Fråga din lokala politiker om MC i bussfil

Gick med
24 Jun 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Honda VT Fury och Kawa GPZ500
SMC har ställt sju frågor till riksdagsmän i Trafikutskottet inför valet. En av dessa gäller MC i bussfil. Inget parti är negativ till detta, flera är beredda att lyfta frågan centralt men de flesta anser att detta är en lokal och regional fråga. Beslut om att inte tillåta MC i fler bussfiler och stänga oss ute från en av dem har fattats av tjänstemän i Trafikverket och kommunerna. Vi måste därför få upp frågan på politikernas bord!

Därför uppmanar jag alla som vill köra MC i bussfil i våra städer, att ställa frågor till era lokala politiker inför valet. Skicka mail, besök valstugor och få dem att förstå att detta är viktigt för oss som kör motorcykel. Det finns 45 000 motorcyklar i trafik i Stockholms län - ni kan påverka liksom de 52 000 ägarna i Västra Götaland!

Så här svarade riksdagsledamöterna: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fraga-infor-valet---MC-i-bussfil/
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Varför skulle man "behöva" köra mc i bussfil ? och göra det till en politisk fråga :confused:
 

j0nas

Medlem
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Säkssäksti äsämse
För att inte "svettas ihjäl" när trafiken går långsamt och det finns en tom fil bredvid. Nu kör man ju där ändå men kunde vara skönt att få lagstöd för styrningen
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Är det bättre att bli påkörd av en twittrande/fäjsbokande busschaufför:rolleyes: annars dåliga argument
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Varför skulle man "behöva" köra mc i bussfil ? och göra det till en politisk fråga :confused:

Behovet är kanske inte så alarmerande i just Örnsköldsvik, men i tättbebyggda områden uppstår något som kallas för trafikköer.

"Trafikköer" innebär att ett stort antal fordon tvingas köra saktare än vad dom normalt gör, eller rent av tvingas stå stilla eftersom någon annan längre fram behöver peta näsan.

Och ja, det är en politisk fråga. De tjänstemän i nämnderna som sätter sig på tvären kan bara påverkas via politiska beslut. Mer att läsa här.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Är det bättre att bli påkörd av en twittrande/fäjsbokande busschaufför:rolleyes: annars dåliga argument

Välkommen till en storstad och upplev morgontrafik och kökörning, någon gång. :tummenupp
 
Gick med
24 Jun 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Honda VT Fury och Kawa GPZ500
Motorcyklar har fått använda bussfil i Stockholm i drygt 30 år. De som kör motorcykel i Stockholm säger till SMC att detta är den viktigaste frågan för MC-säkerhet i Stockholm. Utan förvarning förbjöds MC i en av bussfilerna för några år sedan. SL och Polisen ser inte MC i bussfil som ett problem i de flesta filer om MC-förarna visar hänsyn mot busstrafiken. Det är tjänstemän i Trafikverket och kommunerna som beslutat att även om det ökar säkerheten och framkomligheten för MC-förare är det inte tillräckligt. SMC har överklagat till vägs ände. SMC har tjatat på berörda myndigheter utan att lyckas. Argument: MC är inte ett fordon i linjetrafik. Därför lyfts frågan nu till politiker.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nej-till-MC-i-bussfil-fran-Transportstyrelsen/
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Finns det någonstans man kan se i vilka län/städer det är tillåtet att köra i bussfilen?
 
Gick med
24 Jun 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Honda VT Fury och Kawa GPZ500
Alla bussfiler i Norge och Grekland, 550 mil i London, mängder av andra städer i UK, Wien, Barcelona är städer och länder jag känner till.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det bättre att bli påkörd av en twittrande/fäjsbokande busschaufför:rolleyes: annars dåliga argument

Argumentet är; Det är säkrare att låta motorcyklisterna köra i bussfilen vid köbildning och de hindrar ingen trafik, de kan lätt ta sig ur vägen om utryckningsfordon eller linjefordon vill ta sig förbi dem. Något annat argument borde inte behövas.
Har du inte testat att köra i rusningstrafiken i sthlm på hoj tycker jag du ska göra det.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
+ Att det blir mindre miljöförstöring (Sthlms län/kommun har väl nollvision på detta?)
Bör väl våra trädkramare till MP gilla?
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Är det någon här som har åkt på en bot eller patrull när de kört i bussfil sedan nya lagstiftningen? (tänker främst i Stockholm). Själv finns det ingen bussfil vid min dagliga pendlingstur, men ibland tar jag vägen förbi slottet och upp vid slussen när jag har extra tid över. Där är det konstant stillastående och "alla" motorcyklar jag ser tar bussfilen. Jag är så skitnödig den här sommaren så jag sitter snällt och väntar
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Köra mc i bussfil ... trodde jag redan man gjorde när man tydligen omvandlat trottoarer till cykelbanor mm om man ska tro på vad man ser i trafiken.
 
Gick med
24 Jun 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Honda VT Fury och Kawa GPZ500
I Sverige är det bara i några filer i Stockholm det är tillåtet. SMC Väst har försökt i Göteborg men allt ligger på is p g a beslutet att stänga bussfilen i Stockholm där SMC fick avslag trots överklagande till Länsstyrelsen och slutligen Transportstyrelsen.
Jag har kontaktas av några som fått böta för att de kört motorcykel i bussfil. Inte många men några.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Busschaufförer är nog de skickligaste av alla yrkesförare, åtminstone i Stockholm. Dessutom har dem tjänsteföreskrifter som förbjuder dem att använda sin mobiltelefon när dom kör.

Räkna hur många privatbillister som sitter och pillar på sina telefoner i köerna.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Busschaufförer är nog de skickligaste av alla yrkesförare, åtminstone i Stockholm. Dessutom har dem tjänsteföreskrifter som förbjuder dem att använda sin mobiltelefon när dom kör.

Räkna hur många privatbillister som sitter och pillar på sina telefoner i köerna.

Nu blev nog MC-buden lite gramse...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top