Har stora MC-verkstäder ingen koll på verkligheten?

JoPPe

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Usala
Hoj
Flertalet
Hej alla,


Vilka är era erfarenheter av MC-verkstäder och deras "transparans" vad gäller reservdelspriser?
Idag i "varsomhelst-närsomhelst-världen" med EU, internet och snabba frakter borde ju alla MC-verkstäder
inse att man kan dubbelkolla deras (ocker)priser på 5 sekunder?

Efter att ha hört av mig till en stor känd firma gällande en reservdel så kommer svaret att den kostar
"X kronor", men sean när man kollar på t.ex. rena OEM-reservdelar på https://www.motorcyclespareparts.eu/
så är det inte ens halva priset, inkluderat frakt för en spottstyver "hem till dörren".

Vad är er erfarenhet av detta, och försöker de större firmorna helt enkelt blåsa sina kunder eller
har de helt enkelt ingen koll alls på verkligheten? Förtroendet för dem naggas ju minst sagt i kanten en del...


// JoPPe
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är väl som med de flesta företag med låg omsättning på vissa delar, man tar reservdelspriset, lägger på 100% och moms och sen är det alltid nån okunnig stackare som köper.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja, någonstans måste de ta in pengarna till hyror, löner, skatter och avgifter, om antagandet är att de täljer guld så förstår jag inte varför inte fler ger sig in i branschen........

Gladeligen pröjsar man 100% påslag på mycket av det käk man köper men det är ju inget de flesta tänker på, utslaget så är det ett avsevärt större "svinn" på ens egna ekonomi än några reservdelar.
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
Det är nya tider och internethandeln har äntligen börjat bli en seriös utmanare till de mc-firmor som i många årtionden haft svinpriser på allt. Svenska mc-handlare har alltid varit betydligt dyrare med motsvarande delar än övriga EU. De som vill kan ju betala dyrt till svenska handlarna i tron att "man ska gynna sin lokala handlare".....synd bara att de inte tänker likadant att de kan gynna sin lokala kunder med bra priser. Rätt åt de handlarna som kursar nu när deras priser kommit ifatt verkligheten. Se bara på inbytespriserna.....Suzuki i Landskrona har som regel att de alltid ska tjäna minst 10.000 kr på ett inbyte. 10.000kr! Det är vinst marginaler som heter duga. Nu kommer någon att säga"jo men de lämnar garanti"......en garanti på 1 till 3 månader på välskötta motorcyklar kan knappast vara någon kostnad eller risk. Å andra sidan kör ägarna Porsche till och från jobb....
 

JoPPe

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Usala
Hoj
Flertalet
Tja, någonstans måste de ta in pengarna till hyror, löner, skatter och avgifter, om antagandet är att de täljer guld så förstår jag inte varför inte fler ger sig in i branschen...

Men jämför du inte äpplen och päron nu? Om man antar att en jättestor MC-firma köper en hel del reservdelar generellt från en leverantör så borde man ju anta att det ligger i deras intresse att ha ett vettigt rabattavtal eftersom de köper in mångt mycket mer än jag som enskild privatperson?

Generellt brukar det ju vara så att "stora firman" kanske har (borde ha) 40-50% rabatt på reservdelspriserna gentemot mig som köper enstaka grejer från en leverantör, och det är däri deras avans ligger. Right?
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Kikade på undertail till min hoj.

Nilssons = 2677 sek.
Ebay = 2045 med frakt och tull från USA.

Haynes Reparationshandbok till R1 98 - 03.

Ebay = 21 pund, inklusive frakt.

Roffesshop i Sverige = 450 sek.

Vi tar repboken som exempel. Jag, som PRIVATPERSON kan ordna en bok åt DIG för över 200 kr billigare än vad en firma i Sverige kan. Jag köpte faktiskt exakt en sån bok, fast betalade aningen mindre ändå, 206 spänn tror jag. 5 dagar tog det, sen låg den i brevlådan.

Nån som är sugen på reparationshnadböcker? Ring mig, jag fixar dom billigare än i butik:)


Bonusstory:

Jag ska till och serva min bil och ringde "märkesverkstaden" och fick ett pris på 5300 kr och tyckte det var lite saftigt så jag ringde även Mekonomen.

Efter ett par dagar kontaktade dom mig och berättade att priset hos dom var 5900 drygt och en pappersoffert kommer på brevlådan.

Va i helvete tänkte jag.

Denna offert damp ner i brevlådan idag och där står allting listat, t ex olja för 2000 kr!? 3.80 liter x 532kr

Jag ringde upp direkt och undrade vad för slags superolja dom slår i egentligen.

Ojdå, hehe, det måste ha blivit fel, hehe. Den kostar 532 kr totalt, hehe, ojdå, hehe.
Vilken tur att du ringde så att du inte tror att vi försöker att lura dig, hehe, oj så det kan bli, hehe.

REN LÖGN TROR JAG.
Hade jag inte tittat på pappersofferten hade dom blåst mig. Nu ändrade han priset till 4051 totalt, men jag undrar om jag inte ska skita i den firman och ta en annan Mekonomenansluten firma.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det handlar om hur generalagenten i sverige funkar. Vissa märken där har privata firmor agenturen medan andra märken har ett europa gemensamt dotterbolag till fabriken t.ex Kawasaki europe.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men jämför du inte äpplen och päron nu? Om man antar att en jättestor MC-firma köper en hel del reservdelar generellt från en leverantör så borde man ju anta att det ligger i deras intresse att ha ett vettigt rabattavtal eftersom de köper in mångt mycket mer än jag som enskild privatperson?

Generellt brukar det ju vara så att "stora firman" kanske har (borde ha) 40-50% rabatt på reservdelspriserna gentemot mig som köper enstaka grejer från en leverantör, och det är däri deras avans ligger. Right?

Ok, ta det såhär då, varför ska livsmedelsbutiken som säljer så inihelvete mycket större volymer komma undan med stora påslag medans övrig handel inte ens ska kunna försörja sig?

Lokalhyra bara, en billig lokals kvadratmeterpris är ju några hundra iaf., löner.....svårt att få folk att jobba billigare än 20´ och sen ska det på skatter, el och försäkring tillkommer och detta är ju kostnader som löper Varje månad inte bara de få månaderna som folk kör hoj.

Och ja, att internet påverkar handeln ser vi ju, företagen konkar på löpande band, detta bevisar ju att avansen på varan Inte räcker och volymerna de kan förväntas sälja till ett lägre pris är inte tillräckliga för att driva verksamheten.

Och att de skulle sälja sådana ofantliga volymer "bara de sänker priserna" är inget jag tror på då de som inte vill pröjsa för de stora handlarnas porschar knappast handlar där om de inte kan få delarna till samma priser som det går att beställa för ändå och den dealen är inget man kan leva på.

Nä, jämför inte äpplen, bara en liten reflektion över att folk anser det är ok att "bli robbad" när man handlar käk trots att de ägarna kör dyra sportbilar medans en mc-handlare inte får sätta ett pris han anser han behöver för att säkra fortsatt verksamhet.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det är nya tider och internethandeln har äntligen börjat bli en seriös utmanare till de mc-firmor som i många årtionden haft svinpriser på allt. Svenska mc-handlare har alltid varit betydligt dyrare med motsvarande delar än övriga EU. De som vill kan ju betala dyrt till svenska handlarna i tron att "man ska gynna sin lokala handlare".....synd bara att de inte tänker likadant att de kan gynna sin lokala kunder med bra priser. Rätt åt de handlarna som kursar nu när deras priser kommit ifatt verkligheten. Se bara på inbytespriserna.....Suzuki i Landskrona har som regel att de alltid ska tjäna minst 10.000 kr på ett inbyte. 10.000kr! Det är vinst marginaler som heter duga. Nu kommer någon att säga"jo men de lämnar garanti"......en garanti på 1 till 3 månader på välskötta motorcyklar kan knappast vara någon kostnad eller risk. Å andra sidan kör ägarna Porsche till och från jobb....

Är det Motorsport Landskrona AB du pratar om? Kollade upp dom av nyfikenhet och det ser knappast ut som de täljer guld. Ganska låg kassalikviditet och soliditet.
Att "ägarna kör Porsche" säger inte så mycket du en sådan kan kosta mindre än en bättre begagnad familjekombi eller vara belånad som tusan.
Att tjäna 10.000:- på en begagnad hoj höjer inte jag ögonbrynen åt. Pengar äts upp väldigt fort när timmarna tickar på i försök att hitta en köpare till den. En köpare som garanterat kommer pruta ett par tusen också...
Firman i fråga har hög omsättning men liten vinst vilket talar för dåliga marginaler.


Har inget med firman att göra eller ens hört talas om den utan tyckte bara hela ditt inlägg skrek väldigt mycket jantelag. Tror inte någon MC-handlare täljer guld precis. Tvärt emot vad många ebay-experter verkar påstå i tid och otid. Sverige är SVINDYRT att ha företag och anställda i, så är det bara.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Undrar lite varför en verkstad har varit så seg på att svara nu när jag sa att jag köpt reservdelar själv och de får byta. Förut när jag mailade och de fick bistå med allt så gick det väldigt fort att svara. Kan vara att trycket är högre nu mitt i sommaren men uppskatta ett pris och slänga iväg ett mail tar inte lång tid.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Undrar lite varför en verkstad har varit så seg på att svara nu när jag sa att jag köpt reservdelar själv och de får byta. Förut när jag mailade och de fick bistå med allt så gick det väldigt fort att svara. Kan vara att trycket är högre nu mitt i sommaren men uppskatta ett pris och slänga iväg ett mail tar inte lång tid.

För att du då prioriteras ned som en mindre intressant kund förmodligen. "Helkunder" sätts helt enkelt före.
Det är min gissning och är så jag själv gjort i egen (fiktiva) MC-firma.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hoppas verkligen att TS inte handlar mat hos tex ICA, vars butiksägare är dom vanligaste Ferrari-ägarna, ICA går grymt bra, utan istället köper alla sin mat via nätet, eller går direkt till bonden och köper ett slaktsvin, och avlivar, hänger, flår, styckar och fryser in själv.
 

moddlaren

Guest
Jag hoppas verkligen att TS inte handlar mat hos tex ICA, vars butiksägare är dom vanligaste Ferrari-ägarna, ICA går grymt bra, utan istället köper alla sin mat via nätet, eller går direkt till bonden och köper ett slaktsvin, och avlivar, hänger, flår, styckar och fryser in själv.


Så gör vi på landet vet du egen potatis mjölk av grannen kött från gårds slakteriet egg från en annan granne.
och eldar havre i min panna för 30öre kg så vi på landet handlar alla delar på E bay o köper maten lokalt.. pga detta är just vi bönder rika som troll:fakta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så gör vi på landet vet du egen potatis mjölk av grannen kött från gårds slakteriet egg från en annan granne.
och eldar havre i min panna för 30öre kg så vi på landet handlar alla delar på E bay o köper maten lokalt.. pga detta är just vi bönder rika som troll:fakta
Jo tack, jag bröt upp parketten och försökte odla lite grödor här hemma också, men det gick sådär, det rann ner vatten till grannen under, och grannarna vägg i vägg störde sig på att korna råmade, så det fick man ge upp :gnissla
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag hoppas verkligen att TS inte handlar mat hos tex ICA, vars butiksägare är dom vanligaste Ferrari-ägarna, ICA går grymt bra, utan istället köper alla sin mat via nätet, eller går direkt till bonden och köper ett slaktsvin, och avlivar, hänger, flår, styckar och fryser in själv.

ICA tjänar pengar på mängdförsäljning, inte marginaler.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Kan du skruva själv, med ALLT, så fine, gört själv då, kan du inte det/har inte tid/ingen lust etc så får du betala för det.

Folk bölar över priser men gråter ut här när deras lokala verkstad konkar pga folk som köper allt över nätet, när det är nåt de inte kan göra själva, typ en motorrenovering eller nåt annat i den stilen, då är det mest synd om dem i hela världen och de har bara sig själva att skylla.

Jag är däremot bara en dum Svensk som köper mina delar här hemma i landet men monterar dem själv, lite får man stödja iaf...
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
Är det Motorsport Landskrona AB du pratar om? Kollade upp dom av nyfikenhet och det ser knappast ut som de täljer guld. Ganska låg kassalikviditet och soliditet.
Att "ägarna kör Porsche" säger inte så mycket du en sådan kan kosta mindre än en bättre begagnad familjekombi eller vara belånad som tusan.
Att tjäna 10.000:- på en begagnad hoj höjer inte jag ögonbrynen åt. Pengar äts upp väldigt fort när timmarna tickar på i försök att hitta en köpare till den. En köpare som garanterat kommer pruta ett par tusen också...
Firman i fråga har hög omsättning men liten vinst vilket talar för dåliga marginaler.


Har inget med firman att göra eller ens hört talas om den utan tyckte bara hela ditt inlägg skrek väldigt mycket jantelag. Tror inte någon MC-handlare täljer guld precis. Tvärt emot vad många ebay-experter verkar påstå i tid och otid. Sverige är SVINDYRT att ha företag och anställda i, så är det bara.

Tyck du jantelag bäst du vill, kom ner från Falköping och titta på verkligheten på vad ägarna gör mer än kör Porschar som kostar betydligt mer än de Boxster modeller du jämför med. Bor på stans dyraste gator, köper och säljer fastigheter på de pengar de krämat ur sina kunder i mc butiken. 10.000 kr är vinstmarginaler som bilhandlare tar för 3ggr dyrare objekt......men du får gärna gynna den typen av handlare, jag kommer aldrig att göra det.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Ser inte problem med att de sätter högre priser än vad du kan få på nätet, det är så det ska vara, Internet måste vara billigare. Så är det och så måste det vara ju fler mellanhänder man har från produktion till slutkonsument, alla måste göra vinst för att kunna leva.

Den som tycker det är skam/skandal att MC-handlare har högre priser än internet är inte klok.

Någon drog ett exempel med undertail där priset i Sverige var 600:- högre än direktköp från Ebay och tycker det är konstigt att det är så.
Handlaren tjänar inte pengarna på 2600:- som delen kostade, utan på den lilla skillnad som finns, i detta fall 600:-. På dessa 600:- ska han kunna betala hyra, lön, skatt och göra vinst för företaget.

"Ja men de måste kunna förhandla till sig bätter priser pga mängdrabatter etc!!!111" Ja men nej. Att jämföra Maxi med MC-handlare där det förstnämnda är för en marknad för varenda person i landet medan den senare endast är en marknad för dem som har en MC så säger det sig självt varför en MC-handlare inte bör eller ska ha 10 undertails liggandes på lager. Därför blir varje del, som inte är universella och icke märkesbundna, något som måste beställas när det finns en kund för den. Därför kan de inte få mängdrabatter från Honda eller någon annan producent. Lägger du till att du som konsument oftast kan pruta om du köper flera delar så innebär det att prisskillnaden minskar ytterligare.

Det är tilltalande att jämföra priser rakt av, men verkligheten funkar inte så.

Vill du ha en billig hoj, billig försäkring, billig bensin, billiga delar så föreslår jag att du flyttar till ett land där dessa krav uppfylls.
Jag har hört att Kongo är rätt bra på dessa punkter.


Så, sluta jämföra enbart priset och inse varför du betalar mer i pris för delar köpta av svenska handlare. Gillar du inte detta så är du mer än välkommen att fortsätta köpa delar från internet men då vill jag inte höra ditt jävla bitchande när handlarna försvinner och du inte har någonstans att prova den nya hojen du är sugen på. Eller köpa den heller... men den köper du kanske också från internet?


Har ju hört att USA har rätt billiga motorcyklar.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Ok, ta det såhär då, varför ska livsmedelsbutiken som säljer så inihelvete mycket större volymer komma undan med stora påslag medans övrig handel inte ens ska kunna försörja sig?
.

För att livsmedel är inget man kan på enkelt,billigt o bra sätt beställa för mindre än halva priset från utlandet via internet.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top