Rekommendera mig en mc-tur mellan dessa destinationer!

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Hejsan! Under sommaren planerar jag en miniroadtrip i södra Sverige.
Tänkte höra om någon har lust och föreslå antingen en del eller en hel rut mellan dessa destinationer? Svårt och veta vilka vägar som passar MC. Vill i största mån ha så mycket 70, max 90 väg som möjligt då jag kör en-cylindrig kurv-maskin :)

Destinationer i ordning.
1. Linköping
2. Växjö
3. Sölvesborg
4. Lund
5. Linköping

Tack på förhand!
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Har du tid att stanna och kolla på sevärdheter, eller tänker du bara köra.?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag använder den här för att se beläggningen på vägen: https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Google maps (Klassisk!) för att pointa ut rutten: https://maps.google.se/maps?hl=sv

Och eventuellt Eniros kartor för att se hur vägarna och geografin ser ut: http://kartor.eniro.se/

Jag är omodärn! Jag gillar fysiska kartor och gamla motorcyklar. :tungan

Datorer är "bättre" men ger inte mig mer körglädje.

Albert Engström, http://albertengstrom.se/ död sedan länge, lär ha sagt...

-Den som aldrig åker fel får aldrig se något!

Jag har sett mycket! :D











Jag använder naturligtvis samtliga ovan men inte när jag kör hoj. :)
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Vägen mellan Kisa och Malexander är kanon och har hyllats här på SH förr, så den tycker jag att du ska börja eller avsluta med!
Har du möjlighet så kan jag även rekommendera att ta en tur kring Häckeberga nationalpark. Den ligger någon mil sydost om Lund och är ett Mecka för skånska motorcyklister. Finns massor av kurviga, natursköna vägar där. Nästan i klass med Bulten!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vägen mellan Kisa och Malexander är kanon och har hyllats här på SH förr, så den tycker jag att du ska börja eller avsluta med!
Har du möjlighet så kan jag även rekommendera att ta en tur kring Häckeberga nationalpark. Den ligger någon mil sydost om Lund och är ett Mecka för skånska motorcyklister. Finns massor av kurviga, natursköna vägar där. Nästan i klass med Bulten!
Han vill ha fysiska kartor, du får nog skicka brev till honom istället, du vet såna där pappersgrejer som man slickar på...
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Han vill ha fysiska kartor, du får nog skicka brev till honom istället, du vet såna där pappersgrejer som man slickar på...

När nämnde jag nått om fysiskta kartor?
Läs första inlägget så ser du vad jag var på jakt efter :)

Ang tipset om kisa, tack!
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Vägen mellan Kisa och Malexander är kanon och har hyllats här på SH förr, så den tycker jag att du ska börja eller avsluta med!
Har du möjlighet så kan jag även rekommendera att ta en tur kring Häckeberga nationalpark. Den ligger någon mil sydost om Lund och är ett Mecka för skånska motorcyklister. Finns massor av kurviga, natursköna vägar där. Nästan i klass med Bulten!
Så kallad häckeberga ring? ��
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
När nämnde jag nått om fysiskta kartor?
Läs första inlägget så ser du vad jag var på jakt efter :)

Ang tipset om kisa, tack!

Ta vätten runt när du ändå är ute och åker! :) Jag kan lite vägar på västra sidan, förbi karlsborg och den vägen som jag kan kolla upp åt dig annars är det ju inte mina hemtrakter precis. :3freak
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
När du ska hem från Lund kan det vara värt att köra över till östra Skåne och Ystad.
Ta dig uppåt hela vägen till Osby sedan Lönsboda, Tingsryd, Emmaboda, Kosta.

Jag kan inga specifika vägar, men här finns många 70-sträckor. En del är lite trista, men vissa sträckor är riktigt kurviga och fina.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Vägen mellan Kisa och Malexander är kanon och har hyllats här på SH förr, så den tycker jag att du ska börja eller avsluta med!
Har du möjlighet så kan jag även rekommendera att ta en tur kring Häckeberga nationalpark. Den ligger någon mil sydost om Lund och är ett Mecka för skånska motorcyklister. Finns massor av kurviga, natursköna vägar där. Nästan i klass med Bulten!

Skulle säga att det är mer likt Bogan (innan oljegruset) än Bulten. Smalare och inte lika svepande kurvor. Men håller med, Häckeberga är ett måste. Kan rekommendera att pola i med någon som kan sin sträckning, ett par felsvängar och man ligger och crusar raka vägar bredvid åkrar...
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Ta vätten runt när du ändå är ute och åker! :) Jag kan lite vägar på västra sidan, förbi karlsborg och den vägen som jag kan kolla upp åt dig annars är det ju inte mina hemtrakter precis. :3freak
Haha,a kan bli tight på just denna trip! Räknar med och hålla mig på östra sidan av Sverige denna gång :)
Tack i alla fall!

Mycket bra tips hittills, kan säkert kombinera ihop nån bra tur snart :yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top