Mekhjälp?

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Har en hobby verkstad (80m2)ute på Hisingen Djupedal som jag lägger större delen av min fritid.
En tanke jag haft länge är även att ta lite mindre kund jobb / service arbeten, vet att många har ingen plats att stå eller saknar verktyg eller känner sig allmänt osäkra bara.

Finns det någon som behöver hjälp får ni gärna höra av er så kollar vi om det är något jag kan hjälpa till med.
skicka helst sms på 0708279980 med kort fråga så ringer jag upp.
Mvh Lasse
Här en bild av min Turbo Sportster som jag byggt.
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Japp stämmer dom husen men bara ett par veckor tills vi flyttar till Mölndal.
Är det aluminium i baken kan jag inte hjälpa dig men järn är inga problem, hör av dig o ta en fika så tittar vi på det :)
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
ORDLISTA FÖR MEKANIKER!!!

Avbitartång
En kraftig nagelsax som alltid klipper av elkabeln istället för att skala den Kan orsaka tryckmärken i hårda metallföremål men detta är en ganska ovanlig händelse.

Borr
Finns endast i fyra varianter. För stora, för små, avbrutna eller slitna. De för små är oftast de som är avbrutna. De slitna är vanligtvis de som har rätt diameter.

Borrmaskin
Elektrisk hand- Används Normalt för att rotera popnitar i sina hål, men kan också användas för att borra fästhål till störtbågar i golv (speciellt ovanför bromsrör och bränsletankar).

Bågfil
En i en familj av skärande verktyg som arbetar enligt slumpprincipen. Den konverterar hårt arbete till slumpmässiga och okontrollerade rörelser.

Domkraft
Hydraulisk garage- Används för att höja/sänka fordon, finns i två utföranden, en för låg och en för hög.

Elektrolyttestare
Ett användbart verktyg för att överföra batterisyra från bilbatterier till verktygslådan. Speciellt när batteriet var stendött som man redan misstänkte.

El-tejp
Vanligtvis en svart plastremsa, ca 15 mm bred, som ska vara klistrig på en sida. Ursprungligen avsett att isolera elkablar med. Används oftast till att fästa slangar, kabelstammar, batteri, stolar o.dyl. med, samt tillsammans med en bit oljigt torkpapper som plåster, sk ”knegarplåster”.

Furuplank
2″x4″: Används för att justera lyfthöjden på ovan nämnda domkraft.

Fälgkors
Ursprungligen anordning för att lossa hjulmuttrar. Används mest till att runda av nämnda muttrar så att man inte kan demontera hjulet.

Gas-svets
Anv. normalt för att tända gamla cigaretter som har legat längst ner i verktygslådan ihop med tumhylsorna. Dessa cigaretter har ofta en svag smak av batterisyra från elektrolyttestaren.

Hammare
Vapen, numera använt som trollstav för att finna de dyraste bildelarna i närheten av det man försöker träffa.

Handlampa
Mekanikerns enda kända källa till D-vitaminer, dessa återfinns normalt inte under bilar mitt i natten. I övrigt används den till att förbruka 40W-lampor i samma takt som haubitsgranater inför Desert Storm. Namnet missvisande eftersom den oftare är mer svart än lysande.

Högtryckstvätt
Anordning för tvätt av smutsiga detaljer med hjälp av vatten under högt tryck. Dock träffar strålen allt annat än den ska. Vanligtvis byxbenen, ansiktet och all känslig elektronik i bilen samt hela tändsystemet, så att bilen aldrig mer går att starta.
Ång-: Hetvatten-: En tvätt försedd med en liten oljepanna som värmer upp vattnet. Gör att det blir trevligare att bli träffad av tidigare nämnda vattenstråle. Även effektiv att tvätta bort underredsmassa och billack med.

Kaffebryggare
Viktigaste näringskällan näst efter den kalla pizzan. Ofta enda värmekällan i kallgarage på vintern. I värsta fall doppas händerna i det varma kaffet för att tina fingrarna så att skiftnyckeln kan lossna.

Liggbräda
Kort och obekväm plattform utrustad med 4 hjul. Tänkt att användas liggandes på under ett fordon. Men då denna tingest sällan går att styra dit man vill pga. verktyg eller sten på golvet, brukar det oftast sluta med ett hysteriskt utbrott. Enda gången detta redskap rullar lätt är när man trampar på den. Kan även fungera till korta tupplurar. Kallas även garagehora eller bara ****.

Mig-svets
Elektrisk anordning för att tända eld på underredsmassa, bensinledningar och liknande samt sprätta vitglödande järnkulor innanför tröjor, kalsonger, byxor, skor och dylikt…

Morakniv
Ursprungligen för att tälja dalahästar med, används numera till att:
1. Öppna kartonger med suffletter eller andra klädselöverdrag.
2. Skrapa rost från bildelar.

Motorlyft
Hydraulisk 2 ton: Verktyg för att testa draghållfastheten i jordflätor och växelspaks-länkage.

Pelarborrmaskin
En hög upprättstående maskin som sliter metallstycken ur dina händer och kastar den mot din bröstkorg eller dyrbara elektriska mätinstrument.
Pincett
Används för att ta ut trästickor i fingrar från tidigare nämnda furuplank, 2″x4″

Rörtång
Används för att runda av bult/mutterskallar. Även till att dra av dylika.

Silvertejp
Universallagningsmedel för att täta tak, luftslangar som läcker, täta avgassystem, laga rosthål, baklampor, den trasiga stolsklädseln samt för dekoration.

Skiftnyckel
Ytterligare ett verktyg i kategorin ”muttersvarvar”, som används för att svarva av bultar o. muttrar. Samt eventuellt som hammare, flasköppnare, skjutmått m.m

Skrapa, packnings-:
Kan användas för att breda ut mjukost på limpmackor men oftast för att skrapa bort hundbajs från dina mekarskor

Skruvmejsel vanlig, 300 mm Bahco
Stort bryt- och skrapverktyg som av någon anledning har ett fint bearbetad spets i motsatt ände som handtaget (i bästa fall).

Skruvmejsel Phillips
Används normalt till att öppna färgburkar så att färgen skvätter på t-shirten, men kan även användas (som namnet antyder) för att runda av skallen på Phillipskruvar, för att styra upp växellådan mot motorn eller som dorn.

Skruvutdragare
Verktyg som går av i skruvhål och som har en hårdhet som överstiger en HSS-borr med en faktor 10.

Slagskruvmejsel
Snillrik anordning för att överföra ett slag till en vridande rörelse på en skruv som sitter fast. Även ytterligare en anledning till att slå sig själv på handen med en hammare när man missar nämnda verktyg.

Stålborste roterande
Används för att slipa bort rost från gamla skruvar och fingeravtryck från fingrar.

Svetstång (se även Tång)
Används normalt till att överföra svetsvärme till handflator.

Telefon
Används för att ringa efter polaren som har en annan garagedomkraft i rätt höjd. Alternativt beställa föda från den lokala korv- eller pizzamånglaren.

Tryckluftkompressor
En maskin som omvandlar elektrisk, energi skapad i ett kärnkraftverk ett 50-tal mil bort, till komprimerad luft, som via en slang, driver en mutterdragare, som rundar av skallar på rostiga skruvar som senast drogs åt av någon i Japan för 15 år sedan. Nämnda tryckluft kan även användas för att blåsa grus och järnspån upp i ögonen, eller göra lustiga ljud med hjälp av ett blåsmunstycke.

Tumhylsor
Tidigare använda på gamla engelska eller amerikanska fordon, numera för att gömma gamla paket med gula Blend. Kan även användas för att lossa tidigare runddragna skruvskallar, hylsan monteras då enklast med hjälp av en hammare.

Tång
Tortyrredskap för att klämma av skinnet i handflatan när tången slinter på det man försöker hålla.

Tändinställningslampa
En stroboskopisk lampa som anv. för att betrakta gravt nersmutsade remskivor eller nedoljade svänghjul (eller leka Star Wars).

Vinkelslip
En, vanligtvis, elektrisk anordning för att kapa av elkabelstammar, fingrar samt bränslerör (och antända bensinen i röret). Även användbar till att antända overaller, det oljiga papperet på golvet, samt fylla samtliga glasrutor med små metallprickar.
 

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Älskar din ordlista fick ont i magen.

Ps.Vad tar du för byte av drivpaket?
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
va ute idag och fick hjälp av Lasse med en svets-grej, supertrevlig snubbe med resurser att klara det mesta i MC väg, rekommenderas varmt :tummenupp

rätt go mc väg ut till hans garage med så ska man byta däck eller göra nåt liknande mindre 1-2h jobb så kan det inte bli klockrenare!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tycker mig ha sotning på en cylinder på min Ducati, gissar att den går fett. Har du möjlighet att göra en bredbands-lambdamätning, kolla om spridarna håller tätt, leak down test och vad mer som skulle vara aktuellt?
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Tycker mig ha sotning på en cylinder på min Ducati, gissar att den går fett. Har du möjlighet att göra en bredbands-lambdamätning, kolla om spridarna håller tätt, leak down test och vad mer som skulle vara aktuellt?
Jo jag har både leak down instrument och en WEGO III bredbandslambda kan dock inte testa spridarna men jag ringer dig i dag så tar vi en check över vad det kan vara :)
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Nu är säsongen så gott som slut och några besök har jag fått i verkstan sen jag postade första inlägget men inte så många som jag trodde när jag såg hur fullt det är på de verkstäder som finns i GBG.
Under vintern skall jag byta vevparti och cylindrar kolvar o porta mina toppar samt flytta ut bränslepumpen ur tanken samt förstärka min baksving med dubbla lager på Sportstern men vintern är lång och tid finns över om någon vill ha hjälp med service däckbyten eller vad det nu kan vara, bara att höra av sig, kan även vinterförvara en hoj så först till kvarn :tummenupp
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Hej newstick00, det är ingen omöjlighet att fixa, hör av dig så löser vi säkert det
Mvh Lasse
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Har svarat på pm/medelande men kan inte se att svaren gått fram så om någon väntar på svar och inte fått kontakta mig gärna med sms under kontorstid eller tel efter 17:00 så tar vi det den vägen i stället.
mvh Lasse 0708279980
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top