Jaktsäsong - Dammråttor - Finns det ngt. som fungerar?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Håller på att spränga bostaden för att.. ja spränga bostaden, läs; renovering, och började då fundera på om det inte kommit ut ngt. vettigt på marknaden förutom Svartstäd AB med RUT-avdrag..? "Normal" städning gör mig inget särskilt men damm får jag nippran på, finns det ngn. revolutionerande produkt?

Luftrenare - Gör det ngn. skillnad dammvajs?

Teknikmagasinet hade ngn. smart produkt mot damm, synd bara att det var bluffprodukten...

Visst kan jag googla men jag vill veta om det fungerar också utöver en produktspec..

En vilsen dammsugare i hemmet är säkert kanon men det löser inte dammfrågan över golvnivå, naturligtvis.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
FRU kan funka men det är en chansning som kan slå jävligt fel med.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Dammvippa?
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Min mamma brukar ta av sig glasögonen när hon inte känner för att städa. Fast det gäller ju att man har synfel för att det ska funka.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En robotdammsugare som regelbundet kör runt i sin ensamhet fungerar ganska bra. Det städar upp mycket av "vardagsdammet" som annars lägger sig under soffor etc.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Att hyra in nån rut-tant under pågående renovering låter lite som att kasta pärlor åt svin. Det kommer bli lika skitigt igen på ett nafs. Så våttorka upp det värsta och gör en rejäl insats när du är klar istället. Känsliga möbler kan vara värda att täckas med plast. Lite skit har ingen dött av, speciellt inte dammråtor som har den goda egenskapen att inte visa upp sig för folk.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Att hyra in nån rut-tant under pågående renovering låter lite som att kasta pärlor åt svin. Det kommer bli lika skitigt igen på ett nafs. Så våttorka upp det värsta och gör en rejäl insats när du är klar istället. Känsliga möbler kan vara värda att täckas med plast. Lite skit har ingen dött av, speciellt inte dammråtor som har den goda egenskapen att inte visa upp sig för folk.

Tror frågan väcktes under renoveringen, inte att han skall städa just nu??
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ge fan i mattor och tygmöbler som släpper ifrån sig mycket av skiten. Sen knatar du runt i latex så minskar ditt tillskott.
Närtill en snofsig centraldammsugare inbyggd i golvlisterna så börjar besväret minska märkbart. :crash
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ett bra ventilationssystem på vinden är grunden till ett dammfritt boende. Utan det kan du försöka med allt möjligt utan att det gör någon större skillnad.
Tilluft eventuellt på väggar och sedan frånluft i tak, strategiskt utplacerade. Bäst är naturligtvis ett komplett system med värmeåtervinning, filterbox, ljuddämpare osv.

Själv har jag samma problem då huset är gammalt och ventilationen obefintlig.
Lite bättre blev det av att jag monterade en rejäl jävla utsugsfläkt på vinden kopplad till nyrenoverade badrummet och två frånluftsdon. Nackdelen är att den är för stor för bara dessa två och för ett jäkla liv men den byter ut husluften väldigt fort.
Sen monterade jag nya fönster med vädringsläge samt mikroventilation och det gör också skillnad.
Nu har jag ett komplett ventilationssystem liggandes på verkstaden, med fläktar, ljuddämpare och allt sånt där. Bara värmeåtervinningen som saknas med den kanske får komma till i ett senare skede för att spara kosing.

Så, upp och montera ventilation på vinden, gärna i juli :D
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ett bra ventilationssystem på vinden är grunden till ett dammfritt boende. Utan det kan du försöka med allt möjligt utan att det gör någon större skillnad.
Tilluft eventuellt på väggar och sedan frånluft i tak, strategiskt utplacerade. Bäst är naturligtvis ett komplett system med värmeåtervinning, filterbox, ljuddämpare osv.

Själv har jag samma problem då huset är gammalt och ventilationen obefintlig.
Lite bättre blev det av att jag monterade en rejäl jävla utsugsfläkt på vinden kopplad till nyrenoverade badrummet och två frånluftsdon. Nackdelen är att den är för stor för bara dessa två och för ett jäkla liv men den byter ut husluften väldigt fort.
Sen monterade jag nya fönster med vädringsläge samt mikroventilation och det gör också skillnad.
Nu har jag ett komplett ventilationssystem liggandes på verkstaden, med fläktar, ljuddämpare och allt sånt där. Bara värmeåtervinningen som saknas med den kanske får komma till i ett senare skede för att spara kosing.

Så, upp och montera ventilation på vinden, gärna i juli :D

Jag har exakt det du beskriver bara det att jag har tilluft i taket istället och aggregatet sitter i tvättstugan och inte på vinden. Frånluft i badrum,tvättstuga och kök. Tilluft i sovrum, hall och vardagsrum.Mycket effektiv värmeåtervinning mellan till- och frånluft, filter och ljuddämpare till förbannelse.

Utöver det har jag även centraldammsugare som blåser ut utanför huset med sockeluttag i köket. Rut-tant som kommer och städar 2,5h varje fredag och en FRU.

Trots alla åtgärder har jag ändå dammråttor både här och där.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har exakt det du beskriver bara det att jag har tilluft i taket istället och aggregatet sitter i tvättstugan och inte på vinden. Frånluft i badrum,tvättstuga och kök. Tilluft i sovrum, hall och vardagsrum.Mycket effektiv värmeåtervinning mellan till- och frånluft, filter och ljuddämpare till förbannelse.

Utöver det har jag även centraldammsugare som blåser ut utanför huset med sockeluttag i köket. Rut-tant som kommer och städar 2,5h varje fredag och en FRU.

Trots alla åtgärder har jag ändå dammråttor både här och där.

Shit, då är du en skitgris :rolleyes:
Givetvis måste man ju städa också men trots att jag anser att vi har det lite väl dammigt hemma så uppstår det sällan dammråttor trots tre katter dessutom. Men sen gillar jag att städa också, jag vill mest få bättre luft inne och slippa se damm på fönsterbrädor och bänkytor om man inte har dammat på en vecka.
Tänk då på hur skitigt du hade haft det UTAN ventilationen :fakta
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Shit, då är du en skitgris :rolleyes:
Givetvis måste man ju städa också men trots att jag anser att vi har det lite väl dammigt hemma så uppstår det sällan dammråttor trots tre katter dessutom. Men sen gillar jag att städa också, jag vill mest få bättre luft inne och slippa se damm på fönsterbrädor och bänkytor om man inte har dammat på en vecka.
Tänk då på hur skitigt du hade haft det UTAN ventilationen :fakta


Ingen större skillnad tyvärr. Jag byter filter med 3-5 månaders intervall och visst är det dammigt men med tanke på tiden det sitter där så är det att betrakta som noll och ingenting. Men luftkvaliten är hög och komforten är ordentligt hög vintertid då tilluften håller 15-17 grader trots att det är 15 minus ute och det utan nån tillsatsvärme. Men du har rätt, vi är absolut skitgrisar.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Är detta ett fall orsakat av fenomenet BARN? Vid sådan förekomst räcker knappast RUT samt FRU till, då de endast behandlar själva symptomen och inte problemet till oredan.

Vad gäller att hålla det rent så är en bra, men kontroversiell, lösning att vara så lite som möjligt i bostaden. Fungerat galant senaste tiden för mig. Behöver ytterst sällan städa. När det väl behövs så underlättas det av att ha väldigt lite möbler och synliga prylar.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nä, knåddar kan jag inte skylla på men det jag söker är alltså någon form av automatisk dammsamlare/destroyer (snöa inte in er på rubriken). Förväntar mig inte ett resultat på 100% men åtminstone kraftig reducering av damm = ska vara värt det.

Luftrenare som ex., gör det skillnad och om så är det någon särskild modell man ska sikta in sig på i ämnet damm? Kanske finns det någon statisk mackapär som drar/suger åt sig damm så att man enkelt kan rensa den efter given tidsintervall.

Dammråttor är naturligtvis ganska lättjagade, korkade varelser, men ex. fjärr/spelkontroll, elektriska apparater, kanter/lister o.s.v. o.s.v. är jag mindre road av att precisionstorka = därför vill jag minska andelen damm.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Dammråttor är igentligen spökbajs. Bjud in en spökjägare eller nån annan diffus jävel med doftljus och rökelser så löser det sig.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top