Cyklister som korsar övergångsställen utan att kliva av

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
:gnissla:gnissla:gnissla

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/
Trafikregler för dig som cyklar

Övergångsställe
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.

:gnissla

Av allt man kan irriteras på i trafiken är nog detta scenario det som höjer min puls allra mest. Jag åker mc eller bil varenda dag och råkar ut för det konstant, ni håller säkert med?
Det tar inte många minuter innan nästa situation dyker upp.

Trafikanter som byter fil plötsligt, kör för fort, tränger sig före, pratar i mobilen och så vidare stör mig inte så värst mycket för det kan man ha någorlunda koll på och det hindrar inte mig nämnvärt. Men cyklisterna..

Jag skulle uppskatta att 5-10% av cyklisterna kliver av och leder cykeln över övergångsstället, de andra cyklar glatt över i hög eller mellan-hög fart och nonchalerar fullkomligt de motordrivna fordon som måste bromsa in eller stanna.

Det gör mig inte irriterad att stanna när jag måste, vid rödljus, övergångsställen & väjningsplikt osv, men när dessa idioter tvingar en till det blir jag förbannad.
Jag vill bara bli Hulken och kasta deras cykel till Svalbard när dom inte kliver av utan bara cyklar på, och tror dom har rätten till det! Sen kan dom resa till Svalbard och hämta den igen. Och hinna läsa på om trafikregler på planet/båten.

:gnissla

Det värsta är att det troligtvis är vi som åker dit på det om en olycka/massuppfittning sker och dom skadas,
trots att det är dom som bryter mot lagen i fråga.

Visst, ni kanske inte håller med och menar att "du förlorar 2 sekunder av din dag, i-lands-problem, skaffa ett liv"...det är inte det. Det skapar förvirring, irritation och säkerligen många olyckor per år. Just vid övergångsställena är cyklisterna arroganta och nonchalanta.
Förstår dom inte att en lastbil behöver en bra bit broms och stoppsträcka?
Jag har nyligen tagit C-kort och bävar inför tanken vad som kommer att hända när cyklisterna har en längtan att få hamna i min grill.

De 5-10% som faktiskt kliver av och leder sin cykel över;
images
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nu väljer jag ju att varken gå, cykla eller på något annat sätt ta mig över på ett övergångsställe utan att vara säker på att inte bli överkörd.
Men jag kliver absolut inte av cykeln om jag nu måste korsa en väg precis där det råkar finnas ett övergångsställe, å andra sidan har jag heller aldrig varit med om situationen du beskriver och då kör jag ändå en del mc och bil i Stockholm.

Vad JAG stör mig på mest är bilister som konsekvent vägrar att använda blinkers, bilister och i synnerhet lastbilar som inte har vett att hålla avståndet och motorcyklar som åker mellan filerna i hög fart även fast trafiken rullar på hyfsat.

Näste man till biktstolen.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag släpper inte över cyklister, som det står så gäller det fotgängare.

ex: en cyklist kommer cyklande fram till övergångstället och kliver av för att gå så jag stannar och då hoppar cyklist upp på cykeln och ska trampa iväg (då blev han cyklist) då körde jag och mannen fick vackert tvärstanna med lång näsa och jag skrattade gott. :hihi:hihi:hihi
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
å andra sidan har jag heller aldrig varit med om situationen du beskriver och då kör jag ändå en del mc och bil i Stockholm.
Det gör mig förvånad. Jag åker också mycket runt Hägersten och södra sidan. Utanför city kring Västberga, Hägersten, Solberga, Liljeholmen, Högdalen, Farsta, Sätra osv osv, där händer det hela tiden för mig.
scratchhead.gif
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Jag släpper inte över cyklister, som det står så gäller det fotgängare.
Precis, jag vill gärna också hålla konstant samma gaspådrag som innan övergångsstället även om jag ser att en cyklist kommer i full fart med ingen intention att kliva av, men jag är säker på att olyckan kommer att bita mig i röven så fort jag gör det.
Istället stannar jag och svär i hjälmen...kanske måste byta strategi.

Att ropa till alla cyklister "du måste kliva av, annars har du väjningsplikt, det står i trafiklagen!"
går också bort. Då måste man göra det hur många gånger som helst under en dag
och dom skulle antagligen inte tro på en heller.

Dom skulle tro att man bara hittar på, sorgligt men sant :hihi
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Lite komiskt att att alla andra ska hålla sig till regler och gnällas på:rolleyes:..........i typisk SH anda!
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Då är ju bilister som inte blinkar eller håller avstånd ännu mer irriterande.

/Cyklisten.
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Jag släpper inte över cyklister, som det står så gäller det fotgängare.

ex: en cyklist kommer cyklande fram till övergångstället och kliver av för att gå så jag stannar och då hoppar cyklist upp på cykeln och ska trampa iväg (då blev han cyklist) då körde jag och mannen fick vackert tvärstanna med lång näsa och jag skrattade gott. :hihi:hihi:hihi

Gjort samma sak flera gånger, rätt ska vara rätt ;-)
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det gör mig förvånad. Jag åker också mycket runt Hägersten och södra sidan. Utanför city kring Västberga, Hägersten, Solberga, Liljeholmen, Högdalen, Farsta, Sätra osv osv, där händer det hela tiden för mig.
scratchhead.gif

Ja ALDRIG var väl ta i så att jag nästan sket på mig. Jag omformulerar mig lite, det händer så pass sällan att jag inte ser problemet, och jag orkar inte bli förbannad på folk så fort dom har missat en paragraf.
Ser man att en cyklist är på väg i full fart mot ett övergångsställe och man är SÄKER på att den jäveln är en rättshaverist som tänker skita i att han har väjningsplikt och därför väljer att inte bromsa som bilist så är det i min bok lite av ett mord/mordförsök.

Många cyklister har dessutom inte körkort och har sjukt dålig koll på trafikregler, ändock tänker jag göra mitt bästa för att inte mangla ner någon på väg hem från coop bara för att jag har rätt.

Och som cyklist och mc-förare och bilförare så får jag ändå säga att det är läskigast att cykla i Stockholm, tokiga bilister som bara kör rakt över cykelbanor utan att lämna företräde, fotgängare som inte alls har koll när dom kliver ut i cykelbanan, bussar och lastbilar som passerar så sjukt nära en att alla marginaler är borta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det lustiga med den här regeln (cykel vid övergångsställe för gående) är att tittar man på "huvudregeln" för
"Cykelöverfart" så har alltid trafiken på vägen/gatan företräde.
Med två undantag: Cykelöverfart vid rondell, cykelöverfart i anslutning till cykelbana.
Där cyklisten har företräde.
Så tag nu och fundera över vilka cykelöverfarter du känner till i "ditt område" där "huvudregeln" gäller.
Jag känner i Göteborg inte till en enda cykelöverfart som inte ligger i anslutning till cykelbana eller rondell.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Som fd cyklist har cyklister alltid rätt till väg i min bok. Åtminstone moraliskt :rolleyes:. Cykling är den högst stående formen av fortskaffning. Men själv är jag för lat för att cykla nuförtiden. Hoj är roligare :D ...
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Många "nysvenskar" har ju överhuvudtaget inget trafikvett alls. Blinkers är okänt, parkerar mot trafiken, kör som bilen vore stulen etc.

Hoppla! Vilka syftar du på nu? folk från mellanöstern eller asiater eller afrikaner eller rentav danskar och tyskar?
Eller är det bara så att just "gammel"-Svenskarna är LIIIITE bättre än alla andra?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag cyklar också och tillhör de som känner till regeln men är, som TS påpekar, i minoritet.
Som cyklist kan jag ibland, (Men många cyklister har en osynlig bubbla som inte går att tränga igenom), prata med andra cyklister och nämna vad som är rätt när någon riskerat livet och cyklat rakt ut framför en bil. Men de flesta anser ju att jag är den som har rätt. Inte bra när två sådana individer möts...

Jag tillhör också minoriteten som stannar vid rödljus. Men jag vet ju också att jag blir fotgängare när jag kliver av cykeln så att gå förbi rödljuset kan jag göra om det är trafiksäkerhetsmässigt. Men det är nästan bara vi övergångsställen det går att göra så.

Ringklocka som fungerar är det 500 kr i böter att inte ha på cykeln men jag tillhör även de få som också använder den. Och jag blir riktigt varm i kroppen när fotgängare visar att de hört och även flyttar sig om det behövs! :tummenupp

Nu är inte jag snabb, cykeln är enväxlad, (nollor säger nollväxlad) och jag har inte heller det som gör cyklisten snabb, åtsittande lycra! :rolleyes:

Med åtsittande lycra kan man göra allt och helst i så hög hastighet som möjligt. Men som motorcyklist är de lätta att känna igen och anpassa sig därefter. :)

Men blir jag som cyklist eller motorcyklist sur på dessa trafikanter? Nej, det är bara negativ energi som förstör för mig.
Jag känner mer lite sorg för dessa stackars individer som inte har kommit längre i sin mognad. Och riktig glädje blir det när jag blir omkörd av en cyklist med åtsittande lycra som inte bara plingar innan utan även stannar vid rödljuset! Och när jag kommer fram även svarar när jag tackar för vänligheten som vi så sällan ger varandra! :kär

Om alla försökte hjälpa alla och försöka ha förståelse för andra så skulle den stora majoriteten må mycket bättre. Livet skulle bli vänligare men väldigt osvenskt.

Hur ofta ser eller hör ni ursäkta eller förlåt? Det är ovanligt både i trafiken eller någon annanstans, betydligt vanligare är att vi blir förbannade istället...:rolleyes:

Krama varandra i trafiken!:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om du tycker att cyklisternas framfart är ett problem i hufvudstaden, välkommen till en riktig student-stad som Umeå, Uppsala eller Lund...Eller åk till Holland. Inom tio minuter kommer du att ha mejat ner din första cyklist...
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
vi lever ju i ett överbeskyltat samhälle och i total avsaknad av sunt förnuft- så varför inte klämma upp lite skyltar på övergångsställe där det i klartext står vad som gäller, höj skatten en flock procent till, så har vi nog råd med både det ena och det andra och däribland just ovan nämnda skyltning.

//jj
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det lustiga med den här regeln (cykel vid övergångsställe för gående) är att tittar man på "huvudregeln" för
"Cykelöverfart" så har alltid trafiken på vägen/gatan företräde.
Med två undantag: Cykelöverfart vid rondell, cykelöverfart i anslutning till cykelbana.
Där cyklisten har företräde.
Så tag nu och fundera över vilka cykelöverfarter du känner till i "ditt område" där "huvudregeln" gäller.
Jag känner i Göteborg inte till en enda cykelöverfart som inte ligger i anslutning till cykelbana eller rondell.

Med viss risk att jag missförstå det du skriver så hävdar jag att du har fel angående cykelns företräde vid överfart i anslutning till cykelbana. Det är en allmän feluppfattning att cykeln har företräde. Om jag inte missminner mig har den som "har gatan" företräde. Den svängande/korsande/utkörande har väjningsplikt.

Alla borde dock cykla sig riktigt trötta i trafik så man fattar att cyklar släpper man fram för det tar mycket energi att få upp farten igen. Och alla cyklister borde begripa att det är inte mycket värt att ha rätt och hålla på den rätten om man är jävligt död (samma sak gäller ju MC med).

Råkade själv ut för en situation där jag cyklade på cykelbana och i en ljusreglerad korsning (ljusreglerad både för bil och cykel) skulle cykla rakt fram. När det slog om till grönt cyklade jag, samtidigt fick bilen till vänster om mig grönt och han skulle svänga höger, alltså korsa min väg. Enligt reglerna har jag i detta läge företräde. Som cyklist med utpräglade överlevnadsinstinkter tar man vanligtvis inte fighten.

Denna gången gick det dock så långsamt att reptilhjärnan gjorde ett blixtsnabbt övervägande att denna gången kör vi. Jag hade bra kontroll på situationen och kan villigt erkänna att jag hade kunnat stanna med visst besvär men valde istället att väja höger för att rädda mitt framhjul och framgaffel, vrida loss vänster cykeldoja och sätta undersidan på dojan i bildörren.

Resulterade i skaplig buckla och två parallella repor på högerdörren på en röd Mazda6 och en jävligt irriterad förare. Han var helt övertygad om att han hade rätt för det var ju grönt. Efter en del hårda ord, trafikregler och hot om stryk valde bilförarn att "smita" från platsen. Sket i att ringa polisen (hade nästan hela samtalet inspelat på mobilen). Tog istället reg nr och tänkte där och då att jag låter idioten laga skadorna och sen bucklar jag den en gång till i uppfostrande syfte. För väl att man lugnar ner sig efter ett tag...

Ända gången man garanterat inte har korsande trafik vid grönt är vid grön pil.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag kan tycka det är skönt att någon transporterar sig snabbt över övergångsstället än att sakta gå, det sparar inte bara dem tid och flyt, även mig. (nonsense-tid, men ändå, känslan är enorm hehe)

Paragrafryttare, nej, det har jag inget intresse utav att vara, ser hellre flyt, kommunikation och förståelse i trafiken.

*EDIT* Men det hela beror självklart på i vilken hastighet och vilken uppsyn cyklisten (och bilförarna) har, man kan inte ha skygglappar på sig och ignorera resten av trafiken oavsett vad man framför för fordon eller går.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top