Gud, vad jag hatar gamla motorCyklar!

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Eller Hur?

Fick en förfrågan av gammal vän om jag ville provköra hans hoj, en riktigt gammal motorcykel. Tror den är från 70-talet eller nåt. 500 kubiks Honda. Kan det vara nåt? Han påstod att var en raritet, nu vet jag ju inte riktígt vad det betyder men jag var skeptisk.

Det första som slår mig är körställningen, det känns otroligt konstigt att inte falla framåt för att greppa styret. Känner mig som en tennsoldat när jag ger mig iväg. Motorn låter otroligt snäll och jag smälter fullständigt.

Vi kommer överens att jag lånar den över helgen, jag kör den till Öland och tillbaka, jag bor på nåt dom kallar för vandrarhem, hemskt ställe. Notera det tidstypiska skinnstället och racingbootsen från 70-talet. Hjälmen avgudar jag. Allt lånat av ägaren.

Jag är otroligt dåligt påläst på sporthojshistoria men visst är det här grunden till 750:n som senare utvecklades till nåt som vi kan kalla den första sporthojen? Jörgen? Sportbike? Toyman? Nån annan?
 

Bifogat

  • 2013-10-05_0.jpg
    2013-10-05_0.jpg
    268.7 KB · Visningar: 1,114
Last edited:

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
CB 750 från 1969 var lite tidigare ute än CB 500 som kom 1972.Efter detta kom CBR generationerna som betraktades som mer sporthoj än CB versionerna.Men utan dåtidens CB 750 som bla tog knäcken på Brittisk motorcykelindustri med oljedroppande twin motorer när en Japansk radfyra med enkel överliggande kamaxel och fyra förgasare år 1969 ansågs vara rena race motorn för bana så hade det kanske aldrig blivit någon CBR 1000RR.

För den oinvigde i mc världen finns det ett sätt att särskilja de båda åt bortsett från emblemen när cylindrarna på CB 500 stod mer rätt upp än på jämförbara CB 750 som de lutade svagt framåt på.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Den där hjälmen ser ju snabbare ut än dagens moderna motsvarigheter. Måste sett väldigt futuristisk ut på sin tid i sann Starwars anda.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag håller med dig..... men efter några mil på gammelhojen, justeras min inställning till hojåkat om. Acceptansen infinner sig. Jag blir nöjd och glömmer redskapet, bara njuter utav hojåkat.... ;-) Så plockas lite nyare hoj fram och jag får ståpäls och ifrågarsätter mitt tidigare hojval, gammelhoj. Gammal/ny.... äldre/yngre.

Mitt rynkiga yttre passar gammelhojen perfekt. Mina inre tankar, ibland alltså.... passar nyare hoj, får bara se till att behålla hjälmen på, liksom en hägring. Skulle den plockas utav på mcfiket...... veochfasa gubbfan kör modern sporthoj. Hägringen blir till något som ej borde finnas.

Stel i nacken, klena handleder, kramp i höftleden, dålig hörsel, dålig syn, osv..... älskar gamla trötta motorcycklar! Kom igen!

Nu var ju inget utav ovanstående...... om mig..... Toyman, MR Gearbox! Jag är alldeles perfekt!!!! ;-) Kör vafasiken som helst, funderar inte så mycket på vad jag har mellan benen..... 2 hjul de e perfekt, bara till att gasa på! Klart e hojen ensitsig blir jag lite uppspelt... trivs EXTRA bra! :tummenupp

Ha en trevlig mc-sommar, har den 2 hjul så se till att den får röra på sig. Så länge man får högerbenet över sadeln..... Toyman

_DSC7562 Kamouflerad 65.jpg IMG_1325.jpg IMG_1064 (1024x768).jpg
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Det är en viss magi med dessa gamla maskiner. Har inte personligen kört CB500 men har kört CB750C. Nu är den glidarbetonad och gillade inte alls den. det var inte något mekaniskt skådespel som fick en att uppskatta Järnåldern i motorcykelindustrin. Bromsarna var hemska, motorn trött och tråkigt motorljud.

Men en 80tals hoj i denna klassen du borde testa är Suzuki GSX750E 1980 och frammåt. Vilken maskin :) Relativt tung men dansade runt kurvorna och så grymt mycket motor. Faktiskt så mycket motor att den Gav min kompis Gixxer 750rr SRAD 99 en match mellan rödljusena. Bromsarna tog en på sängen också. har kört en del hojar men skivbromsar från 60-90 talet och detta är första hojen från den eran jag kände faktiskt kunde stoppa hojen precis som en modern hoj

DSC01236.jpgDSC01239.jpgDSC01240.jpgDSC01244.jpg
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Den stora fördelen med gamla 70-talshojar, förutom ljudet då, är att dom går så vansinnigt mycket fortare än dagens hojar.. Kör den hondan i 130 och kör sedan din ZX10 samma sträcka i samma fart så märker du vad jag menar, på hondan får du klamra dig fast och känner fartens skräckblandade tjusning genom varje del av din kropp, på din ZX10 håller du på att somna av tristess.. På gamla cyklar går allt fortare i lägre hastigheter, man behöver inte köra i +300 för att allt ska pumpa, det räcker med lite wobbel genom kurvorna och mellan hjulspåren i strax över hastighetsbegränsningen för att det ska gå alldeles för fort..
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Det är en viss magi med dessa gamla maskiner. Har inte personligen kört CB500 men har kört CB750C. Nu är den glidarbetonad och gillade inte alls den. det var inte något mekaniskt skådespel som fick en att uppskatta Järnåldern i motorcykelindustrin. Bromsarna var hemska, motorn trött och tråkigt motorljud.

Men en 80tals hoj i denna klassen du borde testa är Suzuki GSX750E 1980 och frammåt. Vilken maskin :) Relativt tung men dansade runt kurvorna och så grymt mycket motor. Faktiskt så mycket motor att den Gav min kompis Gixxer 750rr SRAD 99 en match mellan rödljusena. Bromsarna tog en på sängen också. har kört en del hojar men skivbromsar från 60-90 talet och detta är första hojen från den eran jag kände faktiskt kunde stoppa hojen precis som en modern hoj

View attachment 408215View attachment 408216View attachment 408217View attachment 408218

Snygg! Förutom glidarsadeln och styret :p
Har själv en 81'a som står i garaget och ska få en overhaul á la café :rock

Objektet och inspirationen.
 

Bifogat

  • GSX_002.jpg
    GSX_002.jpg
    114.2 KB · Visningar: 211
  • 750.jpg
    750.jpg
    43.5 KB · Visningar: 166
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det bästa med vidsynthet är att man står ut med saker man själv inte gillar! :)

Jag tycker att gamla sporthojar är det bästa att köra på landsväg! :kär

Särskilt om man börjat köra bana med en modern sporthoj och märkt att det är totalt djxxla vårdslöst att ens komma i närheten av gränsen på landsväg.

En 60-tals sporthoj har färre hästar en en ER6 och är objektivt en "sämre" motorcykel men vilken körglädje det är att kunna gasa fullt ur en kurva och fylla omgivningen med välljud utan att hastigheten snabbt blir väldans hög. :)
Och känslan att veta att man inte kan byta spår hur som helst. Ska man köra undan på krokig väg gäller det att planera sin körning och att göra allt rätt. Ett litet misstag kan bli farligt men att det krävs att jag måste kunna köra hoj och inte bara förflyttas ger mig glädje! :tummenupp

Att majoriteten inte tycker så har jag förståelse för, man ska köra det man själv vill. Eller bli transporterad på en glidare. Det viktiga är att inte bli tvingad. :krama
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Den där hjälmen ser ju snabbare ut än dagens moderna motsvarigheter. Måste sett väldigt futuristisk ut på sin tid i sann Starwars anda.

Ser ut att vara en hjälm av märket Tommy vilket fanns under en period på 80-talet och var försedda med finessen att det gick att öppna käkpartiet.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Snygg! Förutom glidarsadeln och styret :p
Har själv en 81'a som står i garaget och ska få en overhaul á la café :rock

Objektet och inspirationen.

Hade TT styre till den och sadeln var helt oki för långkörning :) Ångra verkligen att jag sålde den :3freak
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Den stora fördelen med gamla 70-talshojar, förutom ljudet då, är att dom går så vansinnigt mycket fortare än dagens hojar.. Kör den hondan i 130 och kör sedan din ZX10 samma sträcka i samma fart så märker du vad jag menar, på hondan får du klamra dig fast och känner fartens skräckblandade tjusning genom varje del av din kropp, på din ZX10 håller du på att somna av tristess.. På gamla cyklar går allt fortare i lägre hastigheter, man behöver inte köra i +300 för att allt ska pumpa, det räcker med lite wobbel genom kurvorna och mellan hjulspåren i strax över hastighetsbegränsningen för att det ska gå alldeles för fort..

Exakt av den anledningen köpte jag en HD... :hihi
Visserligen en Sportster som faktiskt kan svänga... men man behöver inte blåbusa för att den sköna känslan ska infinna sig. :)
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Körskolan hade CB500 när jag tog kortet. Underbar liten hoj!
Väldigt lättkörd och smidig.
Och jag instämmer till fullo med lovsången över gamla hojar, kör ju en boldor från -79, det är en suverän känsla av att ständigt peta på envelopet (läs Rätta virket) trots att man ligger i hastigheter som kanske till och med låter en behålla körkortet om man blir haffad vid inspirerad körning.

Men man måste vara korrekt klädd! Jag har till och med coola rödvita O'Neal handskar med nitar i handflatorna till mitt gamla Malungs-ställ

Kollade på ett nytt ställ med moderna skydd men det var fullt av kolfiber och titan och vårtor på knän och armbågar och det kändes bara fel.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har ALDRIG hoppat av gamm-CB'n utan ett jättesmajl! :)
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
En sån hade jag i början på 80-talet. Ärligt talat så var den helt j-a vädelös. Ingen motor, däcken var ett skämt, gaffeln vred sig när man bromsade hårt och det skrapade i överallt. Nej, allt var inte bättre förr.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Hade en sån CB500 77:a som första hoj. De var ju kända för att vara lite slöa på högsta växeln men jag hade en liten så kallad speed 7 toppkåpa samt ett Winning Performance 4-1 system och den varvade förbi rödmarkeringen och toppade ca 210km/tim, inga varvtalsstopp där inte :).
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En sån hade jag i början på 80-talet. Ärligt talat så var den helt j-a vädelös. Ingen motor, däcken var ett skämt, gaffeln vred sig när man bromsade hårt och det skrapade i överallt. Nej, allt var inte bättre förr.


Helt rätt, det mesta var skit förr jämfört med moderna hojar.

Men känslan att bli omkörd av ett gäng som kör "fort" på en krokig väg när man själv för en gångs skull ligger och puttrar, ser deras brist på kurvteknik och har således inga problem att hänga med. På rakorna går det fort men in kurvorna, med taskig nedläggningsvinkel, kommer jag ändå ifatt.

När de sedan efter några kilometer kollar i backspegeln, det går ju "fort" så det hinns inte med så ofta, och ser den gamla skithojen i backspegeln är NJUTNING!:tungan

En njutning du aldrig kan få på samma sätt på en ny hoj!:)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Helt rätt, det mesta var skit förr jämfört med moderna hojar.

Men känslan att bli omkörd av ett gäng som kör "fort" på en krokig väg när man själv för en gångs skull ligger och puttrar, ser deras brist på kurvteknik och har således inga problem att hänga med. På rakorna går det fort men in kurvorna, med taskig nedläggningsvinkel, kommer jag ändå ifatt.

När de sedan efter några kilometer kollar i backspegeln, det går ju "fort" så det hinns inte med så ofta, och ser den gamla skithojen i backspegeln är NJUTNING!:tungan

En njutning du aldrig kan få på samma sätt på en ny hoj!:)
Prova en BMW K100RS.
Har aldrig stött på maken till gammelhoj att forcera småvägar bekymmerslöst.
Den är naturligtvis inte snabb, men det går så lätt att hålla ordentligt tempo.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Prova en Ural och upplev känslan av 30-tal. Hopplös väghållning och motorbroms som är bättre än de vanliga bromsarna, för att inte tala om usel kvalitet på grejerna. Men det är ändå en kul upplevelse! :)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top