Knäskrapsteknik, fotpinnarna skrapar i backen men får ej ner knät

foxrider_simon

R1 . power command 3 . akrapovic
Gick med
9 Mar 2011
Ort
Uddevalla
Hoj
2006 Yamaha R1
Hejsan! Har tydligen jävligt svårt för att få ner det förbannade knät på min r1:a -06. Jag undrar hur man ska sköta fötterna vid kurvtagning samt ben och kroppshållning då jag vill lära mig knäskrap. Va uppe på rudskogen och körde för ett tag sedan och körde i klassen mellan/snabb. Det som jag tyckte va så konstigt va att jag var en av dom som körde absolut snabbast i klassen, både i kurvor och så vidare, ändå klarade jag inte få ner knät trots att fotpinnarna spruta gnistor lixom. Körde om folk i kurvor som hade knäskrap men de enda jag lyckades få ner va fotpinnarna trotsa att jag försökte hänga ut benet så mkt det gick. Snälla hjälp mig, ska snart upp till rudskogen igen och jag vill INTE åka hem en gång till utan märken på puckarna. Sen va de i och för sig min första bandag ever så lite nöjd får jag ju ändå va med att va såpass snabb som jag va ändå.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
i en högerkurva, ena skinkan utanför sadeln åt höger så du sitter på halva arslet, överkroppen också åt höger så du har huvudet på högersidan framkåpan, är det en gathoj så funkar de på vissa att titta under backspegeln så får du fin position på hojen.

Sen kommer du få öka tempot för att fortpinnarna ska ta i igen, luta hojen så lite som möjligt :tummenupp

Går ju att ha överkroppen åt "fel" håll och köra fort med, många som har det men ser märkligt ut imo ;)

P.S är ingen expert men mina 5 cent iaf
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Flytta oxå tillbaka foten på fotpinnen, så att du har "tårna" på pinnen.
Det gör att du kan vrida ut benet lättare och stöveln inte tar i asfalten.
I övrigt... ja, läs Klubba's text.

Det handlar ju inte om att endast slänga ut benet. Förflyttningen är det viktiga.
Du tycker nog att du flyttar dig mycket på hojen, men helt klart inte tillräckligt.

När du väl gjort av med en del knäpuckar, så kommer du nog fram till att det är billigare att endast nudda med knät.
Det är trots allt mest en "mätare" för dig själv på hur mycket nerlägg du har. Du kommer hitta det som är bekvämt och säkert.
Trycka med knät behöver man endast göra när det börjar släppa och man försöker hjälpa till att rädda situationen med knät.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Typ enligt nedan, måste ut med kroppen och vinklar du in tårna/ foten mot den lilla plattan du har längst bak på fotpinnarna blir det ännu enklare. (Huvudet är alldeles för högt på denna bild, det ska ner!)
bild.JPG
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Knäskrap är överskattat. :)

Det tog ett bra tag för mig med att skrapa med min TIBA-stil och kylskåpssmidighet. Men kör man tillräckligt fort så går det nästan inte att undvika hur man än sitter, så kör bara så kommer det så småningom.

Jag lyckades faktiskt få ner med gathojen på bana, men då hängde jag fan nästan i knävecket och det var ingen höjdare för att få nån känsla för vad hojen håller på med, i min mening.

Tror annars det mest har att göra med hur långa ben och hur vig man är i höften än nånting annat.
 

foxrider_simon

R1 . power command 3 . akrapovic
Gick med
9 Mar 2011
Ort
Uddevalla
Hoj
2006 Yamaha R1
Dom beskrivningarna va precis vad jag ville ha:tummenupp jag vet inte men, jag har "piggar" monterat på fotpinnarna lägst ut som pekar nedåt och drar i backen hela tiden och det känns ju jävligt otäckt. Kanske skulle kapat bort dom för att få ner cykeln ytterligare utan att skrapa i fotpinnarna? Dom ska ju vika med men känns ändå otäckt...
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Sitter du långt fram på sadeln och pressar dig mot tanken? Prova att sätta dig längre bak.
 

foxrider_simon

R1 . power command 3 . akrapovic
Gick med
9 Mar 2011
Ort
Uddevalla
Hoj
2006 Yamaha R1
Kan kanske vara så litegrann, sitter väl i då jag kört cross i större delen av mitt liv, dock va de ett tag sedan nu...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sitt långt bak på sadeln, fötterna ska vara på tårna på fotpinnarna, skicka ut arslet halvvägs ut från sadeln och böj dig framåt ner vid sidan av tanken så kommer knät långt ut. Du ska med andra ord inte trycka ut/ner knät, det kommer mer som en bieffekt av att hänga av.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Dom beskrivningarna va precis vad jag ville ha:tummenupp jag vet inte men, jag har "piggar" monterat på fotpinnarna lägst ut som pekar nedåt och drar i backen hela tiden och det känns ju jävligt otäckt. Kanske skulle kapat bort dom för att få ner cykeln ytterligare utan att skrapa i fotpinnarna? Dom ska ju vika med men känns ändå otäckt...

Jo, det är ingen höjdare när spröten tar i. Man hajar till och blir störd mitt i kurvan.

Mina satt skruvade i fotpinnen med lite loctite, var bara att skruva loss. Tog bort dem även fast jag inte kör bana med gathojen mer, de var så vässade att man gjorde sig illa på dem. :)
 

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Du kan ju köra lite och se över listan alla här har gett dig så kan du kanske komma på steg för steg vad du inte gör rätt och måste lära dig :) stressa inte, vålda inte ut röven allt vad du kan i tron om att du har världens överhäng och så råkar du glömma överkroppen, då ser din rygg ut som ett S och det blir bara svårare att bända ut benet.

Mitt tips iaf ! (Fötter, sitt rätt innan kurvan, mycket överkropp in i kurvan + ut med knä = winning) :tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Knäskrap handlar till 95% enbart om sittställningen.

Du behöver inte åka fort och du behöver inte luta spec mkt på hojen. Däremot underlättar det på modernare hojar att sitta väl framåtlutad.

Tänk själv om du sitter i en vanlig stol och "fäller ut" benet. Då pekar det bara rakt åt sidan men inte nedåt. Om du däremot är i en mer "på alla 4"-vinkel på kroppen så pekar benet redan rakt ner i marken.

Bifogar 2 posörskrap på olika hojar varav den ena likadan som din så ser du att jag ligger rätt mkt framåt. Farten där var väl typ 45kmh :D

ImageUploadedByTapatalk1404228411.044757.jpg
ImageUploadedByTapatalk1404228421.898844.jpg

Sen vad gäller knäskrap så är det kul. Men det är ungefär bara det.

Kollar man på dom som åker riktigt fort så lutar dom typ dubbelt så mkt men skrapar ändå inte.. Så ja.. Kul men pinsamt :)

(Jag ursäktar ovan skrap med att det var 2009 resp 2010, så jag hade precis tagit hojkortet och skrap var fortfarande ballt :) )
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Peter får gärna kalla mig pinsam ;) men jag tycker det är skönt att känna backen mot knät och känna hur mycket jag lutar... Dvs hur mcyket jag behöver vika upp knät.
Racedäck t.ex. Klarar mer lutning än gatdäck.

Men oavsett, tar något på hojen i så gör du fel... Förmodligen "crosstyr" du en aning.

Men rudskogen säger du, är det med SMC så säg vad du vill så kan de nog hjälpa dig få till rätt sittställning.
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Kanske dags att titta på ställbara fotpinnar som du kan flytta upp en aning?
Gav mig en betydligt bättre förankring i hojen när jag flyttade upp mina..
Förutom det som sagts tidigare i tråden går det lättare för mig om jag vrider ut höften innan jag fäller fram överkroppen..
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
1) Ställ hojen på sidostödet.
2) Be en polare hålla i cykeln om nödvändigt.
3) Luta dig inåt tills knät tar i backen.
4) Gör likadant när du kör. (Fast utan polare)

GEGGAMOJA STYLE! :tummenupp
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Min fråga är följande.

-Vad är målet med att skrapa knäpuckar ?

-Är det för att det ser häftigt ut?

-Om nu är fallet om det ska se häftigt ut ?

*1 Vid korvmojjen ? = Köp mina eller byt dina mot mina Jag behöver nya.

*2 För att impa på brudarna ? = det finna charmkurser som fungerar.

*3 För att man måste använda dem som känselspröt ? = Till vad & vilket syfte ?

*4 Som stöd för att slippa ramla? = öka kurvhastigheten i stället.

-Varför skrapa fotpinnarna ? Man kan köpa andra som man flyttar upp en bit ju....

Jag personligen tycker att man bör gå lite SMC kurser och lägga energi på att
få lite finnes på , gaskonttroll, motstyrning, blick, broms & svängpunkt, spårval och sitt ställning.

När alla ovan nämnda punkter börjar sitta så ökar med automatiken hastigheten.

Så min fråga är till "foxrider_simon"

-Vad är ditt mål med knäskrap?
& Varför ?:tummenupp
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Min fråga är följande.

-Vad är målet med att skrapa knäpuckar ?

-Är det för att det ser häftigt ut?

-Om nu är fallet om det ska se häftigt ut ?

*1 Vid korvmojjen ? = Köp mina eller byt dina mot mina Jag behöver nya.

*2 För att impa på brudarna ? = det finna charmkurser som fungerar.

*3 För att man måste använda dem som känselspröt ? = Till vad & vilket syfte ?

*4 Som stöd för att slippa ramla? = öka kurvhastigheten i stället.

-Varför skrapa fotpinnarna ? Man kan köpa andra som man flyttar upp en bit ju....

Jag personligen tycker att man bör gå lite SMC kurser och lägga energi på att
få lite finnes på , gaskonttroll, motstyrning, blick, broms & svängpunkt, spårval och sitt ställning.

När alla ovan nämnda punkter börjar sitta så ökar med automatiken hastigheten.

Så min fråga är till "foxrider_simon"

-Vad är ditt mål med knäskrap?
& Varför ?:tummenupp

Jag håller med till viss del, men inte att SMC/CSS är svaret till allt.

Det man ska fundera över är VARFÖR man skrapar knä, inte varför man INTE skrapar... Då kanske man kommer fram till att skrapa knäpuck vid 40 graders nedlägg inte ens är önskvärt. :confused:
 

Skumgummits

Medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Hbg
Hoj
CB1000R -12
Jag fattar varför! Hade samma hang-up! Man vill känna hur det känns och, JAG trodde det var ett bevis på hastighet genom kurvor... det är också coolare med lite skrapade puckar en helt oskrapade, alltid!! Slut!:fyllisar:musik:kär:tummenupp:glömdet
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top