Växellådsproblem ER-6n

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Hej!

Min första motorcykel och jag gråter inombords:(

Köpte den i fredags redan hunnit avverka 30 mil.
En 2006 med 1600 mil på mätaren.

Nu till problemet.

När jag körde till jobb imorse alla växlar fungerade utan problem när jag väl ska parkera så krånglar lådan till de och nu får jag endast i ettans växel o neutral den vägrar gå upp i 2an.

Trycker jag växeln upp så slocknar neutral lampan men ingen växel går i precis som att där finns inget mothåll.

Någon som har något humm om detta?

Gråter inombords
Värsta fall får jag köra till mekaniker i gång hastighet i ca en mil på ettan.

Mvh
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har du bara provat stillastående? Annars prova rulla lite och/eller varva till lite så lossnar det nog.
Har märkt att växlarna ibland har lagt sig i nåt skumt läge på mina äldre hojar, men lite rörelse har löst upp det.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Så du kan inte växla förbi 2 helt enkelt?

får man fråga hur mekaniskt laggd är du? Gör en granskning av växelspaken till att börja med. Efter du har gjort en växling, går den då tillbaka till ett neutralt läge eller fastnar den år respektive håll?

prova också med att ha den i neutral med motorn avstängd och för spaken uppåt utan koppling, rulla hojen fram o tillbaka under tiden och kän om 2 hoppar i. (dra inte för hårt för det kan skada växelföran)
 
Last edited:

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Så du kan inte växla förbi 2 helt enkelt?

får man fråga hur mekaniskt laggd är du? Gör en granskning av växelspaken till att börja med. Efter du har gjort en växling, går den då tillbaka till ett neutralt läge eller fastnar den år respektive håll?

prova också med att ha den i neutral med motorn avstängd och för spaken uppåt utan koppling, rulla hojen fram o tillbaka under tiden och kän om 2 hoppar i. (dra inte för hårt för det kan skada växelföran)
den går tillbaka till neutral ska ut på lunchen o felsöka.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Hoztic har säkert rätt. Är det något som är tokigt så skulle du troligen hitta tvåan men också ett sjuhelsikes oljud också.

när man har köpt ny hoj brukar det finnas en inkörnings period där man är super paranoid och då också hittar de konstigaste sakerna tack vare det.

Kawasaki har lite speciella lådor som kan behöva en lite bestämndare fot annars hittar men konstigheter.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tror problemet sitter utanför motorn, dvs ngt krångel med växellänkaget. Sätt dig på huk och titta ordentligt när du rycker i spaken.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Naturligtvis tråkigt med en krånglande första hoj.Behöver du hjälp med att konstatera om det är något mekaniskt fel på hojen så får du hojta till så tittar jag förbi beroende på möjlighet och tidpunkt. :crash
 
Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
1. Följ Hoztics råd. Det funkar inte som en bil där du kan lägga i och ur växlar stillastående hur som helst.
2. Gå igenom, rengör och smörj växelreglagets länkar och lagerställen. Ta det som en vana under vinterunderhållet så slipper du problem.
3. Se till att kopplingen är justerad. För lite spel kan resultera i slirande koppling och för mycket spel gör att den inte frikopplar ordentligt.

Lycka till! :)
 

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Det är löst! Körde på ettan. Så klickade de till o allt fungerade som de skulle jag tackar för allas engagemang;) finnes öl när jag träffar er;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är löst! Körde på ettan. Så klickade de till o allt fungerade som de skulle jag tackar för allas engagemang;) finnes öl när jag träffar er;)

Har en lite större kawa, den är också lite knepig i lådan, speciellt med kall motor och har alltid varit det. Borde inte vara något att oroa sig för.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Hade samma problem med min när jag stod still med hojen av, när jag sen startade och körde iväg gick den hur fint som helt upp genom växlarna.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
När hoj är med avstäng motor o stilla funkar inte sekvenslådor speciellt bra på nån hoj
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top