Nackskydd?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har en bekant som förmodligen klarade livhanken för att han körde med nackskydd (i trafiken).

Är det någon som kör med sånt här? Jag funderar på att inskaffa ett, men de är dyra och jag har ingen aning om vad man skall ha?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
De börjar komma ner i pris. Glöm inte att prova med din hjälm! Så att du har full rörelse osv. Nackskydd är en sjukt bra grej som säkert kommer att bli vanlig i framtiden. Om inte airbagen utvecklas och skyddar nacken också iofs.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
påtal om skydd. istället för att göra en ny tråd skriver jag här om det går för sig!

Var inne på biltema och tänkte köpa deras Skyddsjacka för 699kr. känns helt okej att ha kosta på sig o ha under hooden när man skall ner till stranden. (har fuskat o kört med bara hood…).

De sa till mig att de slutat sälja den, kan någon bekräfta, om i så fall rek. motsvarande saker för okej pris :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Körde en bandag här om dagen och pratade med en som hade en airbagskrage eller vad man ska kalla dem. Tänkte själv undersöka lite om man skulle köpa en sådan eller åtminstone läsa på lite och se vad det handlar om. Ett förslag jag fick var en som heter Hitair RS1.
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag skulle glömma att koppla loss kragen från hojen när jag kliver av. Poff... :3freak
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Kragen begränsar lite i rörelseomfång.
Väldigt lite, det handlar om den sista biten när man vrider på huvudet och kollar bakåt.

Annars märker du inte av det.
Jag har ett Leatt.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
hur funkar det med hoodie om man vill ha krage?
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
kan bygga på med en seriösare fråga. Vilka leatt passar bättre för gata/bana? Känns som att dom flesta är designade för cross..
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har ett Leatt för crossåkning, och där stör det inte nämnvärt. Kanske att det är i vägen när det lutar riktigt mycket vid RR-körning, men inte annars.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Wack0

HighFiveINC
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR600RR
Införskaffade mig ett nackskydd, Leatt stx, eftersom jag tyvärr testade att krascha utan förra året och funderade redan innan dess på att skaffa ett men då tyckte man att det var lite dyrt med 4000kr, men i efterhand så hade det varit skönt att slippa nackkrage + rehab..

Rätt justerat så märker du inte att du har det på dig, finns bra videos på youtube, t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=j1hPZYxMspo

där dom visar hur den ska sitta och hur man justerar den. Finns även en strl. guide på deras sida http://www.revzilla.com/search?query=leatt+stx

Jag köpte min där eftersom jag ville ha den svart/vita som inte finns i Sverige, priset blir ingen skillnad eftersom tullen lägger på 1000kr, men vill du ha den svart/gula så finns ju den här. :)
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
påtal om skydd. istället för att göra en ny tråd skriver jag här om det går för sig!

Var inne på biltema och tänkte köpa deras Skyddsjacka för 699kr. känns helt okej att ha kosta på sig o ha under hooden när man skall ner till stranden. (har fuskat o kört med bara hood…).

De sa till mig att de slutat sälja den, kan någon bekräfta, om i så fall rek. motsvarande saker för okej pris :)
Biltemas hade ju ganska små skydd tyvärr.
Lite dyrare än 699 men här är ett alternativ
http://ultimatemx.se/corax-jacket-evo-x8-1-76m-1-85m-medium.html

Ett annat alternativ.
http://www.amazon.com/Approved-Full-Armor-Motorcycle-Jacket-S/dp/B00BFWK2PU

Ytterligare ett.
http://www.xlmoto.se/skyddsvast-tanked-1

Tänk på att få tillräckligt långt ryggskydd. Har du inte ett ryggskydd som är tänkt att kompletteras med nackskydd, som är fallet med många ryggskydd från Leatt, så ska ryggskyddet gå från nedre korsryggen upp till nacken. Typ den där kotan i nedre nacken som sticker ut lite när du böjer fram huvet.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top