW K1600B GA-22, FD. (BMW K1600B, BMW K1600GTLE, BMW K1600GTL, GSX 1400 (1550))
Gick från xr1000 till x-spirit 2 denna säsong.
X-spiriten sitter som en smäck dock lite bullrigare. Samma storlek på båda hjälmarna.
Tänk på att om du har en scala rider eller liknande så måste du använda klisterfästet på x-spirit 2 modellen.
Kunde inte montera klämmfästet på min. För lite utrymme mellan skal och friggoliten.

Ouch... då har jag alltså inte monterat mitt Scala Rider G9 på min X-Spirit 2 med klämfäste? Och jag som använt den hela sommaren utan att veta att det inte går!

Det går alltså alldeles utmärkt att montera men man får sätta huvudenheten längre bak för att nödhandtagen för att rycka ur kindkuddarna skall funka.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ouch... då har jag alltså inte monterat mitt Scala Rider G9 på min X-Spirit 2 med klämfäste? Och jag som använt den hela sommaren utan att veta att det inte går!

Det går alltså alldeles utmärkt att montera men man får sätta huvudenheten längre bak för att nödhandtagen för att rycka ur kindkuddarna skall funka.
Dagens goda skratt det tackar vi för! :rofl
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Då är jag stolt ägare av den här...
View attachment 408484
Om du plockat bilden från samma annons på blocket som den du köpt så kan jag meddela att passformen på hjälmar köpta i Japan och de som säljs i Sverige är olika.
Shoei köpta i Japan är normalt sett mer runda än de ovala som är för Europa.

Om du provat en M i Sverige tex och den sitter kanonbra kommer en M japanhjälm att klämma i pannan och vara lite bred över öronen.

Hoppas den här passar dig iallafall...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Om du plockat bilden från samma annons på blocket som den du köpt så kan jag meddela att passformen på hjälmar köpta i Japan och de som säljs i Sverige är olika.
Shoei köpta i Japan är normalt sett mer runda än de ovala som är för Europa.

Om du provat en M i Sverige tex och den sitter kanonbra kommer en M japanhjälm att klämma i pannan och vara lite bred över öronen.

Hoppas den här passar dig iallafall...
Det passar mig nog bättre då jag alltid har fått stoppa lite extra stoppning i pannan. :brinnerup Det låter dessutom som jag borde köpa från japan fler gånger för din beskrivning låter perfekt för mig! :tummenupp
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Det passar mig nog bättre då jag alltid har fått stoppa lite extra stoppning i pannan. :brinnerup Det låter dessutom som jag borde köpa från japan fler gånger för din beskrivning låter perfekt för mig! :tummenupp
Kanonbra.

Sedan har du en annan stor fördel med att köpa i Japan, mkt billigare. För några år sedan kollade jag på en Araihjälm. Priset i Sverige 6.200SEK och priset i Japan 2.200SEK. Vet inte om det är lika stor skillnad idag.
Hur som helst blev det inget köp i Japan eftersom passformen var fel men den i Sverige satt kanon.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kanonbra.

Sedan har du en annan stor fördel med att köpa i Japan, mkt billigare. För några år sedan kollade jag på en Araihjälm. Priset i Sverige 6.200SEK och priset i Japan 2.200SEK. Vet inte om det är lika stor skillnad idag.
Hur som helst blev det inget köp i Japan eftersom passformen var fel men den i Sverige satt kanon.
Bara den inte är så välanpassad för mitt huvud så att den blir för stor :brinnerup
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kanonbra.

Sedan har du en annan stor fördel med att köpa i Japan, mkt billigare. För några år sedan kollade jag på en Araihjälm. Priset i Sverige 6.200SEK och priset i Japan 2.200SEK. Vet inte om det är lika stor skillnad idag.
Hur som helst blev det inget köp i Japan eftersom passformen var fel men den i Sverige satt kanon.

Ja, prisskillnaden är fortfarande enorm, ungefär halva priset på värsta sortens RX-7 GP. Jag och flera kollegor har köpt hjälmar från Arai-shopen som ligger i Ueno, Tokyo. Den shopen vägrar (!) de att sälja en hjälm om de inte får mäta upp kundens huvud för att sedan anpassa inredningen individuellt.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Ja, prisskillnaden är fortfarande enorm, ungefär halva priset på värsta sortens RX-7 GP. Jag och flera kollegor har köpt hjälmar från Arai-shopen som ligger i Ueno, Tokyo. Den shopen vägrar (!) de att sälja en hjälm om de inte får mäta upp kundens huvud för att sedan anpassa inredningen individuellt.

Tack för tipset! Nästa gång jag ska åka och köpa hjälm blir det det! Köper man ett par stycken så sparar man ju in pengar till att finansiera flyget :) Har länge velat åka dit

Rx7-gp = europapassform Rx7-rr = Asienpassform (helt säkra uppgifter då jag läst det här på SH!
Förövrigt riktigt trevlig hjälm
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Ouch... då har jag alltså inte monterat mitt Scala Rider G9 på min X-Spirit 2 med klämfäste? Och jag som använt den hela sommaren utan att veta att det inte går!

Det går alltså alldeles utmärkt att montera men man får sätta huvudenheten längre bak för att nödhandtagen för att rycka ur kindkuddarna skall funka.

Hur långt bak har du satt den för jag har verkligen inte utrymme mellan skalet och friggoliten.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hur ofta är ni i Japan eller!? :crash Känns ju inte som nått man tar över dan, eller? :brinnerup
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Rx7-gp = europapassform Rx7-rr = Asienpassform (helt säkra uppgifter då jag läst det här på SH!
Förövrigt riktigt trevlig hjälm

Helt säkra uppgifter förutom att japanhjälmen heter RX7 RR5. Ja, skalet såväl som inredningen i japanhjälmen har en marginellt mer "rund form" (kortare framåt-bakåt och bredare över öronen), men detta spelar mindre roll om du ändå ska göra en individuell anpassning med "head cap", kindkuddar och andra utbytbara inredningsdelar. Jag har en av varje (RR5 och GP), båda individanpassade efter den mätning jag gjorde på Arai-shopen 2009 och jag kan inte känna någon som helst skillnad mellan dem.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top