Mekhjälp?

aydeen

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple 675 - 07
Hej,

Fick fram och bakdäcket bytt av trevliga Lasse. Gick hur smidigt som helst, trots att backdäcket var väldigt tight! Rekommenderas varmt.
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
På tal om däck, jag kör o sliter mycket däck själv och ibland hjälper jag vänner med att byta och för att få in lite extra har jag tagit lite betalt för att mildra en annars dyr hobby men det är ganska slitsamt och svårt att byta breda lågprofildäck så jag har planer på att köpa mig en däckmaskin i sommar, även om kina modellerna inte kostar så mycket så lär jag byta väldigt många innan den är betald så någon risk för att skatta något överskott lär ju dröja.
Men innan jag planerar vidare, finns det något behov i GBG för hjälp med däckbyte på kväll/ helg typ när däck/mc firmorna har stängt och framför allt hjälp med hela jobbet alltså man kommer med hojen till mig?
Även hjullagerbyte osv går ju fixa. Mvh Lasse
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Förstår inte hur denna tråd kan leva. Du säljer tjänster och sådana tjänster får man annonsera om på sporthoj. Sen luktar det ju svarta pengar och runt hörnet garanti om något händer. Inte min sak att säga åt andra vuxna människor vad de ska göra och inte göra men ändå märkligt att gratis reklam får förekomma på detta vis.

Det är en sak om "HarryGöte" hade startat en tråd och tackat men nu är det ju trådskaparen som gör reklam för sig själv:va

Edit: Visst, jag kanske låter pms:ig.. Men jag tror ändå på ärlig konkurrens..
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Förstår inte hur denna tråd kan leva. Du säljer tjänster och sådana tjänster får man annonsera om på sporthoj. Sen luktar det ju svarta pengar och runt hörnet garanti om något händer. Inte min sak att säga åt andra vuxna människor vad de ska göra och inte göra men ändå märkligt att gratis reklam får förekomma på detta vis.

Det är en sak om "HarryGöte" hade startat en tråd och tackat men nu är det ju trådskaparen som gör reklam för sig själv:va

Edit: Visst, jag kanske låter pms:ig.. Men jag tror ändå på ärlig konkurrens..

Nu handlar det ju inte om någon konkureens då jag är begränsad till min fritid och tar som sagt väldigt lite betalt och jag har läst på vad skatte myndigheten säger och köper jag en däckmaskin i främst eget syfte men även hjälper andra för att få lite tillbaka, en maskin kostar 10000 och ett däckbyte 200 spänn så det lär jag inte bli fet på sen får du kalla det för vad du vill :tummenupp
Handlar väl mer om biker hjälper biker men jag har fan ingen lust att betala för att jag är snäll.

Jag har även hjälp till med små saker utan att ta betalt, hur beskattar man det, förlust kanske ;)
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
200 spänn lät ju ganska saftigt när de flesta däckverkstäder tar runt 250 med moms och försäkring :va
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
200 spänn lät ju ganska saftigt när de flesta däckverkstäder tar runt 250 med moms och försäkring :va

Men för att få krängt och balanserat för 250 spänn hos en däcknasare så måste man nog ha med sig hjulet i näven. Och kanske ha köpt däcket där med.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Men för att få krängt och balanserat för 250 spänn hos en däcknasare så måste man nog ha med sig hjulet i näven. Och kanske ha köpt däcket där med.

Ha med löst hjul troligen ja, eller själv montera av på plats. Folk i tråden som fått hjälp verkar ju nöjda och det är väl det viktigaste, men tar man nära tusen spänn timman så har man med råge passerat "småpengar för det är roligt att hjälpa en hojbroder" i min bok i.a.f

Men är väl bara jag som är dum som krängt däck gratis ;)
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Ha med löst hjul troligen ja, eller själv montera av på plats. Folk i tråden som fått hjälp verkar ju nöjda och det är väl det viktigaste, men tar man nära tusen spänn timman så har man med råge passerat "småpengar för det är roligt att hjälpa en hojbroder" i min bok i.a.f

Men är väl bara jag som är dum som krängt däck gratis ;)
Får du någon däck eller mc verkstad att byta ett medhavt däck på hoj för 200 spänn kvälls / helg då är du inte dålig, Jag har också krängt däck åt kompisar gratis men numera med breda lågprofildäck är det ett djädrans slit och vissa går inte utan däckmaskin där av inklusive mina egna däck har jag under flera års tid svurit och sagt att jag vill köpa mig en däckmaskin då jag är av den typen som vill fixa allt själv, nu som sagt kostar dom 10000 kr och jag förstår inte problemet att kunna hjälpa andra bikers för småpengar, säg att jag får hjälpt 5 pers per säsong så tar det 10 år eller om jag får båda däcken samtidigt 5år innan den är betald. Om inte en skatteverket har bekymmer med den sortens verksamhet förstår jag inte varför du skulle ha ont av det:yoparty

Nära 1000 kr timman, säg 800 kr delat med 200kr = 4 menar du att du klarar demontera ett bakhjul byta däcket och balancera återmontera på 15 minuter, de e snabbt fan du är duktig Klubba :)
Sen får man inte alltid tänka i tid, för ett antal år sedan hade jag problem med en dator som jag gick med till en kille som kunde hjälpa mig, det tog längre tid att åka dit än för honom att lösa problemet och så ville han ha 500kr, det tyckte jag var dyrt för det lilla, men jag säljer inte min tid sa han utan min kunskap. det fick mig till att tänka om.
Jag har hjälpt arbeteskamrater/ vännert o folk i tråden med att lossa bult gratis, för mig har det varit enkelt men inte för dom, det varit ett stort olösbart problem, varför skall man alltid bara vara snäll? och inte fan skall man behöva starta företag för några tusenlappar per år.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Snackar vi de vanliga dimensionerna 120-17 och 180 190 eller 200-17 och slanglöst så hinner man ganska lätt byta fram och bak på 2 hojar på en timma. Var precis så jag räknade, däck med slang är ju meckigare och crossdäck med slang och däcklås ännu meckigare, för att inte tala om dubbdäck :zpy

Du gör som du vill, påverkar ju inte mig direkt ändå men sänkte ju klart mitt anseende av tråden
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Snackar vi de vanliga dimensionerna 120-17 och 180 190 eller 200-17 och slanglöst så hinner man ganska lätt byta fram och bak på 2 hojar på en timma. Var precis så jag räknade, däck med slang är ju meckigare och crossdäck med slang och däcklås ännu meckigare, för att inte tala om dubbdäck :zpy

Du gör som du vill, påverkar ju inte mig direkt ändå men sänkte ju klart mitt anseende av tråden

Du borde ta anställning på mc firma med acord då kommer du att bli rik Klubba, 15 minuter per hjul med demontering, byte av däck balancering och återmontering är snabbt :) inget en trött gubbe som jag klarar men menar du lös fälg och med däckmaskin kanske det går om man har flyt fast oftast tar det längre tid bara att få bort gamla klistret från vikterna enbart.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
oftast tar det längre tid bara att få bort gamla klistret från vikterna enbart.

99099-Wheel-Weight-Removal-Tool_1.jpg

plus
2000029987

:tummenupp

Sliter du mycket däck och byter/balanserar ofta kan man sätta en bit vanlig kontorstejp på fälgen som man sen klistrar vikterna emot så blir det plättlätt att få bort nästa gång
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Wow.. Fan jag är en gnällig jävel, men det finns folk som kör BMW som inte gör ett skit för sina pengar och hör erbjuder en herre sina tjänster, till som jag förstår det BRA pris på helger?

Fan jag hade en grävmaskin hemma i en vecka, svart. Jag sparade LÄTT 15 000 på det och hen med.

Bra initiativ:)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Wow.. Fan jag är en gnällig jävel, men det finns folk som kör BMW som inte gör ett skit för sina pengar och hör erbjuder en herre sina tjänster, till som jag förstår det BRA pris på helger?

Fan jag hade en grävmaskin hemma i en vecka, svart. Jag sparade LÄTT 15 000 på det och hen med.

Bra initiativ:)

Bra plan! Satsa på att Sverige ska bli en ny Grekland:tummenupp:D ;);)

Angående att byta fyra däck på en timma.. Lycka till om hjulen inte är lösa:tummenupp Mer rimligt med att byta fram och bak på en hoj under en timma om man ska göra ett bra jobb. Så att gnälla på 200kr tycker jag är lite väl overkill..

Men svarta pengar kan folk få fixa med på sin fritid kan jag tycka personligen, har man ett vanligt arbete och betalar sin skatt så rör det inte mig i ryggen att vissa jobbar lite svart extra, även om det kanske inte är optimalt och särskilt att skriva om det på ett forum:D Menar absolut inte att leka polis, men kan ändå tycka att det ska vara rättvist, att vissa får göra reklam medans andra inte får det blir ju fel.

Att tex göra en marknadsundersökning och kolla om det finns kundunderlag för framtida inköp är ju en sådan sak..

Aja, folk gör som de vill, jag känner att jag fått sagt mitt nu och jag gillar alltid att höra min egen röst och läsa mina egna ord:D:tummenupp
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
J
Bra plan! Satsa på att Sverige ska bli en ny Grekland:tummenupp:D ;);)

Angående att byta fyra däck på en timma.. Lycka till om hjulen inte är lösa:tummenupp Mer rimligt med att byta fram och bak på en hoj under en timma om man ska göra ett bra jobb. Så att gnälla på 200kr tycker jag är lite väl overkill..

Men svarta pengar kan folk få fixa med på sin fritid kan jag tycka personligen, har man ett vanligt arbete och betalar sin skatt så rör det inte mig i ryggen att vissa jobbar lite svart extra, även om det kanske inte är optimalt och särskilt att skriva om det på ett forum:D Menar absolut inte att leka polis, men kan ändå tycka att det ska vara rättvist, att vissa får göra reklam medans andra inte får det blir ju fel.

Att tex göra en marknadsundersökning och kolla om det finns kundunderlag för framtida inköp är ju en sådan sak..

Aja, folk gör som de vill, jag känner att jag fått sagt mitt nu och jag gillar alltid att höra min egen röst och läsa mina egna ord:D:tummenupp

Jag tror du förstår min P likt ja din. Att många gör vissa svartjobb ser jag faktiskt inte som nått problem. Det är en sådan liten del där svinn förekommer. Hade horor skattat hade det inte varit några problem. Dessvärre är ekobrott det allvarligaste som svensken kan göra.

Ang. Grekland, jag hade gärna pluggat 5år jobbat 20-25 och sedan haft de gött:) Hade inte du? ;) Det är ju en liten idyll så att säga..
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
200 spänn lät ju ganska saftigt när de flesta däckverkstäder tar runt 250 med moms och försäkring :va
Det billigaste jag hittat för byte av däck på hojen (inte fälg) är 750kr för båda däcken. 400kr och 750kr är ju en del skillnad ändå, eller?
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
För att det skall bli frågan om svart jobb måste jag göra en vinst som inte beskattas, nu har jag inte den ambitionen att komma upp i den omsättningen eftersom jag har ett jobb och detta bara är en hobby att meka lite mc på fritiden dock redovisar jag allt eftersom jag kan dra förlust mot eventuell vinst senare.
Visst skulle jag kunna annonsera och på så sett få större förlust eller då öka priset men då faller ju hela grejen.
I vilket fall har jag köpt em maskin som kommer på fredag 15/5 en dröm jag haft under många år
Här finns lite mer info för den intresserade http://www.skatteverket.se/privat/s...ster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det billigaste jag hittat för byte av däck på hojen (inte fälg) är 750kr för båda däcken. 400kr och 750kr är ju en del skillnad ändå, eller?

Är ju skillnad på att driva däcksfirma och att pengen ska betala lön/lokalhyra/skat/moms och sociala avgifter för 3 personer. Kom förbi så byter jag dina däck för 50 spänn styck, och då ingår kaffe :tummenupp hamburgare också om du vaktar grillen.

När jag var på bikeweek var det en snubbe som krängde däck för 40 spänn, eller "lån av däcksmaskin 20:-", känns mer OK enligt mig för då är det verkligen *kompispris*
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
ser där ja det var billigt, mat dryck o däckbyte för 50 spänn ...nää jag är inte bitter :rolleyes::D:D
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Behöver packa om en gaffel eller två som det verkar, något du kan/vill och har möjlighet att hjälpa till med? Köper med mig en extra Faktum ut också så blir vi tre som får råd med fika.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top