Säkraste inläggs-ryggskyddet för Rukka jacka?

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Hejsan,

Kör idagsläget med en Rukka Vauthi jacka med deras egna inläggs ryggskydd 3DO vilket är deras nya variant av ryggskydd, tjockt och känns säkert men tycker det täcker för liten yta för min smak.
rukka_d3_o_air_back_protector_detail.jpg

Jackan i sig har ganska stort utrymme baktill för att får plats med nått större ryggskydd, framförallt nått som är lite bredare och inte bara skyddar ryggraden.

Jag har sett att Forcefield gör ett ryggskydd som är anpassat för Rukka, men jag undrar ifall detta är bättre eller om det är hugget som stucket? Ser lite tunnare ut, men skyddar större yte än Rukkas 3DO.
(Det till vänster på bilden)
forcefield-pro-back-insert-vs-rukka.jpg

Skyddet sitter rätt bra och tight mot ryggen när jag kör, och det är väl det som är det viktigaste, men för mig är det viktigt med bra skydd så om någon sitter på nån bra kunskap så är det välkomment, budget för säkerhet är obegränsad.

Tack på förhand!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Du får svaret du inte vill ha, skit i det inbyggda och ha ett löst, och då ett Dainese wave 2 con scapole, säkrast, bekvämt och luftigt.
dainese_1875952-001_detail_1_600.jpg
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Du får svaret du inte vill ha, skit i det inbyggda och ha ett löst, och då ett Dainese wave 2 con scapole, säkrast, bekvämt och luftigt.
View attachment 408342

Hehe, klart jag är fullt medveten om det alternativet med, men som vanligt så eftersöker man smidighet ibland utan att tumma på säkerhet för myckjet. Jag har ett Dainese Wave air hemma i garderoben, som är tänkt för lite längre resor. Vet du om lats-skydden finns att köpa separat?

Mvh
Pontus
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag kör med det svarta Rukkaskyddet till höger i första posten. Har vurpat på grusväg i ca 100 km/h och kasade en bra bit på rygg och det gick bra. Men man kan lika gärna ha otur så att det går riktigt illa så det bästa är att inte köra fortare än att man håller sig på hjulen.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Hehe, klart jag är fullt medveten om det alternativet med, men som vanligt så eftersöker man smidighet ibland utan att tumma på säkerhet för myckjet. Jag har ett Dainese Wave air hemma i garderoben, som är tänkt för lite längre resor. Vet du om lats-skydden finns att köpa separat?

Mvh
Pontus

Har inte sett dom lösa nej.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top