Cyklister som korsar övergångsställen utan att kliva av

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Hur fan går det här ihop.

Bilister har nämligen inte väjningsplikt gentemot cyklister som korsar en cykelöverfart. De är skyldiga att anpassa farten och se till at det inte uppstår någon fara för cyklisterna, men lyder inte under väjningsplikt gentemot dem.

•Bilister har väjningsplikt gentemot cykelöverfarter, dvs. när cyklisterna korsar deras körbana. När en bilist å andra sidan korsar en cyklists cykelbana har väjningsplikt gentemot de som befinner sig på den.

Står i samma sammanhang på korkort.se
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Hur fan går det här ihop.

Bilister har nämligen inte väjningsplikt gentemot cyklister som korsar en cykelöverfart. De är skyldiga att anpassa farten och se till at det inte uppstår någon fara för cyklisterna, men lyder inte under väjningsplikt gentemot dem.

•Bilister har väjningsplikt gentemot cykelöverfarter, dvs. när cyklisterna korsar deras körbana. När en bilist å andra sidan korsar en cyklists cykelbana har väjningsplikt gentemot de som befinner sig på den.

Står i samma sammanhang på korkort.se

Var det mitt inlägg du inte begrep, vad var det som var oklart? Tyckte inte det kunde bli mera tydligt utan att trippelupprepa reglerna...
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
*Om en cykelbana korsar en väg ska cyklister och förare av moped klass II lämna företräde.

Bra med reglerna där, det som saknas är väl bara ett förtydligande om det här med cykelbanor och korsningar. Det är ju som så att om cykelbanan upphör i korsningen ska cyklande lämna företräde ja, medan om cykelbanan är genomgående har cyklande däremot företräde. Enligt paragrafen med nummer 59.

"59 § På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare."
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Då ämnet inte är direkt relaterat med motorcyklar flyttas tråden till denna forumdel.
Jag har även tagit bort ett inlägg som tolkas som diskriminerande enligt SH regler. Det finns en anledning till att vi inte skriver sånt och det borde alla fatta.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tänker då fan inte vänta på att de skall stiga av! Cykla i stället så vi alla kan fortsätta med våra liv! :mad:
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag cyklar väldigt mycket (+1000 mil/år), kör hyfsat mycket hoj (+1000 mil/år) och såklart en del bil när jag måste, har kört mycket bil i mina dagar innan hojkort. Jag tycker bilister och gångtrafikanter är de värsta bovarna i trafiken... Det ser ut som på forumet här ungefär, inte en jävel kan reglerna hehehe..

Det är snårigt det här med regler och som synes är det få som kan dem, man kan inte lita på att en käft vet vad som gäller i trafiken. När det gäller cykelöverfarter (vilka oftast finns i samand med övergångsställen) så gäller att bilist skall lämna företräde om man "korsar" cyklistens färdriktning, dvs. svänger. Vid övervakade överfarter har alltid bilist väjningsplikt när denna svänger och korsar cykelöverfart. Vidare om det sitter märke för väjningsplikt innan cykelöverfart/övergångsställe så har bilen alltid väjningsplikt även om cykeln korsar vägen och bilisten INTE svänger, gissa hur många som känner till detta/tar hänsyn när man kommer i nerförsbacke på cykel. Detta har de flesta noll koll på!



*Om en förare kör ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart har denne skyldighet att lämna företräde åt cyklister.
*Om en cykelbana korsar en väg ska cyklister och förare av moped klass II lämna företräde.
*Väjningsplikt väg/cykelbana - när den cyklande som färdas på en cykelbana ska korsa en väg har den cyklande väjningsplikt. Detta gäller även om den cyklande färdas ut på en cykelöverfart.

*Vägkorsning med cykelöverfart och vägmärket väjningsplikt.
** Om vägmärket väjningsplikt finns uppsatt före en vägkorsning och det finns en cykelöverfart mellan vägmärket och vägkorsningen säger Vägmärkesförordningen (SFS 2007:90) att förare har väjningsplikt mot fordon, cyklist räknas som fordon, på korsande väg eller led.

** Om vägmärket väjningsplikt är uppsatt efter cykelöverfarten har bil/mc-föraren ingen väjningsplikt utan då gäller ömsesidigt hänsynstagande och anpassning enligt Trafikförordningen 3 kap 61§ (gäller förare) och 6 kap 6§ (gäller cyklister)

Alltså, du korsar en väg på cykelöverfart med cykel (där finns garanterat övergångsställe, jag tror det spelar rock'n roll om man kör på övergångsstället eller cykelöverfarten). Om bilen svänger innan den korsar cykelöverfarten har den väjningsplikt, om den först skall passera cykelöverfarten och sedan svänga har cyklisten väjningsplikt.*Om* det inte sitter ett väjningspliktsmärke FÖRE cykelöverfarten eller är markerat i vägbanan före cykelöverfarten. Är det trafikljus har cyklisten alltid företräde.

Det är inte jättesvårt men fan vad alla utom jag är kassa i trafiken! :fakta

Som cyklist kör jag ofta mot rött om det är ledigt - det är säkrare än att vänta på grönt och blir nedmejad av en svängande bilist. Som motorcyklist/bilist kör jag aldrig mot rött.

Lättsmält komprimerad info: http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV10107_7.pdf

EDIT: Om du läst ända hit så bevisar du att MC-förare kan reglerna, åtminstone nu :)

Ekar det här eller?

EDIT: hade du bemödat dig med att läsa tråden istället för att posera framför spegeln i din nya reflexväst så hade DU uppmärksammat att jag redan länkat till Transportstyrelsens folder......

Sen har du fel också. Hur jävla svårt kan det vara? Att inte ens du kan reglerna??!!

"Vid övervakade överfarter har alltid bilist väjningsplikt när denna svänger och korsar cykelöverfart." Fel... Är det rött på cykelöverfarten och grönt för bilen så har knappast bilen väjningsplikt eller hur? Däremot kan bilisten förvänta sig korsande trafik där bilisten har väjningsplikt såvida bilisten inte hade grön pil. Hur jävla svårt kan det vara? :D

EDIT 2: har du läst ända hit så kanske du också har lärt dig nåt.

EDIT 3: sluta cykla mot rött, det klär inte en BMW förare.

EDIT 4: Har du reflexväst när du cyklar?

EDIT 5: Jag gillar inte BMW.....

EDIT 6: Jag e ganska packad.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Är ni på riktigt eller? "Skrämma" upp cyklister? Nog för att dom alla gånger kan vara riktiga idioter precis som alla andra. Men vem vill ha på sitt samvete en cyklist som vinglar till, kraschar och blir överkörd?

Jag tar mig fram i trafiken i huvudsak både med cykel och bil. Jag håller mig inte nödvändigtvis till reglerna i något av fallen men jag gör ändå mitt bästa att ta hänsyn och samarbeta med övriga trafikanter.

På cykel så agerar jag likadant som när jag kör MC. Jag kör som om ingen ser mig och jag anpassar mig efter situationer som dyker upp men förväntar mig inget av någon annan. "Assuptions is the mother of all fuck-ups" som det så vackert heter.

Korsningar och rondeller spanar man av i god tid och som andra sagt så anpassar man helst farten så man kan passera i en lucka. När så inte går närmar man sig i lägre hastighet och är beredd på att stanna. Stannar bilist så passerar jag cyklandes och i annat fall är det bara gilla läget och stanna för att sedan cykla över.
Aldrig i livet att jag skulle stanna och gå. Vad är poängen med det?
Sen skiter jag gladligen i vem som har företräde. Jag cyklar med hänsyn till min framtida hälsa aldrig ut framför ett annat rörligt fordon utom vid bevakade övergångsställen utan svängande trafik.

Som bilist skulle det vara en mardröm att skada en medtrafikant. Eftersom gång- och cykeltrafikanter är så utsatta så är jag extra uppmärksam när jag rör mig trafik där dessa förekommer. Det är väl ingen tröst för någon iblandad i att den ena eller den andra hade rätt?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tricket är att passera cyklisterna så jävla nära att dom känner vinddraget i röven. Brukar bli sura miner och en och annan näve men förhoppningsvis har dom lärt sig nåt. :arsele
Japp, dom lär sig hata hojar, och kommer göra allt dom kan för att blocka oss i köer, och så slutar dom helt och hållet att visa hänsyn, det är inte dom det gör ont i.

Jag tar mig fram i trafiken i huvudsak både med cykel och bil. Jag håller mig inte nödvändigtvis till reglerna i något av fallen men jag gör ändå mitt bästa att ta hänsyn och samarbeta med övriga trafikanter.

På cykel så agerar jag likadant som när jag kör MC. Jag kör som om ingen ser mig och jag anpassar mig efter situationer som dyker upp men förväntar mig inget av någon annan. "Assuptions is the mother of all fuck-ups" som det så vackert heter.
:tummenupp
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
En sak som Yada glömde är att det är skillnad på cykelöverfart och cykelbana. Tyvärr finns det inga definitioner hur en cykelbana som korsar väg ska vara utformad, inte heller finns det definitioner om hur en cykelöverfart ska vara markerad.

Dessutom, har en cyklist hunnit ut på en cykelöverfart så ska man i princip lämna företräde, det står inte det i klartext, men kontentan av det blir det.

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
... Jag tar mig fram i trafiken i huvudsak både med cykel och bil. Jag håller mig inte nödvändigtvis till reglerna i något av fallen men jag gör ändå mitt bästa att ta hänsyn och samarbeta med övriga trafikanter.

På cykel så agerar jag likadant som när jag kör MC. Jag kör som om ingen ser mig och jag anpassar mig efter situationer som dyker upp men förväntar mig inget av någon annan. "Assuptions is the mother of all fuck-ups" som det så vackert heter. ...

Jag håller helt med. Kör antingen någon av två bilar, en mc eller en cykel och jag förstår inte ens problemet. Det är väldigt lätt om man bara planerar sin körning lite att ta hänsyn till cyklister och för cyklister att ta hänsyn till bilister. Man söker snabbt kontakt med den andre som visar tecken på att anpassa hastigheten och sedan kör man.

Jag hoppar nästan aldrig av cykeln eftersom att det skulle innebära att jag bromsar ned bilisten eller trafiken onödigt länge. Bättre är att hitta en lucka som båda ser till att den håller och bara passera förbi snabbt, oavsett vad reglerna säger.

Några få tillfällen har jag råkat ut för någon sån som försökt skrämmas eller hojtat, men det är ju som vanligt utlopp för något inre problem. Hade dom bara släppt av gasen någon sekund tidigare så hade det gått med marginal bra. Tror knappast att dessa personer skulle blivit gladare av att jag hoppade av och ställde mig och väntade in att dom hade stannat helt och hållet innan jag lett över cykeln framför dom.

Rött respekteras dock fullt ut som cyklist då dessa sparade sekunder inte är värt den risken man utsätter sig för. Hur bra koll man än tycker att man har i en korsning.

Om alla bara slappnade av och jobbade med hänsyn skulle saker och ting flyta på så mycket bättre. Även om man ibland är irriterad för att MCn står på service och man måste jaga sig genom köer i en plåtburk på fyra hjul :tummenupp
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Tricket är att passera cyklisterna så jävla nära att dom känner vinddraget i röven. Brukar bli sura miner och en och annan näve men förhoppningsvis har dom lärt sig nåt. :arsele

Ja antingen det eller en mindre slägga i bakhuvve på mc-föraren vid nästa trafikljus. :3freak
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Nu väljer jag ju att varken gå, cykla eller på något annat sätt ta mig över på ett övergångsställe utan att vara säker på att inte bli överkörd.
Men jag kliver absolut inte av cykeln om jag nu måste korsa en väg precis där det råkar finnas ett övergångsställe, å andra sidan har jag heller aldrig varit med om situationen du beskriver och då kör jag ändå en del mc och bil i Stockholm.


Vad JAG stör mig på mest är bilister som konsekvent vägrar att använda blinkers, bilister och i synnerhet lastbilar som inte har vett att hålla avståndet och motorcyklar som åker mellan filerna i hög fart även fast trafiken rullar på hyfsat.

Näste man till biktstolen.

Har du kört lastbil någon gång?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Fästingar kommer senare på listan. Dom tar man bort o krossar till en blöt blodig fläck.
Bör man inte göra med cyklister.
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
En sak som Yada glömde är att det är skillnad på cykelöverfart och cykelbana. Tyvärr finns det inga definitioner hur en cykelbana som korsar väg ska vara utformad, inte heller finns det definitioner om hur en cykelöverfart ska vara markerad.

Cykelöverfart markeras med vita kvadrater.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det har jag förvisso gjort! men vad har det med saken att göra?
Tänkte mest på det du skrev om lastbilar och avstånd.
Ligger lastbilen för nära betyder det oftast att bilen framför kör för sakta (svenska lagliga lastbilar toppar 90km/h). Ligger bilen framför i tex 75km/h vill antagligen lastbilen förbi för den har oftast en tid att passa.
Accelerationen på en fullastad lastbil är inte svindlande så då ligger man rätt nära för att ha en chans att köra om utan att störa resten av trafiken för mycket.
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Jobbar som vägarbetare i stockholm, jag är ledsen men cyklister i stockholm är helt totalt livsfarliga utan någon som helst respekt för sitt eget eller andras liv, enda sättet att få dom lönnfeta äcklen i spandexstring att sakta ner farten är att ha det jävligt grusigt runt omkring sig så dom får punka på sina balla racercyklar :7peta

ledsen men jag hatar cyklister som ger sig ut i rusningstrafik och åker slalom mellan avstängningar, stora maskiner och vägarbetare, och sen faktiskt har mage att klaga på att dom inte kan ligga och bränna 100km/h bland barnvagnarna.

Ni som cyklar här inne, tänk på att ni inte hörs, samt att ni syns jävligt dåligt, jag har själv varit jävligt nära på att bli ihjälkörd flera gånger på gång/cykelbana när man vänt sig om å det bara swishar förbi en jävel, nån gång kommer det ut en grävskopa istället för en människa, den striden gör mycket ondare för er än för skopan.

ah, skönt att få slänga ut sig lite skit såhär på natten :brynad
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Tänkte mest på det du skrev om lastbilar och avstånd.
Ligger lastbilen för nära betyder det oftast att bilen framför kör för sakta (svenska lagliga lastbilar toppar 90km/h). Ligger bilen framför i tex 75km/h vill antagligen lastbilen förbi för den har oftast en tid att passa.
Accelerationen på en fullastad lastbil är inte svindlande så då ligger man rätt nära för att ha en chans att köra om utan att störa resten av trafiken för mycket.

Ligger lastbilen för nära bilen framför betyder det bara att den som sitter bakom
ratten i lastbilen inte har nåt att göra bakom ratten på ett tungt fordon, inget annat.

Vet inte hur många ggr jag har ringt polisen på lastbilar som beter sig illa
i trafiken, tappat räkningen...

Och för att slippa frågan, japp, jag har kört lastbil i 8 år i Stockholmstrafiken,
ringde mer då än nu, så krångligt att få upp mobilen när man kör hoj...

Och med tanke på litzters inlägg om dålig hänsyn mot vägarbetare så
är nog lastbilschaufförer och taxichaufförer bland dom sämsta på att visa hänsyn.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top