Ombyggt mc-släp :)

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Som rubriken lyder så har jag modifierat ett mc-släp som jag köpte relativt nyligen. Det jag har gjort är att jag köpte två skivor durkaluminium, som tidigare suttit på en släpvagnsöverdel. Jag måttade in och kapade till skivorna så att de passade fint på kärran jag köpt. Sedan köpte jag framhjulsstöd och lite surrningsöglor som jag skruvade dit. Inget jätte avancerat bygge men jag är riktigt nöjd med resultatet och nu kan jag även få med lite däck, depåstöd samt soppadunk på släpet :)
Här kommer lite bilder på bygget :)
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Snyggt, jag har själv köpt en gammal kärra som är utan golv o skärmar o allmänt sleten som jag tänkt greja med. Vad fick du ge för Durkplåten?
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Snyggt, jag har själv köpt en gammal kärra som är utan golv o skärmar o allmänt sleten som jag tänkt greja med. Vad fick du ge för Durkplåten?

Jag gav 1000kr för hela överdelen, var bara plåten jag behöll dock ;)
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Tack du Uffe, jag är nöjd :)
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Vart jäkligt bra det där iaf. Hur är det när man ska bygga golv i en kärra, får man inte ha några skarvar om man tex skulle använda 21mm formplyfa? Hade själv tänkt använda just formplyfa då vi har massor av det på jobbet som man kan få för en billig slant ev gratis. Dock var det nån som sa att man inte får ha skarvar när det gäller trämaterial?
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Vart jäkligt bra det där iaf. Hur är det när man ska bygga golv i en kärra, får man inte ha några skarvar om man tex skulle använda 21mm formplyfa? Hade själv tänkt använda just formplyfa då vi har massor av det på jobbet som man kan få för en billig slant ev gratis. Dock var det nån som sa att man inte får ha skarvar när det gäller trämaterial?

Har ingen aning hur det ligger till med det faktiskt. Jag valde durkaluminium enbart för att jag tror det håller längre. Sen var det bra att skivorna jag köpte var delade och bockade. Jag la den bockade delan av skivorna i mitten av vagnen för att på så sätt få lite bättre stabilitet. Var en idé jag fick innan och det blev riktigt bra! Sen vill jag att dessutom kärran skulle bli så lätt som möjligt. Den slutliga vikten på hela kärran blev 130kg (fordonsvåg) och 10kg lättare än vad kärran vägde innan (140kg på samma fordonsvåg).
Jag har faktiskt inte pratat med transportstyrelsen så jag vet inte om jag måste besikta kärran som den ser ut nu, tänkte jag skulle ta tag i det nästa vecka.
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Okok, ja helst skulle man ju ha durkalu men vart fan får man tag på det till någorlunda pris tro.. Återkom gärna med va dom sa på transportstyrelsen ☺. Hur tjock är Durkplåten?
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Okok, ja helst skulle man ju ha durkalu men vart fan får man tag på det till någorlunda pris tro.. Återkom gärna med va dom sa på transportstyrelsen . Hur tjock är Durkplåten?

Jag satte en bevakning på blocket och när det ploppade upp en annons så klippte jag till :)

Skivorna är 3/5mm tjocka :)
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Ah, nice idé . Sökte du på durkaluminium bara då?

Exakt! Tror jag satte fyra bevakningar för att vara exakt, durkaluminium, aluminiumdurk, aluminium durk och durkplåt. Går säkert att komma på fler ord för samma sak ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Exakt! Tror jag satte fyra bevakningar för att vara exakt, durkaluminium, aluminiumdurk, aluminium durk och durkplåt. Går säkert att komma på fler ord för samma sak ;)

En bevakning på "aluminium durk OR aluminiumdurk OR durkaluminium OR durkplåt" så får man allt i samma bevakning. :)
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Måste man inte regbesiktiga om det när man ändrar från kåpa till öppet?
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Släpet var öppet från början. Aluminiumet som jag byggde flak av kom från kåpan som jag köpte på blocket och dissekerade ;) modellen på släpet som jag har är Kafo mc-släp. Jag bifogar en bild på hur släpet såg ut innan :)
ImageUploadedByTapatalk1403907133.151299.jpg
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Skulle vara sjukt förvånad om du behöver regga om för den lilla uppdateringen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top