Matterhorn och Mont Blanc! Var ska man bo 4-5 nätter?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hej Bullen.
Jag och tanten ska hänga i alperna i sommar igen. Tänkte ha basecamp någonstans mellan bergstopparna några dagar. Någon som vill tipsa om bra stad och hotell? Tjejen vill ha lite "trevligare" hotell med pool och bra frukost.

Var tycker ni vi ska ta vägen sen och vilka vägar får man absolut inte missa? Åker adventure och blir bara glad av grusväg.

Tack på förhand!

Ska förbi Ringen åt något av hållen. Vad tycker ni, på vägen ner eller upp? På vägen ner och riskera hojen, eller vägen upp och vara för trött och sliten?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Gökurslandet är dyrt, tycker man får lite för sina penningar där.
Bormio i Italien? Väg 300 till eller från Bormio är spännande:banana
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ska komma hur långt bort det är. Blev besviken på italienska alperna för året. Dyrt lär det va men blir det verkligen billigare på andra sida gränsen?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om ni vill se bergen på avstånd.
Matterhorn: Utgångspunkten är byn Zermatt. Men till den är bilar/MC NO NO, endast tåg gäller. Så billigast är antagligen hotel nånstans i närheten där tåget börjar.
Och sedan ta tåget för dagsutflykt. Till Zermatt och stigarna över byn.
(Tältade själv 1983 på en sluttning över Zermatt)
Mont Blanc: Bodde alltid i tält på sluttning över Chamonix och senare på Camping i Chamonix under åren 1984 till 1992. Många fina stigar för dagsutflykter/vandring över "byn".
Mont Blanc's topp ser man nog enklast efter linbanan upp till Aiguille du Midi, 3700möh.
Men testa tex www.booking.com
Har använt själv booking.com i Sverige
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Aaaa Matterhorn. Mitt favoritberg alla katergorier. Tänkte tipsa om Solvayhütte halvvägs upp på berget, det här med pool blir ju svårt men utsikten är inte att leka med.

Solvayhûtte1.jpg Leden.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bra tråd Jonte!

Om ni vill bo billigare än Zermatt men ändå inte offside, kan du ta vilken liten ort som helst i närheten. Det är bara 15 mil mellan Brig och Chamonix, så allt är nära. Gör som Den Återfödde säger, åk upp till Aiguille du Midi och kippa efter andan, det är maffigt!


När ni ändå är i närheten så passa på att ta tåget upp på Jungfraujoch:
http://www.jungfrau.ch/en/tourism/places-to-visit/jungfraujoch-top-of-europe/experiences/
Ångrar bittert att jag aldrig åkte upp. Finns mycket på tuben om tåget.



Sen tycker jag att Andermatt är knutpunkten för flera dagars rundturer; Neufenen-, Furka-, Grimselpsas. Och missa inte det gamla fortet uppe i Gotthardspasset. Upp dit tar ni givetvis den gamla stenlagda vägen, fortsätter även en bit på sydsidan. Tycker vägen över Oberalppass är fin också, även om det inte är en serpentinväg.

Och sen ligger ju inte San Bernadino långt bort och inte Splügen heller, och inte... Faan vad jag vill tillbaks!! :huvet
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kanske skulle tillägga att man inte måste bo just i Andermatt bara för att byn ligger mitt ibland en massa bergspass. Ett år bodde jag några nätter i Brunnen, trevlig by vid Vierwaldstättersee. På morgonen var det bara att gasa upp till Andermatt och välja vilket pass man skulle ta den dan.
Visst, det var fem mil emellan, men sista 1,5 milen (ca?) bestod av klättringen upp till Andermatt.


Har man Brunnen som utgångspunkt kan man ta en kväll med turbåtarna på sjön:
http://www.weg-der-schweiz.ch/de/fahrplaene/fahr-sgv

Och så ligger Luzern bara fyra mil ifrån också, mysig stad med tågmuseum (som jag inte varit på) och lustig träbro över vattnet.


Och angående att Schweiz skulle vara dyrt så tycker jag nog att äta ute var dyrt, men att boende (så länge man håller sig till privata rum) inte skiljde sig så fantastikt mycket mot övriga ställen i alperna. Nån som tycker annat?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Aaaa Matterhorn. Mitt favoritberg alla katergorier. Tänkte tipsa om Solvayhütte halvvägs upp på berget, det här med pool blir ju svårt men utsikten är inte att leka med.

View attachment 408119 View attachment 408120
Tror att saknar ni klättererfarenhet och avstår från att hyra guider så ligger Solwayhütte utom räckhåll. Dessutom är Solwayhütte enbart avsedd för "nödbivacker" dvs om man av någon anledning tex dåligt väder inte kan ta sig ner.
Realistiskt är Hörnlihütte. Bara vandring på stigarna från Zermatt upp Hörnlihütte. Och samtal med några av amatörerna som försöker nå toppen utan guide. Kan ge perspektiv på livet.
Typ (på tyska):
Nr1 : Ska du klättra imorgon?
Nr2 : Nja vet inte. Mina kamrater klättrade igår men har inte kommit tillbaka. Och själv har jag bara klättrat på små berg.
Nr1 : Det gör inget. Jag har aldrig klättrat förr. Min kamrat har bara klättrat på klätterväggar. Du kan klättra med oss.
 

Bifogat

  • Hörnlihütte-5.jpg
    Hörnlihütte-5.jpg
    42.6 KB · Visningar: 131

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Tror att saknar ni klättererfarenhet och avstår från att hyra guider

Du vet vad alla Zermattguider utbrister när man skall hyra dom:
Först stirrar på en och sen utbrister dom alltid: "You never gonna make it" :D

Hörnilhütte är ett utmärkt stopp, är man för trött för att ta sig ner till Zermatt igen finns det i princip alltid plats att ligga över om det nu inte är absolut högsäsong för klättringen. När man väl är där skall man definitivt ta sig lite högre upp bakom kåken och gå fram till insteget för klättringen. Där sitter en graverad, gigantisk minnesplatta man inte får missa om man nu får för sig att fortsätta högre upp.

Även kyrkogården i Zermatt är tragiskt vacker med alla isyxor.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Du har alltid så bra resplaner!
Såna tripper är utom räckhåll för mig i år, igen. Man blir avunds :yoparty
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hmm. Hur ser planen ut. Jag är från Lappland, mygg bekommer mig inte.

Ptja, båt till Helsingfors torsdag kväll. Rullar av båten kl 0900 morgonen därpå. Sen 4 dagar norrut längs ryska gränsen, så långt jag hinner typ. Siktar på ca 50 mil/dag. Tälta. I höjd med Rovaniemi är det nog dax att vända ner genom Sverige. Måste vara åter Sthlm lördagen 13/7. Tor det är den 13:e iaf.....
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ptja, båt till Helsingfors torsdag kväll. Rullar av båten kl 0900 morgonen därpå. Sen 4 dagar norrut längs ryska gränsen, så långt jag hinner typ. Siktar på ca 50 mil/dag. Tälta. I höjd med Rovaniemi är det nog dax att vända ner genom Sverige. Måste vara åter Sthlm lördagen 13/7. Tor det är den 13:e iaf.....

Det tråkiga är att jag har så dålig räckvidd. 18 mil max. Annars skulle det vara kul. Jag skulle bedömt vika av åt nordväst från Tornio dock och sikta på hembygden.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det tråkiga är att jag har så dålig räckvidd. 18 mil max. Annars skulle det vara kul. Jag skulle bedömt vika av åt nordväst från Tornio dock och sikta på hembygden.

Aha. Jag har inte planerat så noga. Får se hur jag ligger till när jag börjar närma mig....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du vet vad alla Zermattguider utbrister när man skall hyra dom:
Först stirrar på en och sen utbrister dom alltid: "You never gonna make it" :D
Guiderna anpassar svaret efter vilka som står framför dom. Vi fick tips på utrustning när vi frågade.
Och hade ju ingen tanke på att hyra en guide.
Kan själv. :tummenupp
Å andra sidan ovanför Solwayhûtte ute på Nordväggen lovade jag mig själv att kom jag undan med livet i behåll skulle jag aldrig klättra mer. :(
Bortglömt redan några 100 meter innan jag nått Hörnlihûtte på väg ner.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Guiderna anpassar svaret efter vilka som står framför dom. Vi fick tips på utrustning när vi frågade.
Och hade ju ingen tanke på att hyra en guide.
Kan själv. :tummenupp
Å andra sidan ovanför Solwayhûtte ute på Nordväggen lovade jag mig själv att kom jag undan med livet i behåll skulle jag aldrig klättra mer. :(
Bortglömt redan några 100 meter innan jag nått Hörnlihûtte på väg ner.

:Bugar:Bugar:Bugar
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Den Återfödde och Gearbox, ni verkar insatta. Vad behöver man för utrustning för att ta sig till Hörnlihütte eller t.o.m. Solwayhütte? Duger det med ett par bra skor, eller är det rep och stegjärn som gäller?

Som noobie är det svårt att få en uppfattning om hur lång sträckan i meter räknat är och hur lång tid det tar, räcker en dag? Är acklimatisering nödvändig för 4000-metersberg, eller räcker det med hyfsad kondis?
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Ska du bara till Hörnlihütte duger det fint med en par sneakers men jag rekommenderar ändå ett par vandrarkängor. Det fina är att ni slipper vandra hela vägen upp, ta linbanan upp till Schwarzee, men kolla vad det kostar först, dom har huggt upp sig rejält. Därifrån finns det en markerad led upp till Hörnihütte, det är inte svårt och är en jättefin led. Tar 2-3 timmar enkel väg. Själv brukar jag alltid gå hela vägen upp från Zermatt eftersom jag oftast sover över i hütten.

Har ni ingen klättererfarenhet avråder jag starkt från att försöka nå Solvayhütte, vad jag däremot tycker ni skall göra är att som jag skrev innan ta er upp bakom Hörnlihütte, gå fram till insteget till klättringen. Tycker ni det lutar otäckt brant på högersidan precis innan insteget skall ni nog inte fortsätta. Blir ni inte avskräckta så klättrar ni upp för den lodräta början och tar er upp en bit på berget får att få en liten feeling av Matterhorn.

Det finns ett stort problem med just Matterhorn speciellt när det är folk högre upp och det är stenras, det förekommer hela tiden, så kan ni låna ett par hjälmar i hütten så är det kalas. Rep behövs inte första biten och var extremt försiktiga för det händer otroligt mycket olyckor.

Här kommer en länk till Christian som har hand om bygget, där kan ni också boka en säng ifall ni är 100 på att stanna över natt. Mat o dryck finns. Det kan bli en kul upplevelse, förra gången jag var där sov jag i sovsalen med ett gäng pensionerade schweiska brandmän. Herregud vilket oväsen dom förde halva natten, var otroligt tacksam för att jag inte skulle upp kl. 04:30 för att klättra:

http://www.christianengl.de/hoernlihuette.html
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den Återfödde och Gearbox, ni verkar insatta. Vad behöver man för utrustning för att ta sig till Hörnlihütte eller t.o.m. Solwayhütte? Duger det med ett par bra skor, eller är det rep och stegjärn som gäller?

Som noobie är det svårt att få en uppfattning om hur lång sträckan i meter räknat är och hur lång tid det tar, räcker en dag? Är acklimatisering nödvändig för 4000-metersberg, eller räcker det med hyfsad kondis?

Acklimatisering är nödvändig för att kunna nå Solway hütte på egen hand och komma ner hel och ren. Tex genom att förbereda sig genom att gå upp till Signal Rothorn hütte och sova över där. Ett enkelt sätt uppskatta sin acklimatisering är att mäta tiden man använder för 500 höjdmeter på väg upp till Signal Rothorn hütte. För vår del ökade tiden/500meter drastiskt ju högre upp vi kom.
Du kan givetvis vara ett undantag, men Magnus Runsten med toppkondition, vann bland annat ett cykel, löpnings och klättrings lopp på Kullaberg i slutet på 1980-talet dog kort därefter när han försökte bestiga Monc Blanc utan någon som helst acklimatisering.
För att nå Solwayhütte i bra väder räcker vanliga fjällkläder och lämpliga skor. Jag rekommenderar också hjälm för det faller mycket sten. Samt klättervana. Om du inte har någon med som har klättervana.
Jag hade gått klätterkurser på Kullaberg och vid Kebnekajse samt ensam klättrat bla Romdalshorn på sommaren innan Matterhorn. Utrustning: Klätterkängor, hjälm, handskar, balaklava, 40meter 11mm rep och klättersele. Ett 10-tal kilar. karbiner och slingor, stegjärn och isyxa. (Kilar karbiner slingor stegjärn, isyxa över Solwayhütte). I ryggsäcken dryck, smörgåsar, reservhandskar, dunjacka, skidglasögan och Första förband. Den vanliga tekniken är att replaget går inknutna med rep. Avstånd inte längre mellan klättrarna än man kan nå den andre med handen. Är avståndet större finns ingen möjlighet att orka hålla emot ifall den andre faller, t.ex. för att en sten lossnar. Ur den synvinkeln är det givetvis bättre att klättra utan inknytning till kamrat. Då åker du inte med när kamraten faller. På vägen ner vid Solwayhütte föll min kamrat 7m när en sten lossnade som jag själv stått på. Som tur var hade jag lagt repet runt ett träräcke på Solwayhütte och räcket höll. Min kamrat tappade sina handskar så han fick mina reservhandskar. Och Första förbandet kom till pass för att förbinda skrubbsåren.
Av de ca 50 personer, därav kanske 10 guider med 10 kunder som försökte nå toppen den här sommardagen 1983 dog 2.
Dvs 2 av ca 30 som klättrade utan guide.
Romdalshorn från Vengedalen. Funderar du på att nå Solwayhütte på Matterhorn är Romsdalshorn och Vengetinde bra övningar. Romdalshorn ligger nära Åndalsnes i Norge.
För att nå Hörnlihütte en vacker dag. Shorts, T-tröja, sneakers, solglasögon, solskyddssalva på oskyddad hud, ryggsäck med dryck, mat, regnkläder, handskar om vädret slår om.
 

Bifogat

  • RomsdalshornVinter.jpg
    RomsdalshornVinter.jpg
    81.8 KB · Visningar: 91
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top