Oljeläckage från "kopplingspinnen" GSXR 1000 - 02

JimmieGSXR

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2014
Ort
Skellefteå
Hoj
2002 Suzuki GSXR 1000
Hej har lite funderingar över ett oljeläkage som drabbat min hoj ,

Som sagt så är det en gixxer 1000 från 2002.

Den läker från kopplingspinnen eller vad man nu ska kalla det hela , den som sitter framför framdrevet på motorn , dvs ur packboxen , går packboxen att bytas från utsidan eller måste jag riva motorn för att kunna byta den ? Tänkte mest på då "halva" tätningen har en gjutning från blocket på utsidan så att säga.

Annars funderar jag på att hälla OMEGA 917 i motorn för att det förhoppningsvis ska upphöra , är första sporthojen jag äger så är som ganska försiktig av mig och okunnig gällande skruvning i just motorcyklar .

Om nu packboxen går att byta så få ni posta länkar och dylikt där man kan beställa !


Tacksam för svar å andra knep å mektips !

MVH Jimmie
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Du har inte funderat över att lämna in hojen om du aldrig mekat med hojar innan och inte har en aning om vad du gör?

kan bli dyrt annars..
 

JimmieGSXR

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2014
Ort
Skellefteå
Hoj
2002 Suzuki GSXR 1000
Du har inte funderat över att lämna in hojen om du aldrig mekat med hojar innan och inte har en aning om vad du gör?

kan bli dyrt annars..

Oj va inte riktigt så jag menade det hela va lite väl otydlig :huvet !

Har skruvat mycket 2takts motorer och bilmotorer så jag vet ju vad jag gör , var mest att jag inte har överdrivet mycket kunskap om just sporthojar och deras motorer men skruva är självklart inget problem så länge man har sprängskiss ! :tungan:hihi

Mvh Jimmie
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Finns lite olika saker du kan göra.

Ring suzuki återförsäljare & beställ.

Alt:2 skruva bort den hydrauliska pumpen som sitter med 2-3 skruv på blocket & pilla ut packboxen, kolla efter diametern på den om du ser nufrena, annars mät diameter. sen finns packboxen säkert lite var stans.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Säker på att det läcker därifrån?

När motorn blir varm kan kedjesmörjet som skvätt innanför kåpan droppa runt det området.

Annars prova rengör pinnen och om du lyckas innanför hålet så att inte en sten eller annat gör att det inte tätar, för blir en del skit där i området tack vare kedjefettet.
 

midas

smiskar asfalt igen
Gick med
9 Jan 2009
Ort
Tyresö
Hoj
BMW S1000RR -11 , Gixxer 1000 K6, CBR 900 RR -96 *såld*
jag löste det hela på min hoj med en oring, bricka och lite värmetåligt silikon.
för att byta tätningen måste man dela på motorn om man inte vill karva i blocket....

limmade fast oringen med superlim
1.jpg

sen på med lite värmetåligt silikon
och en bricka som skydd
2.jpg

oringen räcker säkert men man vill ju att det ska hålla
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
så sant!!! att lämna in en 12 år gammal hoj för nåt så litet.... nej du flerpen... kanske man gör så i sthlm... men i norrland så mekar man själv!:tummenupp

Med vänlig hälsning

Alla som har tillfört något bra till världen kommer ifrån norrland.
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
Du måste klyva motor mellan växellåda o motor för att byta den packboxen
 

midas

smiskar asfalt igen
Gick med
9 Jan 2009
Ort
Tyresö
Hoj
BMW S1000RR -11 , Gixxer 1000 K6, CBR 900 RR -96 *såld*
Du måste klyva motor mellan växellåda o motor för att byta den packboxen

precis men det funkar och blir tätt med min oringslösning
för min del kommer det säkert att hålla i flera år, men jag vill
bara skjuta delning av motorn till efter säsongen.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Alla som har tillfört något bra till världen kommer ifrån norrland.

japp!! svenska Banjo-SM avgörs i helgen dock måste man ha föräldrasyskon i 3 generationer samt MINST 6 fingrar per hand!

SH är faktiskt en bra källa till kunskap när det gäller hojar även om man får sålla lite i inläggen...

Med vänlig hälsning
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kollade runt lite på olika gixxerforum, och det är delade åsikter om motorn måste ur eller inte (och delas). Enligt vissa går det att bända ur packningen förbi läpparna och att sedan pressa i en ny packning. Men nån hade även gjort en massa mer skada när de provat den metoden...Ska göra samma operation på min TL nästa vecka, men på den är låsningen skruvad, och inte ingjuten i blocket.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
det var en förbannat dum lösning (låsning), packboxen sitter ju exponerad hur bra som helst- bara den idiotiska flärpen som ligger över den!! (kunde ju då i så fall gjort den helt dold!!)- nån borde tilldömas spöstraff för att bara tänka på det sättet vid konstruktion.
psychobiker's TL'rs lösning är ju smart-varför tog dom inte samma på gixxer 1000?:huvet

//jj
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
jag löste det hela på min hoj med en oring, bricka och lite värmetåligt silikon.
för att byta tätningen måste man dela på motorn om man inte vill karva i blocket....

limmade fast oringen med superlim
View attachment 408348

sen på med lite värmetåligt silikon
och en bricka som skydd
View attachment 408349

oringen räcker säkert men man vill ju att det ska hålla

Sådana där grejer har jag också gjort och blev så bra så dom blev permanenta - ganska surt och klyva en spis för en skitgrej - det gör man för och plocka ut kolvar,dvärgar eller vevstakar.

B.la annat gjorde jag det på en packbox för utgående axel t.ex - slapp en motorklyvning bara där:tummenupp
 

midas

smiskar asfalt igen
Gick med
9 Jan 2009
Ort
Tyresö
Hoj
BMW S1000RR -11 , Gixxer 1000 K6, CBR 900 RR -96 *såld*
Får se hur om jag låter det vara kvar, håller hur bra som helst så väntar nog tills jag behöver klyva av annan anledning. Förstår inte hur dom tänkte när dom konstruerade det så ?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Den där behöver inte lika hög hållfasthet som en packbox för utgående axel...så det där lär hålla.

Lätt livslängden ut.

En större packbox för växel,utgående axel kan behöva fixeras lite hårdare med T.ex Jbweld(epoxi) och så.
Tänk på att du har den gamla bakom också som skydd för blowout - typ övetryck i vevhuset eller detonation där inne som kan uppstå av att oljeångor antänds av en avbrunnen generator eller igenkorkad vevhusvent.

Den där är noll risk att den släpper
 

JimmieGSXR

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2014
Ort
Skellefteå
Hoj
2002 Suzuki GSXR 1000
jag löste det hela på min hoj med en oring, bricka och lite värmetåligt silikon.
för att byta tätningen måste man dela på motorn om man inte vill karva i blocket....

limmade fast oringen med superlim
View attachment 408348

sen på med lite värmetåligt silikon
och en bricka som skydd
View attachment 408349

oringen räcker säkert men man vill ju att det ska hålla

Ruskigt bra lösning Midas !

Har iaf kört på Midas lösning och den funkar klockrent !

MEN nu har jag fått lite dåligt oljetryck på tomgång , eller ja lampan lyser om oljetryck men med ca 50 mer i varv så slocknar lampan ?! Kan det vara så jäkligt att oljetrycksgivaren är glapp ? Ska mäta upp oljetrycket nu i dagarna ,

Någon som vet vad trycket ska ligga på vid tomgång ? Samt vid fulla makaroner ? :hihi

MVH , Jimmie
 

JimmieGSXR

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2014
Ort
Skellefteå
Hoj
2002 Suzuki GSXR 1000
Kan tillägga att jag har rätt oljenivå i motorn , hade ett litet oljeläkage från oljetrycksgivaren så tog loss och rengjorde den men tryckluft , å det va efter det den började att spöka..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top