Trasigt bulthål till oljefilterlocket på Superduke

kljozk

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Pajala
Hoj
2007, KTM, Superduke
Nu har jag lyckats med nått väldigt jobbigt.
Jag lyckades först dra av bulten (M5*16) till locket på oljefitret på min 2007 Superduke.
Sen när jag skulle borra ut resten av bulten som var kvar i hålet lyckadess jag borra snett och det gick hål i godset och jag fick inte ut bulten. Så jag fortsatte borra i frustration utan ett vettigt resultat.
Nu behöver jag er hjälp!!
Vad ska jag göra?
Kan jag sätta en gängtapp i hålet och fylla igen med kemiskmetall??
Eller kanske fylla igen hålet helt och låta det färda se gänga nya gänger?

Snälla hjälp mig!
Sommar har just kommit upp till oss!
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Ta en bild, så ska vi se vad som går att göra


I
 

kljozk

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Pajala
Hoj
2007, KTM, Superduke
Det är som en reva som är en mm bred och kanske två tre mm lång, mot utsidan av skruvålet, alltså inte in mot oljefiltret.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Låter som att det går att fixa med insatsgänga

M
 

kljozk

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Pajala
Hoj
2007, KTM, Superduke
Måste väll försöka få tag i en svetsare då. Om ingen har nått annat förslag.
 

kljozk

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Pajala
Hoj
2007, KTM, Superduke
Satt och läste just om JB weld och tror jag ska göra ett försök med de först.
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Testa vet jag. Nu är ju inte detta samma men jag drog loss dom små muttrarna på min baklampa som satt plastade bara. Fyllde med JB weld och väntade ett dygn sen borrade jag o gängade satte sen i en insatsgänga och det funkade iaf. Sen har jag även lagt JB weld i en spricka inuti en motor på en lagerbana men inte monterat ihop det än men det känns bra. Är ju värt att testa. Tror det kostar 159 kr från JB welds hemsida och tog ett par dagar så låg det i postlådan fraktfritt. Ska ju vara oljebeständigt också. Sen ska man väl inte dra dom skruven hårdare än 6nm eller är det 10nm tro? Helicoil tål ju det iaf och det ska även JB weld palla. Värt ett försök iaf, tycker jag
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Dock när du borrar sen se till att det finns ett stopp så inte gängan gängat ur sig. Är ju bara att borra lite längre än insatsgängan är.
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Finns ju även alutite som du varmlöder på. Det blir kanonhårt det. Tyckte dock att det var svårhanterat..
 

kljozk

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Pajala
Hoj
2007, KTM, Superduke
betsällde hem en tub JB weld, kommer väll under veckan. Ska göra ett försök. Kan skriva här vad resultatet blev.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
-alltså om jag kan nu "läsa rätt" bilden, den enda rätta som ger ett bra resultat är TIG-påfyllning (svetsa ihop allt) + nytt hål i rätt ställe + ny gänga (helst stålgänga dvs Heli-coil eller Biltemas "helicoil" från början).
Det saknas så mycket material att löda alu med JB/"lumiweld"-liknande tror jag inte riktigt på, även om det är med en stålgänga/insats: då man spänner, blir det rätt stora radiala krafter som försöker "öppna såret". I värsta fall lossnar och släpper det då du lyckats köra presis halva vägen 5 mil till närmaste byn (utlämningstället) och befinner dig just där då ensam, utan andra trafikanter eller mobiltäckning.. :lol

Men-men: OM det finns material bakom det trasiga gängan kan du väl borra ett 4mm (snarare 4.2mm) hål i rätta stället, och försöka göra M5 gänga som fungerar tillsammans med längre skruv, t.ex M5x25? Eller t.om 5mm hål och fixa en lös mutter på baksidan, manuellt vid monteringen?
Börja borrningen på *presis* rätt ställe med en liten bort (t.ex med bara 3mm).
Bäst om du monterar locket med den andra skruvet och tillverkar/använder ett litet jig '5.5'/3 mm rörbit som man kan försiktigt borra genom, i det rätta stället. Hoppas du förstår vad jag menar.

Det är inget stort problem om hålet+den nya längre gängan går till vevhuset, det går att göra tätt med Loctite eller packningslim (t.ex Hylomar). Värre om hålet skulle gå till en vattenkanal (iom man vill inte tappa vatten vid filterbyte).

(jag känner inte KTM, kanske detta är ren omöjlighet iom det snurrar någon "vevaxel-limpa" just där var befintliga hålet tar slut och det bara går inte)
-Med en sådan här halv-bra lösning skulle du kanske klara över säsongen till riktiga lösningen med TIG?
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Nåt att tänka på är ju att du ska ha av locket fler ggr. så kanske ide att göra det ordentligt... helicoil kan ju följa med upp nästa gång..

svetsa med TIG och sen plana till tätytan ...

skruva dit locket på den hela gängsidan och därefter borrar du med locket som jigg för att få gänghålet rätt....

Med vänlig hälsning
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top