Flytta ner fotpinnar/köpa nya till ZX10R

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Jag funderar på om jag skulle testa att köpa fotpinnar som är lägre än orginal på min ZX10R 2009.
Jag är 196 och behöver inte den markfrigång som finns på ZX10R.
Skulle kunna leva med att flytta ner dem några cm.

Är det någon som vet var man köper nya fotpinnar (det är ju en hel enhet) ?

Är det någon som har erfarenhet av hur mycket det gör?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Det finns att köpa plattor för att sätta imellan ram och fotpinnefäste för att kunna ändra höjd på dom. Dom är ifs till för att flytta upp fotpinnarna, men om man monterar plattan upp och ner borde det ju funka att sänka dom.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
ebay är din vän om du har tajt plånka.

annars finns ju grevens mfl.

brukar variera från märke till märke hur mkt det gör så kolla runt.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Får återuppliva tråden lite.. hur löste du det med fotpinnen Thomnils014? Kunde du flytta ner?

Kan passa på att fråga o se om nån vet.. var köper man "mellanplatta" till en zx10r-10 så att man kan flytta ner original pinnarna?
 
Last edited:

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Jag har inte köpt ännu, letar fortfarande efter snygga fotpinnar. De jag hittat det si så där ut..
 

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Det finns 25 eller 40 mm sänkning. Vore väl bra med 40 men frågan är hur det kommer att se ut? Kanske se b ut.
Man borde väl ändå klara markfrigången på väg?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hur pass obekvämt sitter du? 25mm gör mer än vad det låter som. Ut, sätt dig på hojen och känn efter, har du fötterna så att ovansidan av foten lyfter upp fotpinnen lite grann, så borde du vara ca 40mm under standardhöjden.
 

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
40mm hade varit gott, men undra när de börjar ta i för lätt i marken? Jag kör ju inte på bana.. ?
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Jag upplever min zx10r-2010 mer extrem i knävinkeln än min zx10r-05. Försökte ta lite mått från olika vinklar.. det jag kom fram till är att 10ans fotpinnar är ca 2cm närmare sadeln. Dvs fotpinnarna sitter ca 2cm högre än på 05an. Jag är 188lång och lilla skillnaden känns ganska mycket.

Funderar på att köpa flyttbara fotpinnar av något slag typ Gilles eller nåt annat bra. Men hur vet man hur många cm/mm man kan flytta pinnarna? Flyttar man pinnarna upp och ner? Kan man även flytta pinnarna längre fram och bak?

Hur gjorde ni som hade samma "bekymmer"? Eller är det bara att vänja sig?
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Funderade först på att byta fotpinnarna och sedan till Gilles tooling pinnar (länken ovan), men sedan ringde jag till en lokal mc handlare och de rekommenderade faktiskt att köpa Valter Moto adapterplattor som man egentligen har för att flytta upp hela original fotpinnesarsen.... MEN om man vänder plattan upp och ner så kan man flytta neråt och lite bakåt max: 25mm. :)

Så allt detta gick på 780kr istället för flera tusen för flyttbara fotpinnar. Men vill man trixa ännu mer så finns ju som sagt Gilles tooling eller så får man helt enkelt köpa andra fotpinnar.

Hojen är en zx10r - 2010 men just dessa plattor funkar från 2006 till 2010 modeller.

Hoppas detta hjälpte någon i alla fall! :)image.jpg image.jpg
 
Last edited:

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Hej, jag har köpt fotpinnar som med en slags adapterplatta på så de gär att sätta längre ner.
Men hur gör man med broms och växelspak?
Går de att justera så mycket?
När jag kollade så såg det ut som att i alla fall bromsen går att justera var den tar, men kommer den inte alltid gå upp till stoppläget? Eller kommer det funka ok ändå?
 

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Nu har jag bytt fotpinnar.
Det var enkelt men lite pillrigt att få tillbaka fjädern som gör att fotpinnen fjärdar.
Det blev en klart skönare körställning, men de nya fotpinnarna bygger lite i bredd så foten hammnar inte i linje med broms- och växelspak. Det är kanske 5 mm skillnad, men det märks. Dessutom är har ju pinnen flyttats nästan 45 mm nedåt. Det känns inte helt perfekt just nu. Skall ut på en runda som är längre än parkeringen för att testa.

20140805_124908 kopiera.jpg 20140805_124850 kopiera.jpg
 

tjelvar42

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2015
Ort
Boden
Hoj
suzuki gsx r 750 2011
Hej! Jag är en gammal gubbe med en pajad rygg, jag är ägare till en Suzuki gsx r 750 och är i behov att sänka fotpinnar. Jag undrar hur du upplevde ditt experiment med sänkta fotpinnar. Med vänlig hälsning Tjelvar.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Hej! Jag är en gammal gubbe med en pajad rygg, jag är ägare till en Suzuki gsx r 750 och är i behov att sänka fotpinnar. Jag undrar hur du upplevde ditt experiment med sänkta fotpinnar. Med vänlig hälsning Tjelvar.

Om ryggen är paj så ska du väl höja styret inte sänka fotpinnarna?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Satte högre styre o lägre pinnar på min blackbird. Ca 2 cm i var riktning. Enorm skillnad
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top