KTM 525 Storservice?

erilc

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Vilhelmina
Hoj
KTM 660
Hej!
Det är så att jag skaffat mig en 525a och eftersom den då gått över 100h så undrar jag vad som måste göras?
kolv blev bytt av tidigare ägare så det avvaktar jag med om den inte ser allt för dålig ut.
Måste jag byta vevaxel eller räcker det med vevstake?
Vilka lager måste jag byta?
När är det dags för byte av cylinder?
Tack på förhand!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
100 timmar är inget om den inte har gått med en elitåkare. Du kan tryggt köra betydligt längre än så. Sen brukar det dock vara si och så med den uppgivna gångtiden. Planerar man att äga cykeln en längre tid är det läge att byta vevstake och ramlager samt div andra lager för att veta att man har några hundra timmars problemfritt ägande framför sig.
 

Igor-Larionov

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2013
Ort
Centan.
Hoj
Några olika.
Är nog fel forum detta. Tag kontakt med en KTM auktoriserad verkstad så löser det sig nog lättast eller hitta någon form av Cross/Enduro forum.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Antingen gör man väl en storservice med byte av stake, alla lager, kolla cylindern osv, en bra slant mao, eller så kör man tills det rasar med konstanta byten av olja/filter och kolla av ventilspel, beror väl lite på vad du gett för hojen.
Har du gett 20' för den kanske det känns lite surt o serva den för 6-10'...
 

erilc

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Vilhelmina
Hoj
KTM 660
När jag köpte motorcykeln för 30 000 så stog det 50h på mätaren så då kollade jag upp tidigare ägare och pratade med dessa, första ägaren var den som bytte kolv, ska dock ta reda på om den personen bytte något mer.
När motorcykeln lämnade andra ägaren så hade den tydligen gått 90h....
Men de efterkommande 3 ägarna hade bara kört några timmar på denna så jag gissar på att motorcykeln har gått ca 150-200h totalt.
Så jag tror kommer göra en storservice snart, vilka lager är det man bör se över då man gör detta?
 

larzaforreal

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2012
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 EXC -06
Jag köpte en också rätt nyligen som gått 250h, det hade bytts både det ena och det andra av mekaniker privat och fanns inga kvitton e.tc. Kan mycket väl stämma, kan mycket väl vara snack.

Jag gör som någon där uppe skrev, är noga med olja och filterbyte, luftfilter och ventilspel sen kör jag tills det inte går längre och lämnar in den då!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top