Supersport hojar med elektronisk stypning via GPS

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Har tillbringat mitt arbetsskift i natt att tänka ut hur respektive märke skulle kunna få sina värsting 1000klubber att sälja bra igen.

Det som hejdar mig från att gå raka vägen in på en firma och inhandla en 2014 literdräpare är ju försäkringen. Att köra trafik har jag inte kulor till så att säga.

tror inte precis jag är ensam som sitter i denna vagnen.


Hur kan de då göra för att få en stolle som mig att handla tex en ny R1 och ha en helförsäkring på 5-8000 helår (jag är 28)

sälja tex en R4 (som är en identisk R1 fast med 400cc) skulle inte funka. Bara för dyrt helt enkelt, se bara hur det gick med CBR250RR. Det skulle inte kännas rätt mot kunden när du kan köpa R1 för nästan samma peng.



Här är däremot en lösning iaf jag skulle acceptera :)
Är ni medvetna hur Nissan GTR funkar. Den har en adv GPS som ser om bilen är på bana eller på landsväg, sen justerar den topphastighet efter det samt loggar det i datorn vid eventuell försäkring o garanti ärenden.

Kanske låter lite tråkigt men jag hade kunnat leva med det.
acceptabla parametrar för mig skulle vara: maxeffekt 100hk och toppfart restriktion 200km\h SWE, tyskland 250km/h. Sen rullar man ut på bana så hade alla former av restriktioner gått trycka bort med ett knapp tryck :)

loggan på ens körning ska givetvis enbart finnas på hojen och inte i något Cloud. Sekretess funktioner som flygplansläge.

tror sådant hade get försäkringbolagen tillräckligt för att de skulle kunna sätta rimliga premier
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Och det hade tagit 10 min och lite pengar att koppla ifrån. Sen hade allt varit som vanligt igen.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Men om din idé skulle bli verklighet så skulle det snarare vara så att försäkringsbolagen skulle kräva 120 som topphastighet eftersom att det är högsta tillåtna hastighet i Sverige, och då är det nog inte många som skulle nappa.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Och det hade tagit 10 min och lite pengar att koppla ifrån. Sen hade allt varit som vanligt igen.

Nja inte om tillverkan verkligen vill. De kan koda databoxen mm och göra sådant riktigt besvärligt om de vill.

tekniskt sätt hade de kunnat göra det så illa att du skulle behöva en helt ny kabelstam med eftermaknads databoxar mm. Sen att få alla funktioner som TSC och ABS funktioner med motormappar hade varit högt otänkbart för rimliga pengar.
 
Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Men om din idé skulle bli verklighet så skulle det snarare vara så att försäkringsbolagen skulle kräva 120 som topphastighet eftersom att det är högsta tillåtna hastighet i Sverige, och då är det nog inte många som skulle nappa.

varför har de då inte gjort det med princip var tysk prestandabil som rullar i Sverige? Plus det hade varit en trafikfara.


tanken är att de ska sänka prestandan till en nivå där z1000, MT09, eller liknande hojar som har vettiga försäkringar. Så ner som en kompromiss.

sen ändå känna hur du rullar runt på cuting edge
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Nja inte om tillverkan verkligen vill. De kan koda databoxen mm och göra sådant riktigt besvärligt om de vill.

Då köper man bara ett eftermarknadssystem och kopplar bort originalstyrenheten. Det hade jag gjort i alla fall.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nja inte om tillverkan verkligen vill. De kan koda databoxen mm och göra sådant riktigt besvärligt om de vill.

tekniskt sätt hade de kunnat göra det så illa att du skulle behöva en helt ny kabelstam med eftermaknads databoxar mm. Sen att få alla funktioner som TSC och ABS funktioner med motormappar hade varit högt otänkbart för rimliga pengar.
Allt går att lösa, men vill du betala 100 000 extra för hojen för att få 10 papp billigare försäkring?
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jag förstår såklart eran poäng att med en viss resurs kan kringå styrningen. Allt går ju trimma.


Men ville de så räcker det inte precis med någon 5000kr box för att hacka hojen.

Hostic, Menar du att hojen skulle behöva bli 100k dyrare med detta systemet? Det hade inte kostar mycket för att det ursprungliga systemet skulle ha detta. Tekniken är så billig att var smartphone har det.


Sen måste ni ändå tänka lite på detta faktum att som utvecklingen går i dag så dröjer det inte länge innan supersportshojarna försvinner från marknaden. Något måste hända för de blir knappast billigare att äga. Försäkringsbolagen hade helst inte haft dem på vägarna. Faktum är att ända gången de går med på att försäkra dem är när de kan lura skortan av en. (så vidare du inte är gammal och grå) :fakta
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Skulle aldrig köpa ett fordon som reglerar hastigheten efter skyltarna oavsett vilken premie de skulle locka med. Det är inte den typen av samhälle jag vill leva i.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Skulle aldrig köpa ett fordon som reglerar hastigheten efter skyltarna oavsett vilken premie de skulle locka med. Det är inte den typen av samhälle jag vill leva i.

inte jag heller. Men 200km/h restriktion är ändå inte en nivå som jag känner skulle hejda mig på allmän väg.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Be careful what you wish for...

Min åsikt också.

Om ett sådant system införs - glöm hundra hästar och tvåhundra blås. Myndigheter såväl som försäkringsbolag kommer i så fall att se till att det handlar om tjugofem hästkrafter och maximalt den skyltade hastigheten. Hundra hästar är mer än tillräckligt för en wheelie eller till och med att slå runt baklänges. Hur ska du kunna motivera något som helst behov av det i trafiken...?
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Min åsikt också.

Om ett sådant system införs - glöm hundra hästar och tvåhundra blås. Myndigheter såväl som försäkringsbolag kommer i så fall att se till att det handlar om tjugofem hästkrafter och maximalt den skyltade hastigheten. Hundra hästar är mer än tillräckligt för en wheelie eller till och med att slå runt baklänges. Hur ska du kunna motivera något som helst behov av det i trafiken...?

kan nog tala för alla här att ingen hade köpt hojen isf. Det ligger ju i respektive märkes intresse att göra hojen säljbar. Och det hade den inte blivit om den varit 100% laglig även om premien legat på 1500kr helår. Plus putra runt med 25hk och rulla ut på en bana och hojen låser upp 190hk skulle vara lite av en chock haha.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag förstår såklart eran poäng att med en viss resurs kan kringå styrningen. Allt går ju trimma.


Men ville de så räcker det inte precis med någon 5000kr box för att hacka hojen.

Hostic, Menar du att hojen skulle behöva bli 100k dyrare med detta systemet? Det hade inte kostar mycket för att det ursprungliga systemet skulle ha detta. Tekniken är så billig att var smartphone har det.


Sen måste ni ändå tänka lite på detta faktum att som utvecklingen går i dag så dröjer det inte länge innan supersportshojarna försvinner från marknaden. Något måste hända för de blir knappast billigare att äga. Försäkringsbolagen hade helst inte haft dem på vägarna. Faktum är att ända gången de går med på att försäkra dem är när de kan lura skortan av en. (så vidare du inte är gammal och grå) :fakta
Visst, varje mobil har en GPS, men bara av tex Iphone säljs det över 30 miljoner styck, per kvartal. Utvecklingskostnaden per mobil blir alltså försumbar. Ska man bygga in sån säkerhet i varenda komponent i hojen, så att du inte kan byta ECU, ha krypterad lagring, krypterad handskakning mellan alla komponenter mm, så blir det dels betydligt mycket dyrare komponenter, och en betydande utvecklingskostnad. Lägg sen till validerings och certifieringsarbetet för att få lösningen godkänd av försäkringsbolagen, så att loggarnas integritet aldrig kan ifrågasättas ur ett juridiskt perspektiv.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Visst, varje mobil har en GPS, men bara av tex Iphone säljs det över 30 miljoner styck, per kvartal. Utvecklingskostnaden per mobil blir alltså försumbar. Ska man bygga in sån säkerhet i varenda komponent i hojen, så att du inte kan byta ECU, ha krypterad lagring, krypterad handskakning mellan alla komponenter mm, så blir det dels betydligt mycket dyrare komponenter, och en betydande utvecklingskostnad. Lägg sen till validerings och certifieringsarbetet för att få lösningen godkänd av försäkringsbolagen, så att loggarnas integritet aldrig kan ifrågasättas ur ett juridiskt perspektiv.

Jag vägra att tro att det systemet hade blivit så dyrt. Glöm inte att tillverkare som Yamaha, Honda, Kawasaki, suzuki är enorma företag som har fingert med o mycket. Motorcykelsidan är mer som en hobby för dem.

Sen har ju de flesta komponenter idag mikroprocessorer så det hade inte varit så svårt att få dem kodade. på ett sätt är de redan det. Sen på bilsidan har det hållit på så länge för att hålla eftermarknads kandidater borta. Visst sitter det en och tänker ut ett säkerhetssystem så sitter det minst 10 som tänker på ett sätt att knäcka det.

Det är lätt att vara negativ i detta och säga, det blir för dyrt, lätt att kringgå, ingen kommer köpa den osv.
Personligen tror jag tvärt om.

Men faktum är att man behöver inte göra det så super adv för att majoriteten ska hålla fingrarna borta. Man hade också kunnat lösa det på ett gammalt sätt med tex montera i andra kamaxlar och kolvar för det är inte så många som skulle vara beredd att montera ner hela motorn för att trimma. Men då skulle man heller inte köpa en top notch hoj.

Då tycker jag att det elektroniska viset hade varit betydligt bättre. Du har två saker i en. En bra och billig brukshoj som sedan fäller ut klorna på banan och visar att den är byggd för att klå de bästa. Det hade dessutom gjort hojen ett säkrare köp som beg.

Du köper fortfarande det bästa av de bästa men den är städad och hindra dig från att göra det där riktigt dumdristiga.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
http://www.motorauthority.com/news/...locks-speed-limiter-when-you-get-to-a-circuit


Ger ni samma kritik till denna bilen? Jag bara förespråkar en kompromiss som eventuellt hade kunnat sätta 1000kubikarna i händerna på oss med vanliga jobb igen och ändå ha fler hobbys.

Som sagt rullar man ut den på bana så får man också fulla potential av motorcykeln. Det är dessutom där man kan använda hk utan att köra ifrån sin skyddsängel.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Aldrig i livet...eller kan en försäkringspremie verkligen vara så dyr?

http://www.motorauthority.com/news/...locks-speed-limiter-when-you-get-to-a-circuit


Ger ni samma kritik till denna bilen? Jag bara förespråkar en kompromiss som eventuellt hade kunnat sätta 1000kubikarna i händerna på oss med vanliga jobb igen och ändå ha fler hobbys.

Som sagt rullar man ut den på bana så får man också fulla potential av motorcykeln. Det är dessutom där man kan använda hk utan att köra ifrån sin skyddsängel.
Du förespråkar en "kompromiss" som har oanad och oförutsägbar potential för diverse integritetsrelaterade problem. :död
När den insamlade och/eller överförda datan hamnar i händerna på fel personer eller snudd på ännu värre en inkompetent person som inte förstår en elementa när det gäller orsaksammanhang...att korrelation inte är det samma som orsak, så kan det bli riktigt tråkigt. Riktigt, riktigt tråkigt. :brinnerup
All information som samlas in kommer alltid att användas och inte alltid till det ursprungliga uttalade syftet.
PKU-registret t.ex. som numera är mycket mindre då många? bett om att bli raderade....
Vem som helst som är vid sina sinnens fulla bruk borde inte ta i något dylikt ens med tång...inte ens med en med flera meter långa skänklar.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...eller så är det så att allt kul kommer kosta pengar.

Det intressanta är väl om förskingringsbolagen får upp ögonen för att bus-klientelet shoppar nakenhojar i allt större utsträckning.
Premierna på en SD1290 hintar väl lite om det, men det verkar som Aprilia mutat/borrat någon, och fått in sin RSV4-tuono i vettig klassning.

Det är ju inte hojarna som är problemet, utan förarna...fel attityd och taskig pejl på vad man pysslar med - kaos oavsett om det är en dödsraket eller en versys.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top